Nyomatekmeres

Varsanyi Peter varsanyi at axelero.hu
Fri Feb 13 16:23:09 CET 2004



		Sziasztok!


Nyomaték-mérésre tudok javasolni két házilag könnyen megvalósítható
módszert. Mindegyik könnyen kalibrálható.

1. A légcsavart egy gumituskókat tartalmazó tengelykapcsolóval kötöd a
motorhoz. A gumituskók torziója 5-10 fokos szögelfordulást eredményez a
tengelykapcsoló két oldala között a terhelés hatására. A tengelykapcsoló
mindkét oldalára felraksz egy tárcsát, amin van egy mondjuk 15 fokos
kivágás. Nyomatékmentes  állapotban egy fénysugár átlát a teljes 15 fokos
lyukon. Forgatva a rendszert, egy olyan impulzus-sorozatot kapsz, melynek a
frekvenciája a fordulatszámot mutatja meg, kitöltési tényezõje pedig
arányos lesz a két rés egymáshoz képesti szögével, ami pedig a gumituskók
deformációjától, tehát a nyomatéktól függ. Tehát semmi egyebet nem kell
tenni, mint egy akár gagyi szkóppal megmérni az impulzus-szélesség
alakulását, és abból mindent vissza lehet számolni. Ja, és persze álló
állapotban ki kell méricskélni a gumituskók deformációját, ami házilag
könnyen megoldható. Szóval ehhez kell 2 alu tárcsa kis bevágással, egy
fényforrás meg egy fototranyó erõsítõvel, meg egy bármilyen idõmérõ eszköz.
Ennél olcsóbbat nem fogtok kitalálni... Ráadásul ez benzinmotorra is jó,
mert a gumituskó jól kiátlagolja a rezgéseket.

2. Az én kedvenc módszerem: a motorra teljesen mereven kapcsolódik a
terhelés. Felpörgetem, majd kikapcsolva a motort, folyamatosan mérem a
lassulást. Ezek után a motorra ráteszek egy ismert geometriájú sima
fémtárcsát, melynek méreteit úgy állítom be, hogy tehetetlenségi tényezõje
kb. azonos legyen a motor+terhelés teljes tehetetlenségével, amit elõtte
Móriczka-módszerrel megsaccoltam. Ezek után újra megmérem a lassulást. A
fémtárcsa rendkívül pontosan kiszámolható tehetetlenségébõl, ill. a
maximális fordulaton mért kezdeti lassulás értékekbõl kiszámolható a
motor+terhelés pontos tehetetlensége; ebbõl kiszámítható a benne eltárolt
mechanikai energia, ami a motor kikapcsolásának pillanatáig állandó,
onnantól fogva pedig a terhelés által kiszedett nyomatékok fogják
lassítani. Ha nagyon-nagyon pontosan akarom tudni a nyomatékot, akkor
elõtte még a motor saját veszteségeit is kimérem egy olyan méréssel, amely
során üresen pörgetem fel és hagyom lelassulni. A módszer igényel egy kis
gyakorlatot, nem vitás, meg némi matematika is kell hozzá; cserébe viszont
atom-pontos! A nyomatékot végülis tisztán a geometriai méretekbõl és a
súlyból tudod megállapítani, márpedig manapság ezeket igen pontosan mérni
egyszerû. A másik nagy elõnye, hogy mivel folyamatosan méred a lassulást,
így a maximális fordulatszám alatti összes fordulatra egy mérés során
megkapod a nyomatéki görbét. Erre a fajta trükkös mérésre eléggé föl vagyok
szerelkezve, ha valakinek némi pénzt is megér a dolog. (Mondjuk ez a mérési
módszer fõleg villanymotorokra/generátoroka az igazi, de jó kalibrálással
akár egy benzinmotoros fûnyíró teljes nyomatéki görbéjét is fel tudom venni
mindösszesen 4 méréssel, azaz üresen, üres+ref. tárcsa, terhelve,
terhelve+ref. tárcsa. A mérések számának sokszorozásával és átlagolásával
pedig a zavarmentességben lehet elmenni az abszolut határokig.)

Bye:

Pepe

>-----------------------------------------------------------------------<
>   Address: 1081 Budapest, Kisfuvaros u. 7. 4/4   Phone: (20)-942-7232 <
>   E-mail: varsanyi at axelero.hu                    Telefax:(1)-303-3433 <
>-----------------------------------------------------------------------<



More information about the Elektro mailing list