Gyujtasvezerles AVR-el.
jhidvegi
jhidvegi at freestart.hu
Sat Jan 10 23:14:54 CET 2004
> > Kulonben a fet minden szempontbol megfelelne. Nagyon gyors, es nagyon kis
> > maradekfesz is eloallithato.
>
> Elvileg igen, de nem olyan egyszeru. Ide sajnos nagyfesz fet kell. Ha
> mondjuk az olcso, konnyen hozzaferheto IRF740-bol indulunk ki, 400V, kb.
> 200Ft, Rds=0.55 ohm, ez utobbit 4....5A-rel szorozva csunya szam jon
Hat igen, tulajdonkeppen szamitottam is egy ilyen valaszra Toled. :)
Arra gondoltam, hogy talan direkt erre a celra csak kifejlesztettek mar alkalmas
feteket. Vagy a modern autokban massal szaggatnak? A bipolaris tranyoban azt
viselem nehezen tudatilag, hogy allat modjara huzni kell a fulet.
Aztan elfiloztam azon, hogy GTO. Az olthato tirisztor kinyitva tok ugyanolyan,
mint egy masmilyen, az eleg kis feszt tart jo nagy aramoknal is. Persze ez is
0,6..0,8V korul van, szoval tranyoval ennel jobbat is lehet.
Aztan rajottem, hogy az egesznek nincs olyan nagy jelentosege. A lenyeg az, hogy
a gyujtotrafo ugy legyen meretezve, hogy ami jut ra, azon elegendo energiat
tudjon felhalmozni. Menet kozben nincs gond, mert az aksi megvan altalaban
13,8V, inditozaskor meg vagy trukkozni kell, vagy ugy van meretezve a cumo, hogy
akkor is eleg lesz az energia, ami ilyenkor akar csak 8V-os akkufeszt is jelent.
Nem jut eszembe, de mintha lattam volna valami rajzot arra, hogy ekkor a gyujtas
meg nagyobb feszt kap, mint menet kozben. Tudja valaki, hogy csinaljak?
> Kozben azon filozok, hogyan lehetne elkerulni, hogy bekapcsolaskor a
> tranyo magra rantsa a kondenzatorban felhalmozott tapfesznyi toltest,
> de meg semmi egyszeru otletem nincs.
Ezt viszont az elozo emilem egyikeben szamolgattam, egyszeruen nincs
jelentosege. 12 (na jo, 14V-ra) talan meg egy BC182 :-) is kepes rendszeresen
feltolteni egy 220nF-os kondert. :-) Kulonben en is elfiloztam ezen,
diodas-ellenallasos szerkezeten agyaltam, de rajottem hamar, hogy akkor gond
lesz a tekercs lehuzasaval. :-)
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list