[elektro] Falcon Heavy Test Flight
elight
elight at gmail.hu
Fri Feb 9 11:40:39 CET 2018
Szia
egészen jó okoskodás..
De azt hiszem ez némileg ott fut zátonyra
hogy vannak nyersanyagok, amelyeket
kitermelni, és előállítani olcsóbb egy adott helyen
és megfelelő tömegben, mint elaprózva.
És aprózódva a környezeti kárai is számottevőbbek.
És ilyenkor a szállítási távolság és annak károkozása
másodrendű tényező lehet. Meg a nagy tömegű szállítás
mondjuk kg -ra vetítve sokkal olcsóbb és környezetbarátabb
lehet, mint az hogy kiviszik a 30 dekás pizzádat házhoz motoron.
Tehát figyelembe kéne venni, a kényelemnek is hatalmas lehet
ökológiailag az ára!
Akkor ezeket a tényeket hogyan súlyozod?
Üdv István
2018-02-09 11:05 keltezéssel, Gábor Auth írta:
> Hi,
>
> On Fri, Feb 9, 2018 at 10:34 AM jhidvegi <jhidvegi at gmail.com> wrote:
>
>> Illúzió, hogy a technikai fejlődést abba kéne hagyni, és visszatérni
>> globálisan
>> valami "boldogabb" világba.
>
> Én most nagyjából azt látom, hogy két dologgal lehet érdemben befolyásolni
> a világ energiafogyasztását:
> - hűtésen/fűtésen a lehető legtöbbet megtakarítani,
> - a termékek és emberek által megtett úton a lehető legtöbbet megtakarítani.
>
> Minden más apróság ezekhez képest.
>
> Anno pár éve elkezdtem összerakni a második pontra egy ötletet, mert vettem
> egy üveg csemegeuborkát, amit egy salgótarjáni cég gyártott, aztán
> megnéztem a címkét és kiderült, hogy az üveg egyiptomi, az uborka a lével
> együtt vietnámi, a fedő pedig német. A magyar cég hozzáadott értéke az,
> hogy ezeket összeszerelte.
>
> Na, ekkor kezdtem azon gondolkodni, hogy fel kellene építenem egy fa
> struktúrát, ábrázolni grafikonon, ami a csemegeuborka útját mutatja addig a
> pontig, hogy megveszem... és ráírni a termékre, hogy mennyi az átlagos
> km/kg értéke, vagyis első szinten a 1000 gramm késztermék utazott hozzám
> 150 kilométert, vagyis 150 km/kg, amivel eljutott hozzám.
>
> De, a 12 grammos fedő németországi, utazott 800 kilométert, szóval ehhez
> hozzá kell adni még ~10 km/kg értéket a fedő miatt. Az 250 grammos üveg
> egyiptomi, utazott 3800 kilométert, szóval hozzá kell adni ez miatt ~950
> km/kg értéket. Az uborka és a lé vietnámi, 11 ezer kilométert utazott a
> maradék, ami ~8000 km/kg érték. Ha ezeket összeadom, akkor kijön az, hogy
> átlagosan a nettó 600 grammos csemege uborkát ~9000 kilométer távolságból
> hozták hozzám.
>
> És akkor a harmadik szinten fel kellene térképezni, hogy a németországi
> gyár honnan veszi a vasat a fedőhöz, a festéket a címkéhez; az egyiptomi
> gyár honnan veszi a nyers üveget; illetve a vietnámi gyár honnan veszi az
> uborkát és a fűszereket. És így tovább addig, amíg a tényleges
> nyersanyaghoz nem jutunk.
>
> Szerintem irreális, hogy 600 gramm csemege uborka 9000 kilométer/kilogramm
> értéken utazzon hozzám és ez egy nagyon hasznos mérőszám lenne a
> termékeken... :)
>
> Bye,
> Auth Gábor
> -----------------------------------------
> elektro[-flame|-etc]
More information about the Elektro
mailing list