Ti mit szoltok ehhez?
Varsanyi Peter
varsanyi at matavnet.hu
Mon Dec 18 13:33:41 CET 2000
Sziasztok!
Ha mar az elozo level a korhazakat panaszolta el, akkor most had
panaszkodjak en is egy kicsit: en egy HP nyomtatoval szenvedek mar honapok
ota. Ma bedurrant a fejem, es ugy dontottem, irok egy kis cikkecsket a
temarol, talan masokat is erdekelni fog. Ime itt a nyers cikk teljes
terjedelmeben, hogy megjelenik-e vagy sem, azt nem tudom. Akit nem erdekel,
az PgDn sokszor, mert vagy 3 oldal...
------o------
HP-féle minõségi kiszolgálás
avagy
marketing már a szervizelésben is!
Még 1995-ben vásároltam egy HP DeskJet 660C típusú színes tintasugaras
nyomtatót, az akkori kb. 65.000,- Ft + ÁFÁ-s árán. Bíztam benne, hogy ezzel
jó idõre letettem minden gondot a nyomtatásról. Nyomtatóm jól szolgált
engem, és bár voltak vele problémáim, de azért mindig meg tudtam oldani a
dolgokat - egészen mostanáig!
Történt ugyanis, hogy a nyomtatóm egyszer csak elkezdett csúnyán nyomtatni
színesben. A fekete-fehér nyomtatás tökéletes volt, azonban színes
nyomtatásnál a nyomtató következetesen nem nyomtatott a negyede fúvókával,
azaz a 48 fúvókából 12 nem mûködött, emiatt a sárga és a piros színeket
csak csíkosan tudta nyomtatni. Gyakorló elektromûszerészként nem tartott
soká, míg rájöttem, hogy banálisan apró hibája van csak: a színes
tintapatront az elektronikával összekötõ fóliakábel szakadt meg pár helyen,
és ezért nem mûködtek a fúvókák. Sõt, azt is ki tudtam nyomozni, hogy ez a
megszakadás korrózió miatt történt, ami meg azért történt, mert egyszer,
pár hónappal ezelõtt egy garantáltan gyári, és nem utántöltött színes
nyomtatópatron valahogy szivárogni kezdett, és a benne lévõ szerves festék
a kapilláris hatás miatt felszivárgott a fóliakábelre. Én ezt akkor észre
is vettem, a nyomtatót szétszedtem, és kipucoltam belõle a belefolyt
festéket. De ezek szerint nem tökéletesen, mert valami csak maradhatott
ott, és hónapok alatt szépen megette a finom hajlékony vezetékeket a
fólián. De semmi baj, ez csak egy filléres alkatrész! Felírtam a
feltüntetett rendelési számát (C2164-80003 Rev. B) és máris kerestem a
híresen tökéletes HP márkaszervízt, hogy segítsenek!
A HP honlapján nagyon korrekten megtaláltam minden információt a javítással
kapcsolat-ban. Õk is foglalkoznak bizonyos javításokkal, de van még 6 másik
cég, akik kifejezetten a nyomtatók javításával foglalkoznak. Kiírtam a
címüket, és elkezdtem felhívni õket.
Az elsõ cég a hozzám helyileg közel lévõ Paranet Kft-é volt. Munkatársuk
kikereste volna a számítógépbõl az alkatrészt, azonban nem találta. Rövid
idõ alatt kinyomozták, hogy a HP nem árulja külön alkatrészként ezt a
lapkábelt, hanem csak komplett mechanikával együtt adja el, azaz szó
szerint egy fél nyomtatót meg kell venni pusztán ezért a filléres
alkatrészért. Az árát meg sem akarták mondani, de aztán kérdésemre mégis
elárulták: olyan 40.000,- Ft + ÁFÁ-ba kerülne. Ami azért érdekes
különösképpen, mert ennek a nyomtatónak az utolsó általam ismert ára
32.000,- Ft + ÁFA volt, sõt, a vele gyakorlatilag teljesen azonos képességû
DeskJet 610C mostanában már 20.000,- Ft + ÁFA áron kapható. Vígasztalásul
csak annyit tudtak mondani, hogy most van egy akció, amelynek keretében a
HP egységesen 16.800,- Ft + ÁFÁ-ért nem csak hogy megjavítja a nyomtatót,
bármi is legyen a hibája, hanem még 1 év garanciát is ad hozzá. Azaz a kb.
bruttó 500,- Ft-os alkatrész közvetlen megvásárlása helyett vagy
javíttassam meg bruttó 21.000,- Ft-ért, vagy vegyek hozzá komplett
alkatrészt bruttó 50.000,- Ft-ért!
Elgondolkodtam egy kicsit: lehet, hogy nem vagyok egy matematikazseni, de
itt valami nem stimmel: van egy nyomtató, ami a boltban olyan bruttó
26.000,- Ft-ba kerül. Az áll egy házból, egy mechanikus részbõl és egy
elektronikából. Mind megtudtam, az elektronika úgyszintén olyan bruttó
50.000,- Ft-ba kerül, akárcsak a komplett mechanika. Tehát ha én darabokból
rakom össze, akkor 100.000,- Ft alatt meg nem úszom! Akkor mégis hogy
adhatják 26.000,- Ft-ért? Netán lopják?
Vagy vegyük a másik esetet: ha a nyomtatómba belecsap a villám, és a
kénköves pokol összes tüze égeti szét a teljes belsejét, a HP szervizek
akkor is kicserélnek benne mindent bruttó 21.000,- Ft-ért, sõt, kapok még
egy év teljeskörû garanciát is, grátisz - ezt ígéri ugyanis a HP új
szervíz-ajánlata! Továbbra sem látom be, mi értelme van azonban egy
nyomtatót 21.000,- Ft-ért megjavítani, ha 26.000,- Ft-ért már újat kapok,
bár talán van, akinek megéri...
Én azonban maradok a saját kis nyomtatómnál. Végülis mûködik, csak nagyon
zavar ez a csíkozás... Mit lehetne tenni, töprengtem el? Ha jól tudom,
törvény írja elõ, hogy minden tartós fogyasztási cikkhez 6 évig, sõt egy
bizonyos értékhatár felett már 8 évig kötelezõ az alkatrész-utánpótlást
biztosítani. A nyomtatóm még virgonc ifjúkorát éli, csak az 5. évében jár.
A hibás alkatrész pedig igazán nem egy ördöngös dolog: egyrészt összesen 4
csavar kicsavarása után már hozzá is lehet férni, és el lehet távolítani
mindenféle speciális szakértelem vagy szerszám nélkül, másrészt az egész
csere sem tart tovább 5 egész percnél, ezt bármikor és bárkinek be tudom
mutatni. Külön fel is van tüntetve az alkatrész rendelési száma, szinte
kínálja magát a javításra. Nem hittem el, hogy nem lehet cserélni, így hát
sorban hívtam a többi budapesti szervizt - mindhiába...
Az RCE Kft-nél rövid úton leráztak: nincs külön alkatrész, vigyem be, majd
megjavítják komplett mechanika cserével. Még azt sem említették meg, hogy
van ez az akciós javítási mód, újrainduló garanciával. Mivel nyilvánvalóan
palimadárnak néztek, röviden vázoltam nekik a fent említett
fogyasztóvédelmi törvényt, mire egy percre elnémult a vonal, majd ugyanaz a
hang beszélt, csak a modor változott: sajnos nincsen külön alkatrészük, nem
is tudnak szerezni, a HP pedig megtiltotta, hogy idegen származású
alkatrészt építsenek be a nyomtatóiba. Kértek, hogy hívjam vissza másnap
õket, megpróbálnak majd valahogy segíteni - de hiába...
Érdekes dolog ez az "idegen alkatrész" dolog is: egészen véletlenül ugyanis
tudom, hogy a szombathelyi Farbax Kft használt számítástechnikai eszközök
kereskedelmével foglalkozik. A saját állításuk szerint több raklapnyi rossz
HP DeskJet nyomtatójuk van, raklaponként vagy 25-30 darab, azonban ezeket a
kutya sem viszi, õk meg - ki tudja miért - nem akarnak egyesével ilyet
eladni, csak komplett raklappal. Pedig milyen egyszerû lenne: vennék
2.500,- Ft-ért (!!!) egy rossz HP DeskJet 660C nyomtatót, majd 5 perces
munkával átraknám belõle ezt az apró kis lapkábelt, hisz mi baja lehet? Ha
hibás, azonnal kiderül... Ezt most csak azért írtam le, mert az összes
szerviz arra hivatkozik, hogy nincs hibás nyomtatójuk, amibõl ezt az apró
alkatrészt kiszedhetnék. Nincs, ugyanis a HP megtiltotta, hogy ne tõle
vásároljanak alkatrészt. Csak és kizárólag a HP-tõl vásárolt alkatrész
építhetõ be, idegen alkatrész - pl. egy mûködésképtelen nyomtatóból
kiszedett - nem használható fel. Egyrészt nem értem, hogy hogyan lehet egy
HP gyártmányú nyomtatóból kiszerelt alkatrész "idegen alkatrész"? Másrészt
pedig nem értem a szervizeket sem, akik mindenféle alkatrész-utánpótlás
nélkül mégis azonnal meg tudnák javítani a nyomtatómat, ha beviszem és
kifizetem a meglehetõsen borsos javítási számlát. Csak öt perc lesz,
ígérték nekem, és már vihetem is haza - ha fizetek! De vajon honnan szerzik
meg azonnal az amúgy beszerezhetetlen alkatrészt? Talán fénypostával küldi
el nekik a HP központja, a' la Mézga család?
De folytassuk a sort a szervizekkel: régi kedvencem, a CHS Kft következett!
Õk legalább visszahívtak, ellentétben a többiekkel, akiket nekem kellett
hívogatni, miközben megismertem Bach szinte összes mûvét, míg a telefonok
várakozási zenéit hallgattam. De sajnos õk sem tudtak segíteni, akárcsak
pár évvel ezelõtt, amikor szintén egy HP gyártmányú 35480A típusú DAT magnó
javításáról lett volna szó. De akkor legalább a humoruknál voltak: az amúgy
60.000,- Ft-os értékû, kis hibás DAT magnó javítására egységárasan 42.000,-
Ft + ÁFÁ-s árat adtak. Meglepõdésemre pedig nevetve azt válaszolták: "Ja
kérem: ha nagy a baja, akkor mi veszítünk egy kicsit rajta. Ha azonban
nincs nagy baja, akkor viszont nagyot nyerünk rajta!" Erre azért is
emlékszem pontosan, mert akkori tehetetlen dühömben nekiláttam magam
megjavítani, ami sikerült is: pusztán két rögzítõcsavar volt meglazulva, és
ezért néha elmozdult egy alkatrész. Meghúztam a csavarokat, és azóta is jól
mûködik, mind a mai napig!
A következõ - és egyben utolsó - próba a Mûszertechnika-Computer Kft volt.
Õk sem tudtak segíteni, nekik sincs alkatrészük, csak javítani tudnak...
Vigasztalásul megadták a HP panaszirodájának a telefonszámát, amit elsõ
mérgemben rögtön fel is hívtam.
A HP panaszirodájánál hosszas és több sikertelen kapcsolás után -
állítólag az összes munkatársuk foglalt volt, ami a vevõkkel szemben is
tanúsított magatartásuk miatt egyáltalán nem is csoda - Aszódi Katalin
vette fel a telefont, pechjére. Elmondtam neki az egész történetet, az
elejétõl a végéig, majd kértem a segítségét. Megígérte, hogy még ma vissza
fog hívni.
Visszahívott, de nem volt benne köszönet. Szemrebbenés nélkül elmondta újra
mindazt, amit az imént mondtam neki: hogy külön nem lehet ezt az 500,-
Ft-os alkatrészt kapni, így választhatok a 21.000,- Ft-os javítás és az
50.000,- Ft-os alkatrész között. Sajnálja, de ez egy jól bevált módszer
náluk...
Mit mondhattam volna? Miért Õt bántsam a HP-nél kitalált abnormális és
minden logikát nélkülözõ árképzés és szerviz-szabályok miatt? Nem Õ tehet
róla, hogy míg az eredetileg bruttó 80.000,- Ft-os nyomtatók ára bruttó
25.000,- Ft-ra csökkent 5 év alatt, addig a beléjük való tinta 4.000,-
Ft-ról 8-9.000,- Ft-ra emelkedett. Nem Õ tehet róla, hogy egy 500,- Ft-os
alkatrész miatt vehetek egy új nyomtatót. De ez a kisebbik baj: én legalább
meg tudom venni!
De hogy vegye meg az a pár ember, akiknek én ajánlottam a HP minõségi
nyomtatóit úgy 4-5 éve, amikor még számítógép-forgalmazással foglalkoztam?
Hogy magyarázzam meg én nekik, hogy a papírtovábbító henger eltörött
fogaskereke miatt kidobhatja a nyomtatóját? Hogy a kimenõ papírtár letörött
tartólapjait nem tudom megjavítani, és cserélni sem lehet? Hogy a
papírbehúzó görgõk elöregedtek, és nem lehet õket kapni, így eztán mindig
be fogja gyûrni a lapot? Hogy az eredeti HP patronok gyári hibája miatt a
nyomtatójukba folyt festék miatt már sohasem lesz jó a nyomtatójuk? Mit
kezdjek azzal a HP DeskJet 600-as nyomtatóval, ami az egyik volt vevõm
szekrényének a tetején porosodik, és senki sem vállalja a javítását REÁLIS
áron, mert mindenki tudja azt, amit most már én is: hogy a HP nem törõdik a
vevõkkel, és nem korrekt a szervizelésben, mert nem ad el alkatrészeket!
Ugyanez miatt porosodik raktárakban több tucat, ha nem több száz rossz
nyomtató, ékes bizonyítékát adva annak, hogy a HP termékek koránt sem olyan
megbízhatóak, ahogy azt a marketingjük állítja!
Én pedig szégyellem magamat, amiért a környékemen több tucat embert
félrevezettem, amikor kifejezetten a HP termékeit ajánlottam nekik. Nem
tudok rajtuk segíteni, mindenki ki fogja dobni nem megfelelõen mûködõ
nyomtatójukat, és vesznek valami mást, ahogy azt én is tenni fogom, ha a
nyomtatóm végképp tönkremegy. De már elvbõl sem javíttatom meg a bolti
árért! Ha pedig valaki kíváncsi a hibás HP nyomtatókra, készséggel
megmutatom neki mindet! Ugyancsak megadom az összes nevet és telefonszámot,
ahol nem tudtak nekem segíteni. És türelmesen várom annak a talán csak a
mesében létezett, korrekt szervizesnek a jelentkezését, aki kisegít a
hiányzó aprósággal. Talán nem fog csõdbe menni miatta a HP...
Írta: Varsányi Péter informatikai technikus
Cím: 1081. Budapest, Kisfuvaros u. 7.
Tel: (20)-942-7232
Fax: (1)-303-3433
E-mail: varsanyi at matavnet.hu
>--------------------------------------------------------------------------<
> _____ _____ _____ _____ TM | Full name: Varsanyi Peter <
> ||__)) ||__ ||__)) ||__ | E-mail: varsanyi at matavnet.hu <
> || ||___ || ||___ | Phone: (20)-942-7232 <
> | Fax: (1)-303-3433 <
>--------------------------------------------------------------------------<
More information about the Elektro
mailing list