[elektro] Gyorsuláshatár arányok.

G L lgreczi at gmail.com
Tue Feb 5 12:18:39 CET 2019



  >>>Hát rég volt már az a fizikaóra... de ahogy emlékszem:

>>> Egy erő hat, az a (sugárirányú) centripetális erő, a gravitációs erő.

> Ha olyan magasságban van a Föld felett, hogy a Föld egy adott pontja  
> fölött áll, akkor is végez körmozgást.
> A Föld forgási sebességének megfelelő szögsebességgel.
> Ezt a sebességet megszerezte a pályára állítás során. Ha nincs ezzel  
> ellentétes irányú bármekkora erő, az ezirányú sebesség nagysága nem  
> változik.
> Meg ugye hat rá a gravitáció, ennek a két erőnek az eredője tartja körpályán.
> Ha körpályán mozog, a körmozgás szögsebességéből adódik egy  
> centrifugális erő, ami akkora sugár esetében a garavitációval azonos  
> nagyságú, de ellentétes irányú ezért a sugár irányú eredő zérus, sugár  
> irányban nem mozog, tehát ugyan olyan magasságban marad.
> Mindez csak egy adott magasságra igaz. Ott vannak a geostat műholdak.

Az én időmben a centrifugális erő emlegetése összehúzott szemöldökkel
járt...kivéve, ha hozzátetted, vagy egyértelmű volt, hogy a tárgyhoz rögzített
koordinátarendszerből érted :) (ami nem inerciarendszer)

Azért mozog körpályán, mert az egyenletes egyenesvonalú mozgására (ami
sebességéből következne) hat egy rá merőleges, állandó centripetális erő, ami
folyamatosan eltéríti.
Pontosan az van, mint a vízszintes hajításnál (ha elhagyjuk a közegellenállást).
Ha egyre nagyobb sebességgel indítod el eléred azokat a sebességeket, ahol a
Föld görbülete is számít és azt a sebességet amikor bizony körpálya lesz belőle.
Kis magasságokban ez azért elég nagy lenne :)
Ettől szemléletesebben nem tudom...




More information about the Elektro mailing list