Re: Kaszni csavarodás, volt:Re: tolerancia biztositek

pyxys1 pyxys1 at westel900.net
Fri Jul 30 19:30:14 CEST 2004



Szia,

2004. július 30., 16:24:01, írtad:


>> Nem nem nem es nem! :)
>>
>> Gondoljunk bele!
>> Amikor az auto elkezdi a kanyart egyenesen megy.
>> Aztan az elejet elinditod kormanyzassal masfele.
>> Az erre szepen elkezd a kanyar ive fele dolni.
>> Majd rakenyszeriti a hatuljat is. Mi ez ha nem csavarás????

HJ> Nincs ilyen sorrend! Mindket fele egyszerre dol be. Nem csavaras, csak akkor, ha
HJ> uram bocsa, elol masok a kereszt-stabilizalasi viszonyok, mint hatul. (Tudod, az
HJ> a rugalmas, hajlitott rugo pl a zsiguliban, de valszeg mas autoban is van valami
HJ> ilyesmi, ami azt akarja megakadalyozni, hogy az auto nagyot doljon oldalt a
HJ> kanyarban.) De ettol tekintsunk el.

HJ> Csavarodas akkor jonne letre, ha az eleje jobbra, a hatulja balra akarna dolni!
HJ> :-)

HJ> Hasonlat: ha a baloldali ket kereket egyszerre elkezded emelni egy-egy emelovel,
HJ> attol a kaszni meg parhuzamos marad onmagaban, csak ugye nem vizszintes, hanem
HJ> dol jobbra aszerint, hogy mennyire emeled.

HJ> Gyanus nekem, hogy ezekkel a mechanikia fogalmakkal van vmi kis zur.

>> Vagy gondoljunk bele abba, amikor az ember "3 kerekkel" kanyarodik, és a
>> kulso-hatso a levegoben log.
>> Akkor is kemenyen csavarodik a kaszni. Nemde?
HJ> Haaat, ilyet meg az eletben nem lattam. Szerintem ez nagyon extrem dolog. Es
HJ> valoszinu, hogy ha az egyik hatso kerek (nem a kulso, hanem a belso, hacsaknem
HJ> mar porog az auto a hossztengelye korul, ami elismerem, rohadtul igenybe veszi a
HJ> kasznit :) ),a levegoben van, akkor az ugyanazon oldali elso is ippeghogy erinti
HJ> a talajt. Ez bizony csavarodasilag szereny.

HJ> Es eppen azert all elo, ha eloall, mert hatul nemigen van ilyen un.
HJ> keresz-stabilizator megoldas, csak elol, masreszt a motor elol van, a hatulja
HJ> konnyebben tud elemelkedni. Ha viszont megrakod jol a csomagteret, akkor nem
HJ> biztos, hogy igy lesz, akarmennyire is vadul veszed be a kanyart.

HJ> (A modern autok kulonben inkabb kicsusznak, mintsem ketkerekre allnanak. Ilyen
HJ> mutatvanyokhoz dobbantora van szukseguk. A dobbantas nem egyszerre tortenik
HJ> elol-hatul, ilyenkor nagy pillanatnyi csavaras van, de aztan, amikor mar ket
HJ> kereken all, ez megszunik ertelem szeruen.)

>> Punktum! :)))

HJ> :-))))))))))))

HJ> hjozsi

én elképzelésem szerint a csavarodás csak akkor kovetkezik be, amikor
az autó _1_ kereke(ez mindegy melyik, de fontos, hogy egyszerre csak 1
legyen) eléri azt a pontot, amikor a lengéscsillapító+rugó együttes
által beállított magasság ellen dolgozó stabilizátorok elérik a
végpontjaikat.

hú, ez elég bonyira sikerül, de mondok inkább példát.
derék autón áll a mûhelyben. (olyan mûhelyben, ahol a kerekek
egymástól függetlenül emelhetõk). elkezdjük emelni az egyik kereket,
úgy, hogy közben a többi 3 nem mozdul. (pont úgy, mint amikor egy
járdaszegélyre állunk fel)

egy ideig a kaszin nem mozdul, az egy árva kerekünk szépen megy
felfelé, a független kerékfelfüggesztés miatt. (talán a merevtengelyes
autóknál a szembe lévõ kerék dõlése változik, de nem tudom, h
csinálnak-e még ilyen autót), szal kaszni szépen nem mozdul.
aztán, mikor az emelt kerék felér a felsõ határolóig, akkor elkezd
emelkedni a kaszni is itt, és ilyenkor tekeredik. piszokul. még a tetõ
is megrogyhat.

gyakorlatban ez szerintem csak akkor fordul elõ, ha túl magas
padkáról/gödörbõl(be) tolatunk le, vagy mászunk fel rá, olyan magasra, ami a
felsõ határoló és az alsó határolót távolságát meghaladó magasságú. a
határolók közötti távolság a mindennapi életben elég szokott lenni.

kanyarban szerintem nem fordul elõ mérvadó tekeredés, mert úgy
sejtem(de ezt nem tudom, csak így sejtem), a tengelytávolság és a
kanyar íve, meghatároz egy viszonyszámot, ami a sebességgel kombinálva
kifejezheti a tekeredést, de úgy érzem, hogy ez a normál kanyarokban,
normál sebességgel túró. ahol lehet jelentõsége a tekeredésnek, az a
rénszarvasteszt szerû alkalmazás.:-)) a nagysebességnél hirtelen
kormánymozdulat tuti, hogy tekeri a kasznit, mert a kocsi eleje, a
külsõ oldalon, hirtelen "lekönyököl", míg a hátulja a tehetettlenség
miatt még mindiíg vízszintes. ez ugyebár nagyon hasonlít az egy
kereket emelünk helyzethez, míg az egyenletes tempóval kanyarodás
esetén a két kereket egy oldalon emelünk esete forog fenn, de akkor
meg miért tekeredne a kaszni?


--
Üdvözlettel,
 pyxys1                            
web:  www.eposz.co.hu
e-mail: pyxys at vnet.hu





More information about the Elektro mailing list