allofutes
jhidvegi
jhidvegi at freestart.hu
Fri Nov 21 14:00:13 CET 2003
> HF> Mivel folyadek ezert (gyakorlatilag) nem osszenyomhato.
> HF> Lasd hidraulika
>
> nem is az összenyomhatósággal van a gond, hanem a szivattyuval
> szembeni ellenállással. a sűrű olajat, véleményem szerint, sokkal
> nehezebb megkergetni, mint a hígat. mivel az olajpumpát fogaskerék
> hajtja ezért a fordulatszáma híg olaj és sűrű olaj esetén is ua, de
> tartok tőle, hogy valami módon mégiscsak rosszabb a kenés hidegen.
Ne csinald mar!!!
1. a fogaskerek szivattyu adott fordulatszamon terfogataramot jelent, tehat
egysegnyi ido alatt a motornak meg kell ennie az olajat, amit odanyom neki
(liter/perc mondjuk).
Ez nem fugg attol, milyen suru az olaj.
2. a suru olajat valoban nehezebb megkergetni, ezert a nyomas fol fog menni, de
ezzel vege is a valtozasnak.
3. ahogy irta Famulus, a surubb olaj, ha mar ott van a kenesi helyen, jobban
tapad a felulethez, nehezebben szorul ki a resekbol, szoval kenesileg biztosabb.
Ebbol kovetkezne, hogy iszonyat suru olajat kene hasznalni. De nem ezt teszik.
Miert? Mert a baromi suru olaj aramoltatasa stb sok energiat igenyel, azaz
tobbletveszteseg keletkezne. A gyarak optimumot keresnek valszleg veszteseg
szempontjabol azzal a korlattal, hogy mindenfele uzemszeru allapotban meglegyen
az olajfilm ott, ahol kell. Lehet, hogy ha a motornak csak 4000-en kene
porognie, joval higabb olaj lenne az optimalis.
> HF> A szivattyun atment, tehat kenytelen befolyni a jaratokba.....
>
> a kérdés, hogy mennyi, és milyen sebességgel megy át.
Ez mutatja, hogy valahogy nem erted. Terfogat-aramgeneratorrol van szo. :-) Azaz
nem futt a sebesseg attol, hogy higabb vagy surubb-e az olaj.
> ezek alapján, akkor nyilván rettenetesen sűrű olajat kellene
> használni, mégis, erősen javalott, hogy ne ezt tegyük.
Mert - ld feljebb.
> HF> Ahol "resekbe" kell betolteni ott persze a
> HF> surubb allag miatt nagyobb nyomas kell egy eloirt
> HF> aramlasi sebesseg fenntartasahoz...
>
> nos erre gondolhatok akkor is, mikor azt írtam, hogy lassabban ér oda,
> mint kellene. a nagyobb nyomás persze más gondokat is felvet...
NEM er oda lassabban, csak nagyobb nyomas alakul ki, ha ugyanolyan gyorsan
nyomja a szivattyu. Akkor erne oda lassabban, ha pl a nyomas lenne allando.
> azt hiszem, hogy mivel _nem_tudom_, hogy mi az iagzság a hidegindítást
A hideginditas alatt itt mindenfele hideginditast kell erteni. A kanikulaban is
hideginditunk. Mind art a motornak, ha mar jol le van csurogva az olaj.
> motornak(ezért persze még nem kellene elhinni), ezért ezt a diskorzust
> én itt abba is hagynám, viszont ha volna olyan ember köztünk,
Oke, azert ezt az emilt meg elkuldom, mert jobban ereznem magam, ha ezek az
ilyen-olyan generator fogalmak atmennenek. :).
(Feszultseg generator: a feszultseg megmarad a terhelestol fuggetlenul.
Aramgenerator: az aram marad allando elvileg a rovidzatol a szakadasig, csak
akkor mar vegtelen a kialakult fesz.
Nyomasgenerator: a nyomas nem fugg attol, hogy milyen sebesseggel aramlik ki a
gaz pl.
Terfogataram generator: az egysegnyi ido alatt kiaramlo terfogat nem fugg a
fojtastol. Ha elzarod, valaminek tornie kell, de a le jon tovabb. De ha tok
szabad kifolyasa van, akkor se jon tobb.
Es meg ezerfele generatort lehet definialni.
Homerseklet generator (iszonyat - vegtelen - teljesitmenyu hofokszabalyozott
huto-futo ketyere),
erogenerator (pl vegtelen hosszu, megfeszitett, sulytalan rugo, de nem is kicsi
elmozdulasoknal a foldi gravitacio ilyen egy adott tomeg vonatkozasaban),
sebesseg generator (az eletben pl egy vonatszerelveny ilyenhez kozelit, ha az
egyik lepcsot kiakasztod egy betonoszlophoz, inkabb leszakad, de valtozatlan
sebesseggel fog tovabb menni a szerelveny)
stb-stb.
> mindenesetre az, hogy vannak gyári megoldások arra, hogy ne legyen egy
> motor hideg az indítás pillanatában, ez már előre vetít vmi féle
> gondolatébresztést.
Persze! Ha helybol uzemmeleg lenne barmitol a motor, minden a megszokott,
osszekopott allapotaban lehetne, masreszt joval kevesebb uzemanyagot fogyasztana
azert, mert nem kell potolni pl a hengerfalra kicsapodott benzint....
Pesze tudni kell, hogy az uzemmeleg vizu motor meg nem uzemmeleg tenylegesen
(dugattyu, hengerfal, hengerfej, szelepek stb homerseklete alacsonyabb joval az
uzeminel), es kenesileg semmikeppen sincs uzemi allapotban, hisz lehet, hogy mar
szarazra lecsurgott belole az olaj az elmult par ev alatt. Meg meg is
rozsdasodhatott itt-ott. :-)
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list