[elektro] OT: Gépészet

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Tue Dec 15 18:11:21 CET 2020


Nemeth Tibor wrote:

> Lehet, hogy rossz a nézőpontom, de én, ha hűteni akarok, azt keresem
> hol a kondenzátor, ha pedig hőszivattyúzni, akkor hol az
> elpárologtató. A klímának is, mint annyi másnak, két oldala van.

Nézd, ha egy házat hűtünk, akkor nem érdemes nagyon külön vizsgálódni, hogy mi 
hol van. Pár méterrer arrébb már nem különül el semmi. Bemegy a hő a ház falán, 
attól van bent meleg, azt a klíma kihúzza, és a kültérin kinyomja magából, plusz 
azt, amit a hálózatból felvesz. Ha van klíma, ez lenne a plusz.

Ha a házban van más hőforrás is, annak a hőjét is kihúzza, az más tészta, az 
úgyis kijutna, ha emiatt a ház belül melegebb lenne a környezeténél. Szóval 
emiatt nincs változás, csak amiatt, hogy a ház külső burkolatán át bejutott hőt 
viszi vissza.

Szóval, ha egy képzeletbeli burokba rakjuk a házat, amin át mendegélő hőt tudjuk 
mérni klímával és anélkül, akkor itt csakis a klíma átal felvett hálózati 
teljesítményt fogjuk találni, semmi mást, mint eltérést.

A metró meg pl egy óriási nézőtér és más hasonló az egész más tészta.
(Az iménti példa miatt nekem roppant gyanús, hogy olcsóbb a metrókocsit hűteni, 
mint az egész alagutat annyira, hogy az ablakokon vagy más szellőzőberendezésen 
bejutott levegő a kocsikban kellemes hőérzetet biztosítson, vagy legalábbis ne 
legyen gatyarohasztóan meleg és párás. De ez csak egy érzés, számolások nélkül, 
és különösen tények tudása nélkül. Csak az persze gyanús, hogy jobb helyeken 
klímás kocsikat gyártanak, és nem alagúthűtést alkalmaznak. Ez már csak azért is 
jobb, mert sok metró nem csak alagútban közlekedik.)

hjozsi 



More information about the Elektro mailing list