[elektro] Szivattyú teljesítmény csökkentés

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Sun Jul 26 13:34:28 CEST 2020


Szondi wrote:

>> Ezzel már gond lehet, mert bár a víz-szállítás csökken, a nyomás akár
>> ugyanaz is maradhat (vízoszlop magasság),
>
> Nem marad, mert a nyomás és a vízszállítás is a centrifugális erő
> függvénye. Kisebb perdület, kisebb nyomást hoz létre.

A nyomást vízszivattyúzás esetén nem csak a szivattyú határozza meg. Ha adott az 
emelőmagasság, amit le kell kűzdeni, akkor az annyi és kész, max még kisebb lesz 
a víz-szállítás.

> Ilyenkor a szlip értéke nem igazán változik, de kétségtelen, hogy az
> alacsonyabb freki eltolja a motor, szinte minden paraméterét.

Ne már! A szlip azt jelenti, hogy mennyire marad le a forgórész a mező 
fordulatszámához képest. Ha leengeded a feszt úgy, hogy egy 2 pólusú aszinkron 
motor, aminek a mezője 3000-rel forog, csak 2400-zal forgojon a forgórésze, 
akkor a szlip marha nagyot nő ahhoz képest, mintha megkapná a névleges feszt, és 
mondjuk 2900-zal forogna. Ebben az esetben a szlipfrekvencia 2Hz sincs, míg az 
előzőben 10Hz.

> (pl a
> segédfázis kondi és a tekercsek impedanciáját. Cserébe viszont, mivel,
> ha jól rémlik, csőszivattyúról van szó, az átáramló víz is hűtés, meg
> a vízbe merülő motortest sem tud nagyon átmelegedni. Persze, most elvi
> dolgokról beszélünk. :)

Hát ha olyan a motor, hogy direkt vízhűtést kap, az talán bírná. Na de ha ezt a 
forgórészben akár 5-szörös hőt is elviselő motort nézzük, hát akkor azt kell 
mondjam, hogy indokolatlanul túl van méretezve, erősen valószínűtlen.

Ventillátornál a nyomaték olyan durván csökken, hogy hiába nő meg a 
szlipfrekvencia, a forgórészben keletkezett hő nem lesz kritikus sosem, főleg, 
ha direkt úgy méretezik, hogy a legrosszabb szituban is jó legyen. Márpedig 
gyakori, hogy mindenféle venti fordulatszámát feszcsökkentéssel vagy 
mezőgyengítéssel (nagyobb menetszám bekapcsolásával, ami ezzel egyenértékű) 
befolyásolják. Legalábbis a szabadon álló ventillátoroknál.

Szellőző rendszerekbe épített ventillátoroknál már más az ábra, ott bizonyos 
fojtás, a csatorna légellenállása fontos. Ha ezekben tök szabadon engedik az 
áramlás, a motor túlterhelődhet, és szintén leéghet.

hjozsi 



More information about the Elektro mailing list