BE letörés (volt áramfelhasználás)

VF vf at elte.hu
Tue Feb 18 10:34:56 CET 2003


Thus spake Sass Péter:

> Remélhetõleg hajlandó leszel elárulni a többi alkatrész értékét/típusát. 

RT93! Ugyanazt a kapcsolast epitettem meg, elso korben minden alkatresz
ugyanolyan erteku es tipusu volt. Ugy is produkalta a jelenseget.
A modositasokkal valamennyire, nem tul jelentos mertekben sikerult megnovelni
a teljesitmenyt. Teljesen veletlenul a segedtrafokent hasznalt 18x11 meretu,
Al 160-as fazekmag is volt a fiokban, 1db. Ugyhogy tenyleg ugyanazt az
aramkort epitettem meg.

> Bocsika, de _szó_ _sem_ _volt_ róla , hogy a gyártó garanciát vállalna a 
> BE letörési feszre. Amit én megadtam, azok az én mérési eredményeim. 
> Tudod, villamosMÉRnöknek készülök! Egyébként a letörési feszültség 
> ugyan nem megadott paraméter, de elég kicsi a szórása ahhoz, hogy 
> gyári készülékekben stabilizátorként használják. (Lásd: Alexander-erõsítõ.) 

Tehat nem megy tonkre azonnal a letorestol? Tok jo. Ez is megerositi
az allitasom. Ugyanis ha valoban ilyen kicsi a BE letores szorasa, es
a letoreskor tonkre is menne a tranyo, akkor valoban nem lehetne szo az
altalam feltetelezett mukodesrol. Igy viszont minden vilagos.
A dioda kinyit, de nem erdekel senkit. A primer egyik felen a flyback
impulzus amplitudoja a tapfesz duplajara van korlatozva, attol meg a
primer masik felen, es kulonosen a masik oszlopon levo szekunderben, a
laza csatolas miatt igen nagy feszultseg indukalodhat. Nagy teljesitmenyt
ugyan nem tud leadni, de ahhoz boven eleg hogy atusse azt a nehany
centit a forward mukodes nagyobb arama es kisebb feszultsege szamara.
Szamitasaim szerint a szekunderen a menetszamok aranyanal kb 10x nagyobb
feszultseg keletkezett (az atutes tavolsagabol becsulve), ez teljesen
elkepzelheto.
 A tranyon ez esetleg jelentos disszipaciot okozhat, hataradatokat
atlepi, tonkremehet. Tonkre is ment, mint irtam, de egy ideig birtak.
Valoszinuleg az alatt az ido alatt joval nagyobb terhelesnek voltak
kiteve, mint amennyire az adatlapok garantaljak a mukodest.
Az ervelesed ekvivalens a kovetkezovel: egy kocsit nem lehet beinditani
jogositvany nelkul, es en nem is hiszem hogy neked sikerult. Hiszen a
KRESZ-ben az all hogy jogsi nelkul tilos vezetni... Ird meg hogy milyen
kocsi volt, majd en epitek egyet, es ha nem indul be, akkor nekem van
igazam :) Mexegtem az eloirasokat, na es.
Az nem garantalja az aramkor mukodeskeptelenseget.

> Hát igen. Annyira lényegtelen, hogy MEG SEM ADJÁK! Fejleszteni, 
> tetszõlegesen beállítani pedig azért sem lehet, mert az értéke a bázis, és 
> emitter réteg szennyezettségének függvénye, aminek sokkal fontosabb 
> paraméterek, mint béta, SecondBreakdown-mentesség, és kis szaturációs 
> feszültség érdekében már meghatározott értékûnek kell lennie. Sõt igazság 
> szerint már így is túlhatározottak a szennyezettségek, és keményen 
> kompromisszumokat kell kötni. 

:)) A tervezett szennyezettseg csak a letoresi feszultseg _maximumat_
hatarozza meg. De ezer hiba csokkentheti azt. Ezeket, mivel nincs
kulonosebb jelentoseguk, nem vizsgaljak. A szennyezettsegbol adodoan
kijonne pl 60V a letoresi feszultsegre, azonban kulonbozo gyari hibak
az egyeb parameterek romlasa nelkul le tudjak ezt csokkenteni 22V-ra.
Akkor 22V-ot garantalnak, az ennel kisebb feszultsegen letoroket kidobjak.
A tobbseg viszont ennel joval tobbet tud, csak a rezeg a lec esetben
kozeliti felulrol a 22V-ot. A BD241C amugy is egy regi tipus, a 90-es
evek elejen a kiskereskedelemben foleg hazai gyartmanyuakat lehetett
kapni, a kiforratlan gyartastechnologia miatt a speckot tudtak ugyan,
de a szorasuk joval nagyobb volt mint a mai tranyoknak. Kulonosen az
ilyen jellegu parameterek eseten.

> A szaturációs feszültség (ja igen, és a visszahatás) rovására. Ami ugye 
> kapcsolótranyóknál elég fontos. 

Nem, egyszeruen a selejthanyad rovasara.

Nem ertem mire jo ez az egesz, epitsd meg az aramkort, meregesd meg,
meg fogod latni hogy igazam van. Meres nelkul, fulre is hallani
fogod, hogy kis terheles eseten elmaszik a freki. Na az a flyback
mukodes miatt van. Maganba irtad, hogy a forward tapok is kepesek
feszultsegtuskeket produkalni. Termeszetesen. Nyilvan ha a trafo
csatolasa 100%-os lenne, es mas induktivitas nem lenne az aramkorben,
nem lenne tuske sem. A tuskeket jol csatolt trafoval, es a szort
induktivitasok csokkentese erdekeben rovid vezetekekkel kerulik el,
a megmarado tuskeket Schottky-val vagjak, RC-vel eldisszipaljak.
Az en aramkorom viszont pont ezeket hasznalta ki! Mint irtam, es a
kapcsolasi rajzon is lathatod, semmifele vedelem nem volt az aramkorben,
a trafo pedig meg neked latatlanban is feltunoen lazan csatolt, igen
xar minosegu volt. Gondolj bele! A lazan csatolt trafo felfoghato ugy,
hogy a tekercsnek csak egy resze van csatolasban a tobbi tekerccsel.
A nem csatolt resz sorba van kotve a csatolt resszel, es sima tekercskent,
fojtokent funkcional. A hosszu bekapcsolasi periodus alatt van ido
megnoni az aramnak, a kikapcsolaskor, a keskeny flyback impulzus alatt a
fojto megakadalyozza hogy jelentos aram follyon a tranyo BE atmeneten
keresztul, igy az nem tudja megfogni a szekunderen keletkezo impulzus
amplitudojat. Csak az egesz primer komplexum, a csatolt tekercsreszlet
es a vele sorba kapcsolt, fojtokent viselkedo reszlet feszultseget.
Persze ez csak elmelet, a kiserlet a donto. Tobb 10 ember, koztuk egy
fizikatanar is latta az aramkort mukodes kozben. Meg tudjak erositeni,
hogy a jelenseg nem szikrasorozat volt, hanem iv, es az atutes tavolsagat
is lattak, ami kizarja a forward uzemmod feszultseget, annal legalabb
egy nagysagrenddel nagyobbnak kellett lennie. Szolj ha megepitetted az
aramkort. Majd szeretnek rajta en is meregetni, ha esetleg megsem ugy
mukodne az az aramkor, mint kene. A vitaink soran szerzett tapasztalatok
alapjan ezen nem lennek kulonosebben meglepodve. Ugye erted mire gondolok?
Egyszer mar radbiztam hogy egyedul nezz utana egy vitas kerdesnek,
termeszetesen vissza is eltel a bizalmammal. Megegyszer nem kovetem el
ezt a hibat, most a kormodre szeretnek nezni.

> Sass Péter

-- 
Valenta Ferenc <vf at elte.hu>   Visit me at http://ludens.elte.hu/~vf/
"A kulturalt ember nem szemetel. A tobbieknek meg tilos!"





More information about the Elektro mailing list