repcsi - ernyo

HWSW Famulus hwsw at famulus.hu
Fri Aug 29 13:08:21 CEST 2003


Az F-16A együléses modell 1976 decemberében repült eloször. Az elso
bevetheto F-16A 1979 januárban érkezett meg a utahi 388.-dik Taktikai Vadász
Ezredhez a Hill Légitámaszpontra.
A F-16B kétüléses modell egymás mögött elhelyezett piltótafülkével
rendelkezik, amelyek körülbelül megegyeznek az A modellben lévo méreteivel.
A második pilótafülke miatt csökkentették a belso üzemanyagtartály méretét
és felhasználták az avionika bovítésé nek helyét. Az elso ülés a tanuló
pilótáé, a hátsó pedig az oktatóé.
Az 1981 november óta készült F-16-osok mind elo vannak készítve a lehetséges
feladat és képesség bovítésre, úgy mint precíziós bombázás, éjjeli támadások
és láthatáron túli elfogási feladatok. Ezek a továbbfejlesztett gépek a C és
D jelzést kapták, amelye k az F-16A/B egy- és kétüléses megfeleloi. Minden
harci egység és a Nemzeti Gárda legtöbb alakulata átállt az F-16C/D-re.
Az F-16-ost egyedülálló módon nem csak az USA-ban, hanem a NATO
tagállamaiban is gyártják, egy konzorcium keretében. Végso összeszerelo
sorok jelenleg Belgiumban és Hollandiában muködnek. (ford.: valószínuleg
Törökország és Lengyelország is megkapja a l icenszet). Belgiumban az
F100-as hajtómuvek összeszerelése is folyik. A szerzodés célja a
technológiák átadása, és a NATOban közösen használható gépek létrehozása. A
program az európai F-16-os vadászgépek utánpótlás és tartalék-alkatrész
ellátását biztosí tja, ezzel javítva az F-16 bevethetoségét.
A Sivatagi Vihar idején az F-16-osok repülték a legtöbb bevetést.
Reptereket, katonai üzemeket, Scud kilövoket és sok más célpontot támadtak.


Történet

Az F-16 Fighting Falcon egy kompakt, többfeladatú vadászgép. Nagyon jó
manoverezoképességu és már sokszor bizonyított légiharcokban és
légicsapásokban. Relatíve olcsó, nagy teljesítményu harci eszköz az USA és
szövetségeseinek haderejében.

Az F-16-os manoverezo-képessége és harci hatótávolsága (az a távolság,ahová
elrepülhet, légiharcot folytathat és visszatérhet a bázisára) nagyobb minden
potenciális ellenséges gépénél (ford.: Valami hasonló szépet mond az
F-15-rol is.). Radarja minden idojárásban képes a célpontok felismerésére,
valamint képes észrevenni az alacsony magasságon repülo célpontot a terep
radarvisszaverodésén át is. Amikor az F-16-os légicsapást repül a fegyvereit
több mint 800 kilóméterre, nagyfokú precízióval képes eljuttatni. Eközben
képes megvédeni magát az ellenséges repülogépekkel szemben, hogy végül
visszatérjen kiindulópontjára. Bármilyen idojárásban képes bombázni, amely a
nem-vizuális bombázáshoz (éjjel, esoben) né lkülözhetetlen.
Az F-16-os fejlesztésekor a repüléstechnika legújabb vívmányait és a
korábbi, bizonyítottan megbízható repülogépek részeit is felhasználták. Ezek
kombinálásával a repülogép szerkezete egyszerubb, mérete kisebb, ára,
karbantartási költsége alacsonyabb lett . A gép tömegének csökkentését a
szerkezet gyengítése nélkül sikerült elérni. Az F-16-os még teljes
terheléssel is képes kilenc G-s manoverekre!
A pilótafülke és a buborék formájú teto akadálytalan elore- és
felfelénézetet nyújt, jelentosen javult az oldalra és hátrafelé való
kilátás. A pilótaülés háttámlájának dolésszögét a megszokott 13 fokról 30
fokra növelték a kényelem és a nagy G terhelések jobb elviselése miatt. Az
F-16-os pilótája a fly-by-wire rendszeren keresztül tökéletesen irányíthatja
gépét. A hagyományos vezérlést a számíitógép elektromos vezetékei vették át.
A nagy G terhelésu harci manoverek könnyebb, pontosabb végrehajtását segíti
a pilóta mellett elhelyezett botkormány (joystick), amely a hagyományos,
középen elhelyezett kormányrudat váltja fel. A kéz nyomásának változását
(ford.: a bot merev, nem lehet mozdítani; az új F-15-ösö k is ilyet kapnak)
alakítja a számítógép elektromos jellé a repülogép irányító berendezéseinek
mozgatói (actuator) számára.
Az avionikai rendszer része egy nagyon pontos inerciális navigációs
rendszer, amely navigációs információkat nyújt a pilótának. Leszállást
segíto ILS rendszerrel rendelekezik. Beépített veszélyérzékelo és
figyelmezteto valamint ellenlépés rendszere van a légi és földi fenyegetések
elkerülésére. A géptörzsben további avionikai rendszerek számára is van
hely.





More information about the Elektro mailing list