[elektro] 12V 125A táphoz vezeték

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Thu Sep 12 16:22:41 CEST 2019


elight wrote:
> Én csak nagy áramú töltőkkel bíbelődtem,
> azt is csak néha.
> De még olyat nem láttam, hogy valamiféle
> biztosíték valahol ne lett volna.

Persze, a készülék hálózati betápjánál, ott muszáj. Na de a kimeneten? Ott még 
sosem láttam ilyet.

Pontosabban akkor, ha szünetmentes tápról van szó, az akku felőli kábelt kell 
biztosítani, mert az aksiban nincs áramkorlát, sok-sok kA-re képes egy 
emberesebb példány. Ott én is használtam.

Na de tápegység, bármilyen áramforrás kimenetén soha. Még a 70-es években 
gyártott áramforrásokban is volt legalább túláram-védelem, meg persze hálózati 
bizti. Aztán a 80-as évektől már nemigen csináltak olyat, ami ne áramkorlátos 
lett volna.

Sőt, van olyan technológia, aminél az is számít, hogy a zárlatvédelem milyen 
gyors. Pl ha a mukadarab zárlatot okoz a kádban, lehetőleg ne menjen tönkre, 
ezért olyan zárlatvédelmet is lehet csinálni, hogy teszemazt az áramforrás 
kA-es, mégis, ha rövidrezárják egy 1mm2-es huzallal a kimenetet, leold anélkül, 
hogy a huzal elfröccsenne. Persze nem annyira könnyű megcsinálni ezt, de nem 
lehetetlen, még a tirisztoros technikával is megcsinálták (nem én, de én is 
tudom, hogy kell). Ma meg az inverterek meg más kapcsolóüzemű tápegységek esetén 
a gyors beavatkozás lehetősége eleve adott.

Más szempont: lehet, hogy ha dc motorról van szó, ott is kellhet bizonyos 
esetekben. Pl ha külső gerjesztésű, és létrejön a zárlat, a táp nem tolna bele 
nagy áramot a zárlatba, bezzeg a motor! Na de a motor kapocs-zárlatot nem oldja 
meg, ha a tápegységnél a kábelbe biztit raknak. :-)

hjozsi 



More information about the Elektro mailing list