Gumi + aquaplaning

L. Pasztor seasoft at hu.inter.net
Sat Nov 15 10:50:47 CET 2003


Szia Pyxys !

> jaja, én is vályuról duma! az M3 bevezetõ(igaz, most megjavították)
> ez a hely azért is jó, mert úgy szokott feltorlódni a sor, hogy a
> lámpához egy felüljáróról leérkezve kell beállni. namost, jóember
> nyomja a pályáról jövet(azt hiszi, hogy még mindig pálya), felmegy a
> felüljáróra, majd a tetején hirtelen szembesül a lámpa elött
> felsorakozott tömeggel. ilyenkor satú, becsapódás, stb. de a lényeg,
> hogy a lámpa elött vályú, jó hosszan, áll benne a víz. igaz, nem
> hiszem, hogy 8-10 centinyi lenne benne, de egy olyan 4-5re saccolom.

Na ez piszkalta a csoromet, ennek most utana jartam, remel rajtam kivul mas
is tanul belole:

Aquapaning eseten a gumi szelessegetol, a sebessegtol, es a rajta levo
tehertol fuggoen uszik fel.  A gumi anyaga mindegy, a bordazat pedig csaknem
kozombos !  Upppps!

Ezek szerint sajat tapasztalataim helyesek, igy a 2000-es, 1300 kilos focus
205-os gumival mar kisebb sebessegnel is feluszik, 185-os guminal ehhez
nagyobb sebesseg kell. A feluszas eseten a gumi a sebessegtol, a nyomastol
es szelessegetol fuggoen 2-8 cm-re lognak be a viz ala. Vagyis a gumi
legalja nem a viz tetejen van, hanem par centire a vizszint alatt siklik.
Az effektus a vizisielesre hasonlit, a lec hatso harmada ott is a a viz ala
merul nehany centire, a gyerek alatt kevesbe, apuka alatt jobban.

Namarmost: kis sebessegnel, a kis vizmelysegnel a gumi meg gordul a vizben,
de meg a betonon. Novelve a sebesseget, a gumira felhajto ero kezd el hatni.
Ez eloszor kismertekben megemeli a futomuvet, az aszfaltra nehezedo nyomas
es a gumi tapadasa is csokken.  Ekkor meg van valamennyi tapadas, de
gazfroccs hatasara hajtott kerek mar kiporog. Elso kerekek eseten csak
bolint egyet, de hatso kerekek eseteben kidobhatja a segget oldalra. Tovabb
novelve a sebesseget a kozvetlenul a betonra hato nyomas megszunik, tapadas
megszunik, kerek mer nem er le a betonig a viz alatt. Ekkor mar siklik a
gumi, de benyulik a vizszint ala par centivel. A fizika nevo sofor meg
atveszi az iranyitast, es az auto megy oda, ahova o akar.

Na ezert nem mindegy, hogy milyen mely a pocsolya.  ---->  Na itt es most
kellene satuval megmarkolni a  f...t  azoknak az utfenntarto illetekeseknek,
aki hagyjak hogy honapokig ilyen mely teknok legyenek az utakon, amikor a
benzin adotartama 150 Ft/liter korul mozog.  (de ez mar egy masik
sztori ---> 2006-ban visszaterhetunk ra)

Elvi ertekek es kovetkeztetesek:

200 korul atlagos gumi mar allitolag 2-3 cm-t nyulik be a viz ala, tehat a
gep felszalad minden pocsolyara, mindegy a gumi anyaga, es valamennyit, (de
allitolag nem sokat) szamit a mintazata.  Igaz, a felsiklas elott a
mintazatnak nagy szerepe van abban, hogy mennyire kepes kipaszirozni maga
alol a vizet amig gordul, hogy a felhajtoerot csokkentse, mert attolo is
fugg ugyanis a gumi tapadasa. De a felsiklas sebessegeben mar nem sokat
jatszik.

Szeles gumik sokkal kisebb sebesseg mellett is mar felszaladnak.
Nagobb sulyu gepek pl. (kamion) nagy sebesseg es vizmelyseg mellett sem
usznak fel, a sajat sebesseghataraikon belul, szinet soha.

Vagyis konnyu kocsinak szeles felnikkel nagy sebessegnel - annyi.

A sebesseget, gumiszelesseget, vizmelyseget illetoen ezekkel egyezik a
szemelyes tapasztalatom is, a tengelynyomast  illetoen nem sok tapasztalatom
van, mert lenyegesen lassabban hajtok, ha nem egyedul ulok a kocsiban.

De azt mar soxor lattam, hogy tavolabbrol kovetve a kamiont, (hogy a
szetcsapott viz ismet megtoltse a valyukat) a kamion ugyanazon az uton,
ugyanolyan sebessegel nem kobaszol, en meg neha igen. Szorosan a kamion
seggeben haladva meg nincs ilyen veszely, mert kidurja a vizet a valyukbol,
nagyon kell figyelni a feklampajat (mert ok meg ilyen idoban is jol
tapadnak, es kiba...tul gyorsan meg tudnak allni - nem ugy mint mi.
Meg az ilyen kovetes utan ugy nez ki a motorter, mint a disznool.

Ha meg elkezd az ember elozni, a baloldali savban beleszalad a nyakig
megtelt pocsolyaba, es jon a meglepetes.  De ezt mar az utfenntarto
illetekeseket laszamitva nem kivanom senkinek.  Habar az Audi 4.2 quattro
nehezebb,  igy valszeg nehezebben csuszik meg   :-(((((

---------------------------------
Pasztor Laszlo
seasoft at hu.inter.net
---------------------------------











More information about the Elektro mailing list