[elektro] obd2
r3flow
zoltan.nagy at vivor.hu
Wed Feb 27 20:06:42 CET 2019
On 2019. 02. 27. 8:24, Fekete Róbert wrote:
> néztem a torque-t is, vagy én vagyok béna vagy nem ugyan azt a programot
> néztük, de borzasztóan kevés adatot mutatott, hibakódot sem volt
> hajlandó törölni
> ezek szerint erősen kocsi függő...
Európában 2002 nem lehet eladni OBD nélkül autót. Az interfészt előírták
a gyártóknak, de a tudásszintet nem. Így a korai (2002 és közeli) autók
csak alig pár adatot szolgáltatnak OBD-n, ezzel a gyártók letudták a
kötelezettséget akkoriban, lévén nekik nem volt érdekük a fullos OBD
megvalósítása, nekik a gyártófüggő, teljesen egyedi, csak szakszervizben
elérhető diagnosztika volt az érdekük.
A sztori 3 részből áll:
- OBD fizikai interfész, ebből 5 féle van (ISO 9141, ISO 14230, J1850
PWM, J1850 VPW, CAN), ezek egymással nem kompatibilisek, egy adott autó
ezek közül általában csak az egyiket tudja, hogy melyiket annak utána
kell nézni a neten.
- Az autó motorvezérlő szoftverének és magának az autónak a szoftveres
fejlettsége
- A szoftver amit az OBD adapter túloldalán használsz
Az OBD szint: Az OBD adapter csak annyit tesz, hogy az autó felől a
fenti 5 féle protokoll közül megkeresi azt amire válaszol az autó. Az
autó felé küldött parancsok számsor szinten függetlenek a fenti 5 féle
protokolltol, azok csak a fizikai réteget adják a bitek A-ból B-be
átviteléhez, ezért kifelé a kifelé a PC/mobiltelefon/akármi felé az OBD
adapter már sima soros portként (OBD független) protokollon (pl. ELM)
kapcsolódik a nálad szoftverhez, ami lényegében bármi lehet ha érti az
OBD soros portján (ami lehet fizikai soros vagy bluetooth vagy füstjel
vagy bármi) lévő protokollt (pl. ELM327). Logikai szinten tehát az OBD
adapter csak egy rézdrót az általad választott szoftver (pl. torque) és
az autó között. Érdemes olyan OBD adaptert választani ami a lehető
legtöbbet tudja a fenti 5 közül és akkor ez a szint pipa. Azt kell még
tudni, hogy a fenti 5 fizikai protokoll között az átvitel módján kívül
ami fontos különbség az az átviteli sebesség. A legtöbb autó az
ISO9141-et tudja ami mezei RS232 és 10400 baud sebességű fixen. A
wolkswageneknél gyakori J1850 már 41600 baud sebességű ami még mindig
nem fénysebesség. Az OBD tehát nem realtime olyan értelemben, hogy
oszcilloszkópos mérést nem helyettesít, mert ahhoz tetű lassú. (egyes
autószerelők akik nem ismerik a baudrate fogalmát és az OBD sebességét
azok hihetik hogy de, de nem.). Az olcsó kínai adapterek vagy a CAN-t
vagy a J1850 PWM-et nem szokták tudni.
http://budavill.hu/pages/A-csatlakoz%C3%B3-l%C3%A1bkioszt%C3%A1sa.html
nekem ilyen van, ez elvileg mind az 5 protokollt tudja
https://www.ebay.com/itm/New-BAFX-ELM327-Bluetooth-OBD-2-CAN-V1-5-Scan-Tool-Android-OBD-Reader-Scanner/251488093341
Az autó szintje: 2002 óta van OBD, de ekkor még full fapadosak voltak az
autók. Például egy 2002-es faceliftes nissan almera kb az első nissan
volt amibe OBD került. Az OBD interfészén alig érhető el pár adat:
fordulatszám, a két lambda szonda, sebesség, nyomaték, 3-4 feszültség
adat oszt jónapot, meg a hibakódok. Az autó fejlettségi szintjét jelzi,
hogy a digitális klímás verzióban a processzoros klíma vezérlőegység CAN
buszon van felkötve, de ha lehúzom az egységet a CAN-ről akkor nincs
hibakód sem meg semmi sem, tehát nem érdekli az autót hogy az a CAN
eszköz a buszon él vagy hal. Gondolom nem az az egyetlen ilyen CAN
buszos modul az autóban ami nincs felügyelve a CAN vezérlő által. Tehát
hiába lenne mindenféle kódsort ismerő szoftverem, abból az autóból nem
lehet több infót kinyerni mert az autó szoftvere fapados. Ezeken felül a
gyártók nem szokták publikálni az összes kódot amivel az adatokat ki
lehet olvadni, a közösség persze megfejti ezek egy részét. De amit az
autó szoftvere nem tud azt semmilyen csillogó drága szoftver sem tudja
kiolvasni, mert ami nincs az nincs.
A szoftver: ezt tehát régi autókkal nem tud csodát tenni. Lényegében
csak akkor érdemes megvenni ha viszonylag fiatal autója van az embernek,
a régi autóknál ahhoz a kb. 1 tucat adathoz amit azok tudnak, felesleges.
Z.
More information about the Elektro
mailing list