gps+km_ora
jhidvegi
jhidvegi at freestart.hu
Tue Jan 27 18:17:58 CET 2004
> Mert nagyon szepen nez ki. Egyebkent tenyleg nem konnyebb jelentosen, mert...
Ertem a kulonbsegeket. Meg azt is, amit kesobb irtal, hogy joval stabilabb
kanyarban:
> > kulon. Erzesre, sacc/kb igy jellemeznem: 215/45 R18 :-)
>
> Nekem 205/55R16-os van nyaron, telen meg 195/65R15 lemezfelni, de ellegge
Latom, raadtam a valosagra rendesen, de azert a jelleg kiderult, es amit irtal,
az ezt vissza is igazolja. :-)
> Ennel peresebb gumi szerintem itthon mar hasznalhatatlan. Viszont kanyarban
> joval stabilabb.
Es ilyen meg peresebb gumit kulfoldon hasznalnak?
> > Na vegre, valaki visszaigazolja a teoriamat. :-) Akkor a Marson se fogunk
> > osszeveszni. :-)
>
> Ezzel csak az a baj, hogy amikor siklik a kocsi az ut felett, akkor
> jelentosen csokken a fekhatas, es az oldaltaras is :-)
Az oldaltartas oke, az bonyolultabb dolog. Viszont a pattogos guminal a fekhatas
csokkenesen elgondolkodtam. Szerintem csak annyiban csokken a fekhatas,
amennyiban a csuszo gumi rosszabbul tapad, mint a nem csuszo.
Gyakori erv, hogy a gumi mondjuk 50% idot a levegoben tolt, akkor ugye csak az
ido 50%-aban fekez.
Ott a hiba a gondolatmenetben, hogy azalatt az 50% alatt, amig az uton van,
joval erosebben nyomodik a talajhoz. Egeszen pontosan: a nyomoero idobeli atlaga
pontosan az auto sulya, ebben nem lehet elteres. (Kulonben a kocsi emelkedne
vagy sulyedne :-) )
Ezert szinte biztosra veszem, ha van mondjuk egy tok hullamos ut, amin a kerek
keves idot tud tolteni, meg mellette egy teljesen sima, de azonos anyagu, es
ezekre rafut egyszerre ket auto azonos sebesseggel, akkor kb ugyanott fognak
megallni, ha a sima utra futo auto is teljesen blokkol (nincs abs).
Oldaliranyban mar mas az abra. Az oldaliranyu tartashoz feltetel, hogy a kerek
nem csusszon az uton. Pattogos uton, vagy szar lengescsillapito miatt pattogos
kereknel ez a csuszasmentesseg szinte kizart. Amig a kerek a levegoben van,
addig az autonak lesz oldaliranyu sebessege az uthoz kepest (hiszen elkanyarodik
alola az ut), tehat amikor leer, oldaliranyu megcsuszassal kezd akkor is, ha a
kerek forgasi sebessege nem csokkent.... az oldaliranyu nemkivant elmozdulasok
sorozata ezesetben kivedhetetlen.
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list