Autos dolgok
Hidvegi Jozsef
jhidvegi at alarmix.net
Fri Jan 11 02:52:58 CET 2002
>Ha leszukited a levego utjat, akkor kevesebb levego jut be. Az elektronika
>valszeg a bejuto levego mennyisege (szarmaztatva a nyomasbol) szerint adja
Jaj, neee, nem a levegot szukitettem le a zsigulinal sem, hanem a fofuvokat. (Az
uszohaz aljan levo fo benzinfuvokat!) A levego fojtasa vacak dolog, azzal
mindent el lehet rontani. Ilyet csak a hidegindito rendszer csinal. Nekem eppen
forditott volt a celom, most is az.
>A Saabnak volt egyszer valami APC turbo (automatic performance control)
>nevu csodaja, amely allitolag oktanszamtol, olmozottsagtol fuggetlenul
>kihozta az uzemanyagbol az adott teljesitmenyt. Nem tudom,
>ezt hogyan csinalhattak, de ehhez mar szerintem dinamikusan
>(legalabbis uzemanyagtol fuggoen..) kellett vezerelniuk az elogyujtast is,
>es erosen ketlem, hogy mertek volna a leadott teljesitmenyt.
Az egyes benzineknek (persze amelyekben kb hasonlo az oktan-heptan arany) nagyon
jelentektelen az energiatartalma. Amiben viszont nagyon kulonboznek: a
kompresszio tures. Es ami ezzel szorosan osszefugg, az alkalmazhato elogyujtas.
Ha vacakabb benzinnel elorebb van a gyujtas, akkor eloallhat, hogy a suritesi
utem vege elott a mar meggyujtott keverek meg el nem egett, eleg jelentos resze
a kompressziotol egyszerre robban fol, amit a motorok nagyon utalnak. (Ezt
hivjak kopogasnak vagy csilingelesnek). Ez hatalmasat ver a dugo tetejere, es
idovel szarra mennek a csapagyak.
Viszont ha kesobb van a gyujtas, akkor nem olyan jo a motor hatasfoka, vagyis
nem lehet kihasznalni azt az optimalis elogyujtast, amikor a legtobb egesho
alakul at mechanikai munkava. A dolgot persze befolyasolja meg a suritesi
viszony, ami reszben konstrukcio, kerdese, reszben pl a hengerfej pakolase. A
jobb hatasfokra meretezett motornak kell a 98-as benzin. Viszont a 95-osre vagy
kisebbre meretezettbe hiaba ontenek 98-ast, az nem lesz erosebb. Ez a fentiekbol
asszem kovetkezik.
>Egyebkent erdekes lenne egy "teljesitmenyvisszacsatolasu" motorvezerles
>:))
>(a kommersz jarganyokban egyebkent szvsz gyari letarolt ertekek
>szerint vezerelnek, tehat a "motorszabalyozas" ilyen ertelemben nem is letezik)
Nekem is ez az erzesem. Kellene pl egy tengely, amin nyulasmero belyeg van,
annak a jelet le kellene valahogy szedni, es bekuldeni a szamitogepbe. De ha ez
megvolna, akkor csodakat lehetne muvelni. :-)
De ha ez nincs, azt azert el tudnam kepzelni, hogy a szamitogep picit allitgatna
az elogyujtast, es kozben merne valamivel a kipufogo gaz homersekletet kozel a
motorhoz. Ha optimalis a beallitas, akkor ennek a homersekletnek minimuma van,
mert ekkor van a legtobb egesi energia mechanikai munkava alakitva, szoval ekkor
legkevesebb a hulladekho. Raadasul eleg gyors a folyamat ahhoz, hogy a
beavatkozasnak legyen ertelme, szoval az ember mozgasa a gazpedalon ehhez kepest
tetulassu is lehet.
Sot, el is tudok ilyet kepzelni. Nincs veletlenul az autokban ilyen kipufogogaz
homerseklet erzekeles?
Es ha lehetne csinalni, tudnatok ilyen programot irni az epromba? Kis kiteresu
mozgasokat kellene okozni az elogyujtasban, es fol kellene maszatni arra a
dombra, amit a min homerseklet jellemez. Pontosabban ezt egy hozzaadott jelkent
kellene kezelni a meglevok melle. A meglevok lennenek a gyari ertekek belovesei,
eddig ez vezerles, utana jonne ez, ami szabalyozas, a kettot egyutt hivjak
zavarkompenzacionak. Nagyon szep szabalyozastechnikai feladat. :-)))
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list