repcsi - ernyo
HWSW Famulus
hwsw at famulus.hu
Fri Aug 29 13:30:33 CEST 2003
A katapult is tema volt.....
ime kulon kiemelve, bocs...
A pilóta életét a K-36 D típusú katapultülés óvja vészhelyzetekben. Ennek
segítségével akár álló helyzetbol, a földrol is biztonságosan el lehet
hagyni a gépet, bár a gyári eloírás az, hogy legalább meg kell gurítani a
gépet pár km/h-val. Ilyenkor az ülésben található 3.10 kg robbanótöltet 85
m-re repíti fel a pilótát, ami elegendo ahhoz, hogy az ejtoernyo kinyíljon.
A 250 kg-os ülést egy 3300 kp tolóereju rakéta lövi ki a gépbol és speciális
stabilizációs rendszere van. Általában a katapultálás a kabinteto
ledobásával történik, de ha ez valami miatt nem lehetséges, akkor lehetoség
van a kabinteto áttörésével való katapultálásra is. A katapultálás során a
pilóta testét az ülés igen rövid ido alatt mintegy 100 km/h-ra gyorsítja és
20 g ero hat rá mintegy 0.6 sec-ig. A katapultálás teljes idotartama a
kilövés beindításától az ejtoernyo belobbanásáig 0.7 sec. Bár ez a
katapultülés jóval nehezebb nyugati megfeleloinél, mégis elismerten
biztonságos és már számos jól ismert esetben bizonyította alkalmasságát a
pilóta életének megóvására. Segítségével a biztonságos a katapultálás akár
200 m-rol háthelyzetbol is. Gyári adatok szerint 1991-ig mintegy 300
katapultálás történt a típussal és 100 katapultált pilóta közül 97 pilótát
mentett meg sérülés nélkül a berendezés. A K-36 D-t eloször a Su-24 Fencer
típuson alkalmazták, majd ez került a MiG-29-esbe és a Su-22 Fitter-ekbe is.
More information about the Elektro
mailing list