Rezgesek +italok erleles
Hidvegi Jozsef
jhidvegi at ax.hu
Fri Jul 30 00:13:25 CEST 2004
>Abban ugye, nincs nézeteltérés, hogy az Otto motor hatásfoka ~30 %?, max?
>Na a maradék 70 %-ból dübörög ki a kipufogón amennyi. No benzin, no sport.
Persze, ebben tökéletesen egyetértünk. Többször elolvastam, hogy ne egy
félreértésre válaszolja, de ezek szerint mégis sikerült. Szóval nem tényleges
üzemanyag kiáramlásról, hanem képletesen, a veszteségek formájában történõ hõ
kiáramlásról beszétél.
Így már más. Bár így se az igazi. A kipufogó gázok messze nem olyan forróak,
mint a katalizátor belsõ hõmérséklete, persze csak, ha már megy egy ideje a gép.
Ez a nyamvadt hatásfok különben böki a csõrömet, és gondolom nem csak az
enyémet. A diesel jóval jobb hatásfokú, mégpedig a jó nagy kompresszió lehet a
háttérben. Ezért is izgatott az a téma korábban (volt itt róla szó) hogy van-e
olyan autó, ami bár benzinnel megy, de ugyanúgy, mint a diesel. De nem emléxem,
jött-e valami válasz, hogy igen vagy nem. Ha van ilyen, akkor viszont gyanítom,
hogy a baromi nagynyomású spricni csak úgy állhat elõ, hogy elõnyomják a benyát,
különben a vákuumos töltés a meleg benzin göznyomása miatt nem biztos, hogy jól
megvalósul.
>Félreértettél : 20kW kell az utazáshoz -mondjuk-, a veszteségho boven rakja
Hát akkor valóban félreértettelek.
De ehhez is egy gondolat: a 70-es úton van egy lejtõ a panorámánál (U alakú
rész). Ott méregettem, számolgattam még a zsigulival, ami pont nem változtatta a
sebességét üresben, ha 70-nel mentem lefelé. A saccolt adatokból jött ki, hogy
70-nél a zsiguli kb 8kW-ot használ el mechanice.
A mostani gép még 80-nál is gyorsul üresben. Tehát ez - bár picit súlyosabb -
valszleg 70-nél lényegesen kevesebbet kér a kerekekre, mint 8kW. Persze ez nyári
gumiknál van így, lehet, hogy télinél más lenne az ábra.
És persze a hajtáslánc vesztesége is hozzájön, ami persze nem lehet olyan sok. A
lényeg, hogy egy 70-nel döcögéshez a motorból kötve hiszem, hogy 8-10kW-nál
nagyobb mechanikai teljesítménynek kell kijönnie. (Ez nem a 20kW-ra egy
ellenkezés, hanem egy megdöbbenés, hogy 70-nél is elfogy valszleg az az 5-7
liter benzin 100-on, amibõl mindössze kb 5ezer mp * 10 kW = 50ezer kJ energia
hasznosul. Ez kb 12ezer kcal, és gyanús hogy 1 liter benzinben ennél több van.
Szóval az a hatásfok lehet, hogy sokkal rosszabb ilyen sebességnél.
Az már más, és lehet, hogy ha megmérnénk a 160-nál szükséges mechanikai
teljesítményt, akkor jobb adatok jönnek ki, a motor közelebb áll az optimáli
mûködéshez, azaz a legjobb hatásfokhoz.
Ez azét dühít, mert a nagy motorú autóknak a belövését szerintem úgy kellene
csinálni, hogy alacsony teljesítményeknél az optimalizálási szempont a minél
kisebb fogyasztás legyen, és amikkor meg kell a delej, akkor meg a minél nagyobb
teljesítmény. (Asszem valaki már leírta). De nem ezt csinálják, hogy a fene egye
meg. Vajon miért? Vannak netán emissziós problémák, és az van mindenek felett? A
legkisebb fogyasztás nem éppen a legkisebb emisszió közelében volna?
Vagy a nagy motor forgása eleve sok veszteséget okoz? Lehet, hogy ki kéne
találni azt, hogy két motor legyen a gépben, és a nagy motor csak akkor jár, ha
kell, sõt, a kisebbik villanymotor lenne, és a nagy néha beröffen, feltölti az
aksit valami jó nagy teljesítménnyel (közel a saját optimumához), hogy aztán
sokáig meg se mozduljon, és a villanymotor gurigassa pl a városban az autót?
Vagy most feltaláltam a melegvizet? :)
(Régen a zsigulinál gondolkodtam egy, a kardánba beiktatott villanymotoron, de
csak elképzelés maradt. Most már, hogy az elsõ kerekeket hajtja a moci, fel se
merül bennem, hogy ezt itt meg lehetne barkácsolni.)
hjozsi
____________________________________________________________________
Miert fizetsz az internetert? Korlatlan, ingyenes internet hozzaferes a FreeStarttol.
Probald ki most! http://www.freestart.hu
More information about the Elektro
mailing list