Funyiro - folyt.
Hidvegi Jozsef
jhidvegi at alarmix.net
Tue Sep 30 19:58:25 CEST 2003
>Azt hiszem, a mereteknek itt nem sok koze van a ''kalicka''
>mexakadasahoz. Sokkal inkabb a gyakori felmelegedesnek-lehulesnek
>tudhato be! Az alu hotagulasa (ha nem is sokkal), de kulonbozik az
>aceletol, es raadasul ez az aluminium ontveny igen rideg szerkezetu.
>Ha egy motor nincs tulsagosan terhelve es igy nem szamottevo a
>melegedese, vagy szamottevo, de folyamatos uzemu vagyis nincs ideje
>gyakran lehulni, akkor nyilvan a megszakadas eselye is aranyosan
>csokken.
Az elv jol hangzik, nagyobb motoroknal igaz is lehet. Azert a nagyoknal, mert -
mint irtam - a nagyobb motoroknal az induktivitasok jelentosege sokkal nagyobb,
emiatt viszonylag ugymond karcsubbra lehet, sot, hotechnikai okokbol muszak is
igy meretezni a tekercseket, kalickat is.
Kis motoroknal eleg mackos keresztmetszetu rudak mennek at az egyebkent lemezelt
forgoreszen, hogy ha van is hotagulasbeli kulonbseg, azt a vas a lemezelt
szerkezete miatt siman folveszi, sot, ennel tobbet is folvehet.
Nem erdemes olre menni a teman, annyit nem er. Nincs statisztikai adatunk
ezeknek a motoroknak az elpusztulasi okairol.
Ami figyelemre erdemes viszont, ennek a meretnovekedessel osszefuggo dolognak a
megertese, hogy miert van az, hogy egy nyaktrafo gyakorlatilag ohmos dropu, mig
egy oriastrafo gyakorlatilag induktiv, a ketto kozott meg folyamatos az atmenet.
Es hogy a motoroknal ugyanez a helyzet.
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list