Hegesztoszeruseg

Sass Péter spafi at aramszu.net
Mon Jan 27 20:30:18 CET 2003


VF  <vf at elte.hu> 2003.01.27. 16:42:23 +1h-kor írta:

> Azert nem lehet kis aramu ivet huzni, mert a negativ belso ellenallas
> miatt instabil lenne. De ha a meghajto aramkor belso ellenallasa eleg
> nagy, kompenzalja az iv negativ ellenallasat, stabil ivet lehet huzni.

Sületlenségeket beszélsz. 
Ha a forrásnak semmilyen munkapontban sincs elég teljesítménye az 
ioncsatornához szükséges hő fenntartásához, akkor lehet bármekkora 
ellenállásod, nem lesz ív. Ha viszont elég a teljesítmény, akkor lesz ív, 
csak legfeljebb oszcillálni fog. A szomszéd nem fog tudni TV-t nézni, 
de ez a téma szempontjából érdektelen. 

> > Pedig ez nem egészen így van. Egy ilyen elrendezésnek (egyik oszlopon 
> > a primer, másikon a szekunder) "óriási" szórt indukciója van. Ha rövidre 
> > zárod a szekundert, a primer még mindig nagy, induktív impedanciának 
> > látszik, és nem vesz fel akármekkora áramot. Ezt Te, Józsi eddig is
> > tudtad! Az 
> > áramot itt szinte kizárólag ez a hatás korlátozza, nem az ohmos
> > ellenállás. 
> 
> Ennek nincs jelentosege! Ha kicsi a terheles impedanciaja, akkor az
> energia a kapcsoloeszkozok bekapcsolt allapotaban jut a terhelesre
> (forward uzemmod), egyebkent a kikapcsolt allapotban a magban tarolt
> energia. (flyback) Az atutes elott flyback, utana forward uzemmodban
> mukodik.

Nagyon kevered a dolgokat! 

1.: Egy fly-back üzemmódú átalakítót leterhelve valóban átmehet forwardba, 
(feltéve, hogy valami okból nem egyutas egyenirányítót használsz a kimenetén), 
de ha egy középmegcsapolásos trafó két végét "rángatod" egy-egy tranyóval, 
(ha jól értettelek, ezt építetted meg) az soha sem fog fly-back módban működni, 
már csak azért sem, mert a tranyók nem engedik, hogy a tápfesznél nagyobb 
fesz legyen a primeren! Max. 6-7V, utána kinyit a BE dióda, és ha nincs 
szerencséd, elszáll a tranyó. 

2.: Akármilyen üzemmódod van, ha a két tekercs között rossz a csatolás, 
akkor a kimeneti impedancia nagy lesz, és cseszheted. 

Nem véletlenül tekercselik rétegesen a kimenőtrafókat! 

3.: A forward-konverter nem csak annyiban különbözik a fly-back-től, hogy 
más a kapcsolás, hanem teljesen másként kell méretezni a trafót is! 
Fly-backnél kis permeabilitású, vagy légréses vasmag kell, hogy minél 
nagyobb áram kelljen a felmágnesezéshez (ne menjen telítésbe!). Ez 
inkább induktivitás, mint trafó.  Forwardnál viszont tényleg trafóra van 
szükség, jó nagy permeabilitással, de kis szórt indukcióval. 

4.: Annak nincs jelentősége, amit te írtál! Hiszen meg sem próbáltál 
összefüggést megadni az áramok nagyságára vonatkozóan! 

Üdv.:
-- 
Sass Péter
Távközlés technikus és tranzisztor-gyógyász
"Mindent meg lehet magyarázni, mindent meg is szoktam...!
De ha azt mondom, hogy termelési átalánydíj-juttatás, hát azt én sem értem."




More information about the Elektro mailing list