klima + ABS
Szima Gábor
sygma at tesla.hu
Mon Jun 2 10:21:29 CEST 2003
On Mon, 2 Jun 2003, [iso-8859-2] Várszegi Péter wrote:
> Ne magyaráztzatok már meg, hogy jobban meg tudtok allni egy abs nelkuli
> kocsival.......
> Kapj elo egy fizikakonyvet.
ABS-el a kocsira hat egy kis csuszasi surlodasi ero, majd a nagy semmi,
mindezez periodikusan ismetlodve.
Ha epp blokkolasi hataron fekez a vezeto, akkor ez az ero a gumi tapadasi
surlodasi erejet kozeliti meg, ami joval nagyobb, mint a csuszasi.
Meg a beblokkolt kerekekre hato allando csuszasi surlodasi ero is nagyobb
az ABS-el megszaggatottol.
ABS-el remesen rosz lesz a fek hatekonysaga (mintha nem is akarna megallni),
csak nem fordul keresztbe, iranyirhato marad.
> Bar nem ismerlek, lehet, hogy kepes vagy arra, hogy nezed a kereket, es ha
> latod, hogy megcsuszik elveszed a feket....
> Mindezt persze masodpercenkent 25 szor.....
Nem kell masodpercenkent 25x modulalni a fekrendszert :), hanem
eltalalni azt a pedalerot, amivel ezt meg lehet csinalni.
Na ez az, ami kemeny szituacioban meg egy ugyesebb sofornek sem mindig
szokott osszejonni (az elektronikanak meg megugyse :), igy jol jon a
mentoov.
Akkor lenne igazi az ABS, ha nem ez a digitalis ki-bekapcsolgatos, hanem
egy profin szabalyzott analog rendszer lenne (a fekpofakra hato erot
lone be ugy, hogy eppen ne blokkoljon). Csak hat az konnyen
elallitodik, fugg az utviszonyok gyors valtozasaitol, draga..
-Sygma
More information about the Elektro
mailing list