[elektro] Lóra WAN? :)

elight elight at gmail.hu
Wed Dec 5 16:05:51 CET 2018


Háát.
Számomra is elég marketing szagúnak tűnt
első olvasatra ez az anyag.
Már azért is , mert a nagy értékü autókkal
gondolom nem tökölnek, felhúzzák
egy zárt hang és egyéb csillapított trélerbe
oszt usgyi, meg lehet szerelni.
Legalább is erre gondolnék.
De akkor ezek szerint már valami
zavaró zseb kütyü lehetősége is
körvonalazódik.

Szóval a digitális technika is addig jó védelem,
ha teljesen betartják a kezelési szabályait.
Az övön aluli ütésmódozatokra még külön
ki kell hozzá valami találni.
Ilyenkor mindig egy film jut egyébként is eszembe,
ahol a frissen felszerelt digitális zárat a
behatoló egy ütéssel letörte és egy másikkal
berúgta az ajtót.

És hát minden övön alulit előre nem is lehet kitalálni.
Ezért is tűnt nekem túlzottan magabiztosnak
a dolog ilyen fokú feldicsérése.

Szóval akkor mégsem annyira fényes. :-)

Üdv István

2018-12-05 15:49 keltezéssel, r3flow írta:
>
>
> On 2018. 12. 05. 13:40, elight wrote:
>> Sziasztok.
>> https://totalcar.hu/magazin/technika/2018/12/05/egy_uj_lorawan-technologia_alapu_tolvajlas_elleni_rendszer._attores/?utm_source=index.hu&utm_medium=doboz&utm_campaign=link 
>> Aztata "minden lyukon kibújik" kifejezést
>> meg talán nem is nagyon értem. Tényleg?
>
>
> Több tényezős a történet. Egyrészt az átaluk használt terjési 
> faktornál (SF10/SF11/SF12) a vevő gateway -140dBm jelszintnél még 
> vígan veszi azt az 55 bájtot. Másrészt a LoRa által használt szórt 
> spektrumú moduláció (Chirp Spread Spectrum) valóban zseniális 
> találmány, teljesen más mint bármilyen más rádiós megoldás amik eddig 
> léteztek. Elvileg ezeket az alacsony teljesítményen sugárzott és 
> nagyon rövid CSS jeleket detektálni is nehéz nem hogy elfogni (pl. 
> dekódolás céljából), ráadásul a LoRa esetében a moduláció magja úgy 
> tudom zárt, az IP birtokosa (Sigfox?) nem ad ki róla információt. 
> Mindezek tetejében a GPS-t is feleslegessé teszi mert a CSS-ből adódó 
> nagyon rövid impulzusok pont alkalmasak arra az adó pozíciója pontosan 
> behatárolható legyen. Ehhez az kell, hogy legalább 3 gateway-hez 
> eljusson a jel és akkor háromszög. Az Antenna Hungária meg pont 
> lefedte az országot LoRaWAN gatewayekkel. Pacsi.
>
> Ez így elsőre atombiztosnak hangzik. Na, de ez mégis "csak" egy rádió 
> és mint olyan akárhol nem adhat mert ugye a hirközlési szabályok erre 
> is vonatkoznak, ez nem katonai eszköz. Máris van keret. Ha meg van 
> keret akkor ennek a rádiónak is ugyanaz a rákfenéje mint az összes 
> többinek: ha egynél többen adnak egyszerre akkor előbb/utóbb egymásba 
> pofáznak, még akkor is ha ugrál a spektrumban. Az 55 bájt az nem sok, 
> tehát előbb/utóbb "átférhet" valahol ha az adó kitartóan próbálkozik 
> és nincs körülötte megfelelő zavarás.
>
> Elméletben. De a puding próbája az evés:
> https://arxiv.org/pdf/1712.02141.pdf
>
> Nem olvastam végig csak gyorsan belenéztem, de ahelyett, hogy 
> nekiálltak volna az egyébként részleteiben titkos LoRa-t visszafejteni 
> és "ellene" drága digitális rádiót építeni zavaráshoz, inkább 
> egyszerűen fogtak egy másik LoRa-t (Microchip RN2483) sőt egyből 
> kettőt, akasztottak rá Árduínót mer az menő, meg raspberry-t is mert 
> az még menőbb és elkezdtek játszani. Az első próbálkozásuknál amikor 
> "ha van adás akkor mi is adunk" az már 95%-os volt, 600 csomagból csak 
> 3 jutott el a gatewayig, de aztán több más módszert is kipróbáltak és 
> azok kombinációit is, így 99% feletti eredményt tudtak elérni.
>
> Ez a "zavaró" amit összeraktak otthon megépíthető, zsebben elfér és 
> olcsó (100 EUR). Tény, hogy most még nem lehet ilyet készen kapni az 
> aliexpressen és ez - egy ideig - kizárja a körből azokat az 
> autótolvajokat akik nem tudnak arduinózni. Tény, hogy ezen első 
> arduinós tesztek alapján (még) nem értek el 100%-os eredményt "csak" a 
> csomagok >99%-át sikerült zavarniuk, de ahhoz képest hogy semmi 
> speciális hardvert nem használtak hozzá, ahhoz képest viszont ez 
> nagyon jó eredmény. A gyakorlatban a >99% akár elég is lehet, a 
> tolvajoknak csak gyorsabban kell dolgozniuk és ismernük kell az 
> Antenna Hungária hálózatát hogy egy olyan földalatti garázsban kapják 
> szét pikk/pakk az autót amihez semmilyen irányban nincs 3km-nél 
> közelebb gateway. De csak (kis) idő kérdése (amikor majd célhardverrel 
> építik meg ugyanezt), hogy ez a "forradalmi" lopásgátló nagyjából pont 
> annyit érjen mint a mostani GPS+GSM kombók. Addig is persze sokat el 
> lehet adni a forradalmi új megoldásból. :)
>
> Z.
>
> -----------------------------------------
>          elektro[-flame|-etc]
>



More information about the Elektro mailing list