[elektro] led választás makró megvilágításhoz

Topybear topybear at gmail.com
Wed May 3 10:09:20 CEST 2017


On 2017. 05. 02. 22:05, jhidvegi wrote:
> Ökrös Miklós wrote:
>> Nehogy befogd! ;-)
>> Nincs itt semmi baj, csak más környezetben "éltek". Ha a másik netán
>> nem érti, akkor tessék neki elmagyarázni!
>> Az "Aki ... , az sikeres ember nem lehet." egy mondás, meg nem
>> mondom, hogy honnan ered, talán valamelyik Index fórumról. HJozsi nem
>> ezen a környéken olvas, ennyi az egész.
>
> Valahogy így van tényleg. Bár a mondást ismerem, de itt szerintem nem
> jól sült el, mert ahogy látom, a neten meg bárhol szinte csak jpg-t
> látni.

...

> És itt tényleg kiszállok a témából, főleg, hogy azt se tudom, hogy a
> raw-ot eszik-e vagy isszák, és ha olyan jó, mitől olyan jó.

Csak pár szó, hogy egy kicsit képbe kerülj. Azért nem látsz raw-t (DNG, 
PEF, 3FR, CR2 stb. - több ilyen formátum is létezik), sehol, mert az egy 
nyers formátum, többé-kevésbé a szenzorról lejövő adatokat tartalmazza. 
Így egyrészt szinte géptípusonként eltérő, másrészt itt még sok múlik a 
feldolgozó programon és a fotóson (ízlésén, szándékán stb.), hogy a 
végső kép hogy fog kinézni.
A jpg viszont egy elterjedt szabvány formátum, júl definiált, hogy 
hogyan kell megjeleníteni - majdhogynem csak a monitoron (és 
beállításain) múlik, hogy mit látsz.
Amikor egy fényképzeőgép jpg-be készít képet, akkor a gép beállításai 
(manuális, full automata vagy vmilyen téma automatika) alapján 
szoftveresen megpróbálja "kitalálni", hogy épp mit fotózol és a 
statisztikák (elég komoly statisztikai adatbázisok alapján igyekeznek 
meghatározni a megfelelő paramétereket) alapján meghatározott "szerinte" 
optimális feldolgozási paraméterekkel állítja elő a jpeg képet.
Jó példa erre pl. a havas képek: régen - amikor még csak sima fénymérés 
alapján dolgoztak az automata kompaktok - jellemzően valami unott, 
szürke, alulexponált gépek készültek; most meg már vagy van téli program 
a gépeken, vagy elég nagy százalékban felismeri az automatika , hogy 
havas a téma és vakító fehér havat láthatsz a végeredményen. És aztán 
hasonlóan a tájképek, portrék, egyebek.
Vagy pl. sokszor a színeket is erősen manipulálják" mondjuk tájképeknél 
feltolják a telítettséget - mert a tömegízlés ezt követeli -, portrénál 
viszont inkább visszavesznek picit, hogy természetesebb maradjon.

Röviden: jpg-be egyszerű és gyors fotózni, mert szinte semmi utómunka 
nincs vele, míg egy raw formátumból sokkal többet ki lehet hozni, 
viszont adott esetben ez kifejezetten sok utómunkát jelent.

Topy


PS: még mielőtt valaki megkövezne: direkt kicsit elnagyoltan szedtem 
össze a dolgokat, lehetne napokig rágcsálni a témát, elsősorban Józsit 
gondoltam kicsit képbe hozni



More information about the Elektro mailing list