motorokrol...
Fábián István
fabianistvan at nograd.net
Sun Sep 5 22:57:07 CEST 2004
2004. szeptember 5. 00.34 dátummal ide.ne.irj at freemail.hu ezt írta:
> >> Fel kene fogni, hogy a szinkron motor definicioja az, hogy a benne
> >> forgo tomeg szinkronban forog a mezovel! Ha all a mezo, all a
> >> forgoresz is. Attol meg lehet benne nyomatak. A normal szinkron
> >> motorban is!
> >
> > Hat igen... de a hagyomanyos szinkron motorok nemnagyon foglalkoztak
> > azzal mit csinal a forgoresz. Ha nem tudta kovetni a forgo mezot az az
> > o baja volt. :( Vagyis nem volt visszacsatolva a forgoresz helyzete.
>
> Teljesen igaz. Ez azonban a motor mukodeset nem befolyasolja, csak a
> vezerloelektronika valtozott meg. Ugyanaz a motor ugyanugy forog, ha
> sima haromfazisu valtakozoaramot adsz ra.
Valoban forog, bar egyaltalan nem ugyanugy. A viselkedese most valoban olyan
mint a szinkronmotore (mert az is). Vezerloelektronikaval (viszacsatolt
rendszer) viszont inkabb hasonlit az egyenaramu motorhoz.
Peldaul: Fogd le a tengelyt annyira, hogy ne tudja felvenni a szinkron
fordulatszamot. Ezt csak a valtoaramu taplalasnal tudod megtenni.
> Kulonitsuk el a motort es a vezerloelektronikat! Merjuk a feszultseget
> a motor labain, es nezzuk hogy forog.
> Egy sima 3 fazisu halozatrol jaratott szinkronmotor es egy 'elektronikusan
> kommutalt motor' kozott nem fox kulonbseget latni, mert nincs, ugyanaz
> maga a motor.
Ok! De akkor miert ragaszkodsz koromszakadtaig a haromfazisu szinkronmotor
elnevezeshez? Ezek a motorok sose latnak 3 fazisu halozatot, mivel ezeket nem
arra terveztek. Sose mondtam, hogy ne mukodnenek egy megfelelo frekvenciaju
haromfazisu taprol, csak azt, hogy szerencsesebb elnevezes a "kefenelkuli
egyenaramu motor". Masreszt ilyen alapon a leptetomotor elnevezes is helyett
is lehetne azt mondani, hogy n-fazisu szinkromotor, hiszen megfelelo
fazisszamu es frekvenciaju szinuszos feszultsegrol remekul lehet oket
hajtani. De nem lehetne megtudni mi a motor leglenyegesebb jellemzoje.
>
> >> forgasaval. Az alloresz egyenaramu gerjesztesu, a mezo tehat all, a
> >> forgoresz meg mindenfele fordulatszammal forog.
> >
> > Na akkor kosd ra az elemet erre a motorra, inditsd el, fogd meg a
> > tengelyenel es lass csodat: a tengyely all es a addigi alloresz forog.
> > Ez most milyen motor? Szerinted ez szinkronmotor.
>
> Ez egy olyan motor, ami nem letezik, ugyanis feleslegesen bonyolult
> a mukodese :)
Ahogy a szekely bacsi mondta: Ilyen allat nincs! :))
Akarmikor lehet ilyet csinalni. Csak azert irtam le ezt, hogy levezessem
belole, hogyan lehet eljutni az elektronikus kommutacioju egyenaramu
motorokhoz. A kovetkezo lepes az lett volna, hogy dobd ki a szenkefet,
valahogy vezesd ra a kommutatorszeletekre azt a feszultseget amit mostmar
tranzisztorok kapcsolgatnak ugyanolyan modon mint eddig a szenkefe. Ez persze
nyakatekert ezert olyanok a motorok amilyenek. :((
>
> > Amint mar irtam szerintem a mukodesi elv kulonbsege abban van
> > (szerintem) az egyenaramu motor (elektronikus es nem elekronikus
> > kommutacioju) es a szinkron motor kozott hogy az egyenaramu motor
> > (mindket fajta ) kommutacioja fugg a forgoresz helyzetetol.
> >
> > Az a kerdes, hogy egyaltalan letezik-e elektonikus kommutacioju motor.
> > Szerinted letezik?
>
> Hogyne. Csakhogy az utobbi idoben konzekvensen az elektronikusan vezerelt
> AC szinkronmotor kifejezest hasznaljak ra. A ketto ugyanaz.
Csakhogy ez (mint mar irtam) nem tul kifejezo, mivel azt is gondolhatnank,
hogy csinalnak egy haromfazisu tapot es kesz! A vezerles ezt jelenti!
> Nezd meg a cd motormeghajto adatlapokat. Ki sem ejtik a kommutator szot.
> Nezd meg a Prius leirasat. Ott sem hasznaljak. A liftmotoroknal sem.
A "brushless DC motor" kifejezesre nincs talalat?
> Pedig biztos hogy figyelik a forgoresz helyzetet, kulonben hatalmasat
> rantana a kocsi/lift indulaskor stb...
Ezt fejezne ki a kommutacio!
Udv: Fabian Istvan
More information about the Elektro
mailing list