inductor

Hidvegi Jozsef jhidvegi at ax.hu
Fri Aug 20 18:16:36 CEST 2004


> > Idealis esetben 1kW/m2 folott van valamivel, de ablakon at mar nincs
> > idealis eset, valszleg ennel kevesebb. Mekkora feluleten tud a napfeny
> > bejonni a kocsiba pl del tajban? Szerintem nincs 1m2.
>   Az egész utastér nap felé eső része? Talán még 4m2 is lehet. Az említett
> kis ,,hőszigetelés'' nincs is, legalábbis eléggé forró levegő tud jönni a
> tetőről...

Nem az egesz utaster, hanem csak az utasternek azok az ablakai, amiket suthet a
nap.
Ha jol lement mar a nap, akkor nagy a sugarakra meroleges keresztmetszet, de ha
jo magasan jar, amikor baromi a meleg, akkor bizony csak kis szog alatt
latszanak onnan az ablakok, onnan csak ennek megfelelo keresztmetszetu
sugarnyalab juthat be. 4m2 osszesen nincs az ablakok teljes felulete sem! :-)

A teto pedig mas teszta. Azt a menetszel leghomersekletre huti, az nem tud a
naptol felmelegedni, hiaba suti orrba-szajba. Es valamennyi hoszigeteles van,
megpedig valahogy parazaro, megpedig azert, hogy ne csapodjon le a para a lemez
belso feluleten telen, es ne folydogaljon az ember fejere. :-)

>   Hááát... az aszfalt jó sötét, nyeli a fényt, mennyit is fűt? Annak a
> nagy részét a levegő viszi el. Áramlik felfelé.
mint irtam, 1kW/m2, es nem csak felfele aramlik, hanem elfele is. De ugyanez a
ho jut a szantofoldre is, meg mindenhova, csak ketsegtelen, hogy az aszfalt
jobban felmelegszik, mint akar a kopasz fold, de kulonosen a novenyzet. En mar
csak tudom, hiszen nincs az automban klima, azaz beengedem a levegot. Mar reg
elpusztultam volna, ha aszfalt homersekletu lenne a levego, ami bejon. :-)

> > Ez az! Megy, van korulotte huzat, tehat nem melegszik fol ugy, mintha
> > allna. A levego NEM 40-50 fokos.
>   Jó, szabad a gazda: mennyi, amikor árnyékban mérek 35-37 fokot? Árnyas,

A leghomerseklet arnyekban ugyanannyi, mint a napon! Az ut miatt lehet, hogy
valoban melegebb par fokkal, de ha csak enyhe szello is van, nem totalis a
szelcsend, akkor mar ugyanannyi, mint amennyit arnyekban mersz.

> fákkal szegélyezett úton akkor is 15 fokot kell leküzdenie a klímának. A
> kocsi nagy része minimum 35 fokos...
Igy van, ez oke, de hogy ehhez nem 14kW vagy meg tobb kell, az szinte biztos.
Persze be lehet nyomni ennyit is, aztan a motorhovel kompenzalni, de ez nem okos
dolog szerintem.
A nagy teljesitmenynek van egy olyan indoka, hogy azzal nagyon gyorsan lehet a
kivant hofokot elerni. Nemtomki mondta, hogy a tuzforro autot elniditja, de nem
ul be rogton, csak par perc mulva, es mar oke is benne a homerseklet. Nna ehhez
kell a kakao, az biztos.

> > Az autoban - mint itt azok, akiknek van, leirtak - nem tisztan
> > atereszto klima van, hanem reszben a belteri levegovel is operal.
>   Ahogy észrevettem, ez a részben nagyon kevés... :/

Ha egyszer ott van a nagy delej, akkor ertheto.
Kulonben kenytelen vagyok ketsegbe vonni azt a levego elfogyasos dolgot is.
Utolag jutott eszembe, hogy neha kiallok aludni, es akar fel-1 orat is szunyalok
a teljesen becsukott autoban. Meg sosem ereztem olyat, hogy akarcsak egy picit
is el akart volna fogyni az oxigen. Ennyi ido alatt pedig Gyorbol Bp-re lehet
erni. Sot, ha megy az auto, de mindent lezarnek (elol), az ajtok, ablakok tutira
nem zarnak annyira, hogy  ne jojjon letre a legzeshez elegendo legcsere. Persze
en egyedul vagyok, ha 5-en buliznak benn, az mar lehet, hogy mas teszta, es az
autokat erre kell meretezni.
De en - ha tehetnem - magamnak raknam be azt a gagyi klimat. :-) Ha lehetne
kapni. Egy 1-1,5kW hutoteljesitmenyu nem keruhetne tobbe, mint egy 30-40eFt.

>   Lehet... de akkor nem értem, hogy miért nem spórolnak ezen az
> autógyárak? Ennél sokkal eszementebb dolgokon takarítanak meg autónként
> pár forintot. Egy akkora klímán - mint ami szerinted kell - akár
> 50-100eFt is megtakarítható. Hm?

Amiert a motor is joval nagyobb teljesitmenyu, mint amennyi a mondjuk 100-zal
haladashoz kell. Ahhoz - ha mar felgyorsult - eleg lenne 10kW, megis legalabb
50-60kW-ot epitenek be, de sokba ennek a tobbszoroset. Valszleg az lehet, hogy
ha mar megvan a mechanikai kicsatolas, es egy ilyen kompresszor eleg pici lehet,
akkor mi a fenenek rakjanak bele egy olyat, ami sok ido alatt tudja csak
letrehozni a megfelelo viszonyokat ippeghogy ahelyett, hogy szinte rogton elerje
a kivant homersekletet, paratartalmat akkor is, ha 5 fujtato, leizzadt ember ul
bele.
En nem vagyok ilyen maximalista, nekem eleg volna ez az 1-1,5 kW. :-) A nullahoz
kepest rengeteget szamitana.
De meg megkerdezek itt a kozelben talan egy atoklimas ceget. Lattam, hogy nalam
is ki van hagyva a huto elott a klimahuto reszere a hely, es bar nem lattam,
hogy szokott lenni a motorterben megoldva, de lehet, hogy annak is ki van
alakitva valahol a helye. Ha valami nem agyoncsicsazott valamit nem felmillaert
be lehet rakni akar ugy, hogy a kezeloszervek repulopanelen :-) vannak, akkor
valszleg megcsinaltatom.

>   Tényleg megfogja a kocsit, annyira, hogy a kis 50-60 lóerős
> aszfaltpattanásokban padlógáznál azonnal kiold a klíma, hogy egyátalán
> előzni tudj. Pedig ezek akkor is csak 30-35kW-ot tudnak leadni. Ennek
> 2-3%-a (1kW) nem lenne megérezhető, de 10-15% már nagyon (3-5kW).
Ertem en, nem azt mondom, hogy az autokban van annyi, hanem hogy nekem lenne
eleg annyi. Kulonben en az 1kW alatt nem a tengely teljesitmenyt ertem, hanem a
hoteljesitmenyt! :-) Ha a tengely teljesitmeny 3-5kW, akkor a hutoteljesitmeny
ennek a 3,5-szorose, azaz felulmulhatja a 17kW-ot is. Vagy ezek a kimak olyan
szarok, hogy a hatasfokul messze alatta marad a splitekenek, akkor passz. Pedig
nem eri meg szart csinalni, mert a benzin eleg draga energiaforras. Meg a
gazolaj is. Szerintem meg a haztartasi villanynal is dragabb mindketto.

hjozsi




More information about the Elektro mailing list