[elektro] led választás makró megvilágításhoz
Topybear
topybear at gmail.com
Wed May 3 10:09:20 CEST 2017
On 2017. 05. 02. 22:05, jhidvegi wrote:
> Ökrös Miklós wrote:
>> Nehogy befogd! ;-)
>> Nincs itt semmi baj, csak más környezetben "éltek". Ha a másik netán
>> nem érti, akkor tessék neki elmagyarázni!
>> Az "Aki ... , az sikeres ember nem lehet." egy mondás, meg nem
>> mondom, hogy honnan ered, talán valamelyik Index fórumról. HJozsi nem
>> ezen a környéken olvas, ennyi az egész.
>
> Valahogy így van tényleg. Bár a mondást ismerem, de itt szerintem nem
> jól sült el, mert ahogy látom, a neten meg bárhol szinte csak jpg-t
> látni.
...
> És itt tényleg kiszállok a témából, főleg, hogy azt se tudom, hogy a
> raw-ot eszik-e vagy isszák, és ha olyan jó, mitől olyan jó.
Csak pár szó, hogy egy kicsit képbe kerülj. Azért nem látsz raw-t (DNG,
PEF, 3FR, CR2 stb. - több ilyen formátum is létezik), sehol, mert az egy
nyers formátum, többé-kevésbé a szenzorról lejövő adatokat tartalmazza.
Így egyrészt szinte géptípusonként eltérő, másrészt itt még sok múlik a
feldolgozó programon és a fotóson (ízlésén, szándékán stb.), hogy a
végső kép hogy fog kinézni.
A jpg viszont egy elterjedt szabvány formátum, júl definiált, hogy
hogyan kell megjeleníteni - majdhogynem csak a monitoron (és
beállításain) múlik, hogy mit látsz.
Amikor egy fényképzeőgép jpg-be készít képet, akkor a gép beállításai
(manuális, full automata vagy vmilyen téma automatika) alapján
szoftveresen megpróbálja "kitalálni", hogy épp mit fotózol és a
statisztikák (elég komoly statisztikai adatbázisok alapján igyekeznek
meghatározni a megfelelő paramétereket) alapján meghatározott "szerinte"
optimális feldolgozási paraméterekkel állítja elő a jpeg képet.
Jó példa erre pl. a havas képek: régen - amikor még csak sima fénymérés
alapján dolgoztak az automata kompaktok - jellemzően valami unott,
szürke, alulexponált gépek készültek; most meg már vagy van téli program
a gépeken, vagy elég nagy százalékban felismeri az automatika , hogy
havas a téma és vakító fehér havat láthatsz a végeredményen. És aztán
hasonlóan a tájképek, portrék, egyebek.
Vagy pl. sokszor a színeket is erősen manipulálják" mondjuk tájképeknél
feltolják a telítettséget - mert a tömegízlés ezt követeli -, portrénál
viszont inkább visszavesznek picit, hogy természetesebb maradjon.
Röviden: jpg-be egyszerű és gyors fotózni, mert szinte semmi utómunka
nincs vele, míg egy raw formátumból sokkal többet ki lehet hozni,
viszont adott esetben ez kifejezetten sok utómunkát jelent.
Topy
PS: még mielőtt valaki megkövezne: direkt kicsit elnagyoltan szedtem
össze a dolgokat, lehetne napokig rágcsálni a témát, elsősorban Józsit
gondoltam kicsit képbe hozni
More information about the Elektro
mailing list