onindito motor
Hidvegi Jozsef
jhidvegi at alarmix.net
Wed Dec 13 13:37:56 CET 2000
> Az alternator forgoresze ha jol emlekszem nem lemezelt vasbol
> keszult. A kialakitasa is olyan, kogy minel jobb magnes legyen.
> Ebbol kifolyolag az orvenyaram okozta vesztesegek olyan nagyok
> lehetnek, hogy az alloresz tekercse is leeghet.
Ne csinaljatok mar gyerekek!
A rovidrezart aszinkronmotor forgoreszeben a kalickaban lelheto aram nem mas,
mint orvenyaram!
Csak azert nem egy vastombbol csinaljak, mert a vas nagyon szarul vezet. Es
azert csinaljak lemezelve, hogy indulaskor, amikor 50Hz-es forgo mezo is
elofordulhat benne, akkor is az alu kalicka vezessen, ne a vas. Viszont amikor
mar forog, es normal terhelesnel mindossze nehany Hz-es mezo van a
forgoreszben, akkor akar tomor vasbol is lehetne. Ergo, ha egy ilyen forgoresz
talalhato a generatorban, akkor meg jo lehet motornak, csak nem lenne jo egy
gyakori inditasu helyre, ahol neagyisten teljes terhelesnel kellene
startolnia.
Sot, azert alkalmaznak alu-t a kalickaba rez helyett (a sulyon kivul), mert ha
rez lenne, az sokkal jobban vezetne, merevebb lenne a moci, kisebb lenne a
szlipje, de rosszabb lenne elinditani. Az egesz M-slip jelleggorbe
osszenyomodna a nulla slip fele, tehat alacsonyabb lenne a billenonyomateknal
talalhato szlip, es kisebb lenne az inditasi nyomateka. Itt egy erosen eso
jelleggorbe van, tehat a billenonyomateknal van a gorbe tetozese, aztan
rohamosan a nevl nyomatek ala esik az allo helyzetnel, sot, ha ellenkezo
iranyba forgatom, akkor meg tovabb csokken. Rez eseten erre a meg kisebb
nyomateku szakaszra jutnank, mert az jonne a slip=1 helyere.
Amikor egy csuszogyurus motort inditanak, akkor a billenonyomatek szepen a
szlip=1, tehat az allo helyzet kozelebe kerul a csuszogyurukre kotott
ellenallatok miatt. Na meg az sem megvetendo, hogy a ho nem a forgoreszben,
hanem az ellenallatban keletkezik ezesetben.
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list