Hegesztoszeruseg
Sass Péter
spafi at aramszu.net
Mon Jan 27 20:30:18 CET 2003
VF <vf at elte.hu> 2003.01.27. 16:42:23 +1h-kor írta:
> Azert nem lehet kis aramu ivet huzni, mert a negativ belso ellenallas
> miatt instabil lenne. De ha a meghajto aramkor belso ellenallasa eleg
> nagy, kompenzalja az iv negativ ellenallasat, stabil ivet lehet huzni.
Sületlenségeket beszélsz.
Ha a forrásnak semmilyen munkapontban sincs elég teljesítménye az
ioncsatornához szükséges hő fenntartásához, akkor lehet bármekkora
ellenállásod, nem lesz ív. Ha viszont elég a teljesítmény, akkor lesz ív,
csak legfeljebb oszcillálni fog. A szomszéd nem fog tudni TV-t nézni,
de ez a téma szempontjából érdektelen.
> > Pedig ez nem egészen így van. Egy ilyen elrendezésnek (egyik oszlopon
> > a primer, másikon a szekunder) "óriási" szórt indukciója van. Ha rövidre
> > zárod a szekundert, a primer még mindig nagy, induktív impedanciának
> > látszik, és nem vesz fel akármekkora áramot. Ezt Te, Józsi eddig is
> > tudtad! Az
> > áramot itt szinte kizárólag ez a hatás korlátozza, nem az ohmos
> > ellenállás.
>
> Ennek nincs jelentosege! Ha kicsi a terheles impedanciaja, akkor az
> energia a kapcsoloeszkozok bekapcsolt allapotaban jut a terhelesre
> (forward uzemmod), egyebkent a kikapcsolt allapotban a magban tarolt
> energia. (flyback) Az atutes elott flyback, utana forward uzemmodban
> mukodik.
Nagyon kevered a dolgokat!
1.: Egy fly-back üzemmódú átalakítót leterhelve valóban átmehet forwardba,
(feltéve, hogy valami okból nem egyutas egyenirányítót használsz a kimenetén),
de ha egy középmegcsapolásos trafó két végét "rángatod" egy-egy tranyóval,
(ha jól értettelek, ezt építetted meg) az soha sem fog fly-back módban működni,
már csak azért sem, mert a tranyók nem engedik, hogy a tápfesznél nagyobb
fesz legyen a primeren! Max. 6-7V, utána kinyit a BE dióda, és ha nincs
szerencséd, elszáll a tranyó.
2.: Akármilyen üzemmódod van, ha a két tekercs között rossz a csatolás,
akkor a kimeneti impedancia nagy lesz, és cseszheted.
Nem véletlenül tekercselik rétegesen a kimenőtrafókat!
3.: A forward-konverter nem csak annyiban különbözik a fly-back-től, hogy
más a kapcsolás, hanem teljesen másként kell méretezni a trafót is!
Fly-backnél kis permeabilitású, vagy légréses vasmag kell, hogy minél
nagyobb áram kelljen a felmágnesezéshez (ne menjen telítésbe!). Ez
inkább induktivitás, mint trafó. Forwardnál viszont tényleg trafóra van
szükség, jó nagy permeabilitással, de kis szórt indukcióval.
4.: Annak nincs jelentősége, amit te írtál! Hiszen meg sem próbáltál
összefüggést megadni az áramok nagyságára vonatkozóan!
Üdv.:
--
Sass Péter
Távközlés technikus és tranzisztor-gyógyász
"Mindent meg lehet magyarázni, mindent meg is szoktam...!
De ha azt mondom, hogy termelési átalánydíj-juttatás, hát azt én sem értem."
More information about the Elektro
mailing list