[elektro] OT: Gépészet
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Tue Dec 15 18:11:21 CET 2020
Nemeth Tibor wrote:
> Lehet, hogy rossz a nézőpontom, de én, ha hűteni akarok, azt keresem
> hol a kondenzátor, ha pedig hőszivattyúzni, akkor hol az
> elpárologtató. A klímának is, mint annyi másnak, két oldala van.
Nézd, ha egy házat hűtünk, akkor nem érdemes nagyon külön vizsgálódni, hogy mi
hol van. Pár méterrer arrébb már nem különül el semmi. Bemegy a hő a ház falán,
attól van bent meleg, azt a klíma kihúzza, és a kültérin kinyomja magából, plusz
azt, amit a hálózatból felvesz. Ha van klíma, ez lenne a plusz.
Ha a házban van más hőforrás is, annak a hőjét is kihúzza, az más tészta, az
úgyis kijutna, ha emiatt a ház belül melegebb lenne a környezeténél. Szóval
emiatt nincs változás, csak amiatt, hogy a ház külső burkolatán át bejutott hőt
viszi vissza.
Szóval, ha egy képzeletbeli burokba rakjuk a házat, amin át mendegélő hőt tudjuk
mérni klímával és anélkül, akkor itt csakis a klíma átal felvett hálózati
teljesítményt fogjuk találni, semmi mást, mint eltérést.
A metró meg pl egy óriási nézőtér és más hasonló az egész más tészta.
(Az iménti példa miatt nekem roppant gyanús, hogy olcsóbb a metrókocsit hűteni,
mint az egész alagutat annyira, hogy az ablakokon vagy más szellőzőberendezésen
bejutott levegő a kocsikban kellemes hőérzetet biztosítson, vagy legalábbis ne
legyen gatyarohasztóan meleg és párás. De ez csak egy érzés, számolások nélkül,
és különösen tények tudása nélkül. Csak az persze gyanús, hogy jobb helyeken
klímás kocsikat gyártanak, és nem alagúthűtést alkalmaznak. Ez már csak azért is
jobb, mert sok metró nem csak alagútban közlekedik.)
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list