gps+km_ora
pyxys1
pyxys1 at westel900.net
Fri Jan 30 12:55:04 CET 2004
Hello ghid,
2004. január 30., 0:06:59, írtad:
eleinte arra gondoltam, hogy nem válaszolok többet, mert meddő vita.
félreérthetően írok, vagy nem akarod megérteni, hogy mit akarok
mondani... de mégis csak válaszolok néhány dologra.
g>>> Az, hogy a hozzaferes (olvasasra/irasra) hogyan tortenik, az meg
g>>> titkositasi/kommunikacios kerdes...
>> igen. erről kár is beszélni tovább. a válaszodban a válasz.
g> Milyen valasz? Ha annyira aggodsz, akkor mit szolsz egy baromi nagy
g> piros kapcsolorol, amit be kell kapcsolj, es csak akkor van
g> osszekotve a muholdas rendszer a vezerloddel... sot bekapcsolaskor
g> eleve szirenazik, hogy a buta sofor is tudja mi tortenik...
g> Biztonsagos? :-) El tudod kepzelni, hogy ettol kulturaltabb modon is
g> meg lehet oldani biztonsagosan?
a titkosított kommunikációra gondoltam.
ha abból indulunk ki, amit írtál, hogy egy műholdas kapcsolat van az
autó vezérlőelektronika és egy központ között, ami lehetőséget ad
arra, hogy felülírják az benne futó programot, akkor nincs semmi
biztosíték arra, hogy nem kerül bele a mosógép program.
a titkosítás nem biztosíték. egyetlen egy feltörhetettlen titkosítási
algoritmus létezik, de az alkalmazhatattlan ebben az esetben.
g> De ha ennyire felted a gyari elektronikadat, akkor gondolja arra,
g> hogy esetleg valaki egy ugyanilyen elektronikaval szorakozott mar es
g> miutan jol szetcseszte, kicserel(tet)i a tieddel... par perc
g> alatt...
g> A paranoianak nincs hatara...
az én autómban biztos nem cseszte még szét senki, és amíg nálam lesz,
ez így is marad. mellesleg nem féltem, hanem tudom, hogy ez hiba
nélkül működik (mármint a sw) nincs szükség arra, hogy valaki, valahol
átírja.
mi ebben a paranoia?
>> ezért aztán "akárki" bele is ül. fűfa vezet autót.
g> Mar kerdeztem, de megkerdezem meg egyszer:
g> Te mit tennel, hogy ne igy legyen? Oteves tanfolyam, ezeroras
g> tanpalyas gyakorlat? Vagy valami nemesi kivaltsag kell hozza,
g> rallyversenyzo apuka, genvizsgalat, vagy esetleg tiz ajanlo?
ha gúnyolódás a célod, akkor ne írj légyszíves.
a megoldást leírtam, kötelezővé tenném a tanpálya látogatást.
g>>> A biztonsagot segito dolgok tehet ezert kerulnek bele
>> ezek miatt a dolgok miatt hiszi a jónép, hogy semmi baja nem eshet
g> az autóban.
g> Biztonsagi ovet se hasznalsz, ugye? Mert hamis biztonsagerzetet ad...
mint tudjuk, a biztonsági öv nem beavatkozó szerv az autó
vezérlőelektronikájában. ha bekötöt, ha nem, a motort ugyanúgy vezérli
az elektronika.
>> mondjuk na arra gondolok, hogy 300LE alatt ne legyenek autók,
g> En meg neha azt kivanom, pl. 150LE felett ne is legyenek az utakon
g> (jo, nem mindegy, hogy egy kettonnasban van, vagy egy 800kilosban)
g> Az en tapasztalatom ugyanis eppenhogy az, hogy pont az autojuk
g> erejeben es sajat vezetoi tudasukban tudnak elbizakodottak lenni az
g> emberek.
én meg azt szoktam megfigyelni, hogy akiknek nagy, erős autójuk van,
azok nem érzik azt, hogy ekik bizonyítani kellene a saját
felsőbbrendűségüket.
g> (Jo kocsi, jo gumi, jo vezeto... lehet ezzel menni... az a
g> sok korlatozo tabla tok folosleges, ezzel az autoval, az en
g> tudasommal tok biztonsagos a 200 is... messze van meg az a
g> szembejovo...)
ez tipikus duma. te majd megitéled, hogy nekem mi a biztonságos.
>> gondoltam, hogy 4x4, 300LE, bukócsövek, mi kell még? aztán
g> rájöttem,
>> hogy vezetni is tudni kéne. de az nem hétköznapi autó. nem rről
g> Pedig ugyanez a helyzet a hetkoznapi autokkal is, csak nem ilyen
g> ugrasszeru a kulonbseg. Atlagautos, atlaggyakorlattal kivaloan veszi
g> az atlagos helyzeteket... aztan ha valami uj, rendkivuli helyzet van
g> akkor rajon, hogy hoppa "vezetni is tudni kene (ilyen helyzetben)"
g> Ha ilyenkor az autoja segit, lehet hogy elve marad...
csakhogy ilyenkor, mikor rájön, hogy vezetni is tudni kellett volna,
akkor már általában késő.
g>>> Ebben nem ertunk egyet. Ha _van_ lehetoseg bizonyos tipikus
g> hibak
g>>> kikuszobolesere, akkor igenis eletmento lehet egy ilyen dolog
g>>> alkalmazasa.
ha vannak olyan vezetési hibák, amik általánosan elkövetettek, (vagyis
tipikusak), akkor azokat tanítani kellene, hogy nem legyenek
általánosan elkövetettek, vagyis ne legyenek tipikusak.
>> szerintem nincs tipikus hiba. (ha van, akkor az konstrukciós hiba,
>> lásd ford explorer, a merci, mitsubishi, stb)
g> En a tipikus _vezetoi_ hibakra es azok kovetkezmenyeinek
g> csokkentesere gondoltam (pl. abs, esp) !
lásd fentebb. nem tanítjuk meg a jégen elindulást, mert ott a
kipörgésgátló. aztán a faszi átül egy másik autóba, amiben nincs,
akkor meg jeget csiszol maga alá, vagy esetleg elromlik.
>> a biztonsági öv, az nem elektronikus beavatkozószerv az autóban.
>> a lufik sem, stb.
g> Nem igaz! A lufikat elektronika vezerli, beleertve az oveket is
g> (ovfeszito)...
olvasd el kérlek, amit írok. azért, mert elektronika vezérli, attól
még nem beavatkozó szerv. más zavakkal: nem befolyásolja a motor működését.
egy kopogásmérőről vett jel érzékelése, annak paraméterezése, az
befolyásolja, vagy a pillangó szelep állító szervó állása az
befolyásolja a motort.
g> Az, hogy szazbol egy esetben jobban jar valaki, ha nincs bekotve,
g> vagy eldurran a legzsak magatol, nem indokolja, hogy ne alkalmazzuk
g> abban a 99 esetben, amikor hasznos, esetleg eletet ment...
ezzel senki nem vitatkozik. de ennek sincs köze a "műholdas
autóvezérlőkomputerprogramátíráshoz", amit felvezettél.
g>>> szerintem a kozuti fittipaldik inkabb a sajat vezetni
g>>> tudasuk es autojuk tudasanak tulertekelese miatt teszik...
>> mindezt teszik azért, mert nem tudják, hogy mekkorát eshetnek.
>> majd megvédi az abs, eps, lufi, öv, stb
g> Vagy mert ugy _hiszik_ az autojuk "nagyon megy", keri, hogy nyomjak
g> neki, meg mert elvezik a vezetes elmenyet es hajlamosak tulertekelni
g> sajat magukat...
kérlek, nézz meg egy baleseti statisztikát, mielött ilyet írsz,
megfogsz lepődni, hogy milyen autók vezetik a "besokalásos"
baleseteket. a vezetés élménye nem attól van, hogy száguld az
ember. bele kellene gugolnod egy olyan autóba, ami ad vezetési
élményt, és rájössz, hogy mi is az.
>> egyéne válogatja. van aki 300év vezetés után is csak szaggatja a
>> váltókart.
g> Igaz.
>> ha én tudom, az kevés. én mérném.
g> Hogyan? Objektiven, nem ugy, hogy xy megmondja...
kicsit tovább olvasva, ott a válasz.
>> a jogsit nem egy éltre adnám, hanem vizsgához kötném. mondjuk
>> eleinte sűrübben kellene megjelenni, aztán egyre ritkábban. de ezt
>> nem az állam pénzbeszedő rendszerének a részeként képzelem el,
>> hanem úgy, ahogy tesztpályára lehet menni vezetni tanulni.
g> Tesztpalyara _lehet_ menni, te viszont kotelezove tenned...
g> Ingyen semmi sincs, a vizsga is penzbe kerul.
igen, kicsit tovább olvasva, megint ott a válasz.
g> Szerinted hany jogositvannyal rendelkezo ember van Mo-n? ha mindet
g> parevente ujravizsgaztatnad (gyakorlati vizsga!!), az igen kivalo
g> adozasi forma lenne...
ha jól látom kivágtad azt a részt, amiben írtam, hogy messze
elkerülendőnek tartom a pénzbeszedési jelleget.
de ha megkérdezel egy olyan szülőt, akinek a gyerekét vezetési rutin
hiánya miatt ütöttek el, akkor kérdéses lenne, a pénz-élet árfolyam.
de mondok mást. menj el magad, vagy ha el nem is mész, kérdezd meg
olyantól, aki már volt, hogy mennyit jelent ha legalább egyszer elmegy
egy ilyen pályára. mint alíz csodaországban. rögtön szerényebb lesz
tőle az emberek nagy része.
g> Sot ahogy korosodnak, ujra suriteni kellene a vizsgakat, mert
g> lassulnak a reflexek stb...
igen, így lehet.
g>>> Addig mi van?
>> szerénység, T betű.
g> Ha kiteszi a T-t, akkor kevesbe lesz hulye, vagy kevesbe lesz
g> agressziv valaki? Ha az emlitett peldadban az, aki eledkanyarodott,
g> viseli a T-t, attol mi valtozott volna?
akkor a többi autós segítheti, számolhat vele, esetleg figyel rá.
g>>> Vagy ezer ora tanpalyat irnal elo mielott kimehet a kozutra?
>> nem az órák száma a lényeg, hanem a vezetni tudás.
g> Hogyan mered? Es ha a vizsgan "kisangyal" valaki, betartja a
g> szabalyokat, stb, viszont amint hazamegy, beleul a "feelingautojaba"
g> es hajra, hadd szoljon? Ot hogyan szurned ki?
amit írsz, annak semmi köze a vezetni tudáshoz. ez lelki defektus.
>> igen. ez igaz. ez is mutatja, hogy a sok beépített hightecnek semmi
>> értelme. ha akarják, viszik. slussz.
g> Ez nagyon binaris gondolkodas. Ha valamit nem lehet teljesen
g> kizarni, akkor minden probalkozas ertelmetlen... :-(
g> Minek tennek vakdugot a konnektorba, a gyerek ha akarja ugyis
g> belenyul... :-(
g> A betorok/tolvajok elleni vedekezes nem arrol szol, hogy
g> _lehetetlenne_ tedd, hanem hogy megnehezitsd. Lehetoleg annyira,
g> hogy ne erje meg neki...
ha jobban belegondolok, akkor a mostani cuccok megkönnyítik, nem pedig
nehezítik. "A betorok/tolvajok elleni vedekezes nem arrol szol, hogy
_lehetetlenne_ tedd, hanem hogy megnehezitsd." szerinted. szerintem
meg úgy kellene "jutalmazni" az ilyet, hogy utána eszébe ne jusson
mégegyszer megcsinálni. ami humánusabb, úgy kellene nevelni, hogy ne
akarjon lopni. amit te írsz, az egy végtelen spirál, amiben a tolvaj
minidg előrébb jár, mint Te, és mindketten egyre drágább,
kifinomultabb ezsközöket használva hajszolják bele egymást ebbe a
spirálba. egy laza mechanikát nem biztos, hogy kinyitok, de egy
távirányítos kp zárat akár én is kitudok nyitni, beruháznom is "sokat"
kell hozzá.
>> de márketinggileg olyan trendi, hogy nyomógombra indul a verda.
g> Mar ne is haragudj, de az a kijelentes mar a savanyu szolo
g> kategoriaja fele tart...
mire gondolsz???
g> Egyebkent sok regi auto indult mar nyomogombra...:-)
sőt.
ui:
valamit még írtál a profitvasdászatról.
nos ennek több módja is van, lehet tisztességesen, meg lehet
marketinggel eltorzítva a szart is eladni. én az utobbinak nem vagyok híve.
sőt annak sem vagyok híve, hogy amint valamiből kijön egy új változat,
akkor gyorsan eldobni a régit.
az én autóm konstrukciója valamikor a 80-as évek közepén fejeződött
be. egészen 95ig gyártották. nekem ma is megteszi, minden igényemet
kielégíti és a megtett 427e km + az eddigi javitások mennyisége, magáért beszél.
majd ha szétetesik, vagy nem lesz érdemes javítani, akkor
cserélek.
a ralis szülökről, meg nemesi fokozatokról, asszem
nincs mit mondani, gondolom magad is furcsálod, amit írtál.
a témával kapcsolatban nincs több mondani valóm.
--
Üdvözlettel,
pyxys1 mailto:pyxys1 at westel900.net
More information about the Elektro
mailing list