[elektro] Trafó porno

zulu zulu at gmail.hu
Thu Mar 30 21:10:38 CEST 2017


2017-03-30 09:42 keltezéssel, jhidvegi írta:
> Ez kétségtelen, de a megszakítók általában valami energiatárolóval rendelkeznek, amit bekapcsoláskor kell feltölteni, felhúzni...
> Van, hogy kézzel is fel lehet kurblizni egy kisebbet, van motoros, meg mittudomén miféle. Kikapcskor valami reteszféle kell, hogy
> kioldjon, amihez alig kell energia, és robbanás-szerűen bont a rugóban, levegőben... felhalmozott tárolt energia segítségével.
> Jelentős ívoltó tulajdonsága is van. Szóval nem mondanám mágneskapcsolónak.

Vastagon ezüstözött érintkező "tulipán" fogja a mozgó részt. A felhúzó szerkezet nagyobb megszakítóknál kizárólag villanymotoros
meghajtással megy. Zárlat esetén <félperiódus alatt megszakítja az áramkört, majd visszakapcsol, és ha ismét zárlat van, akkor
ismét megszakít és csak beavatkozással kapcsolható be. A mechanika így több rugót "húz "fel. Villámcsapás esetén érzékelhet
zárlati áramot a rendszer, ami a gyors visszakapcsolást indokolja. E jelenség néha megfigyelhető, amikor villámlás után "hunyorog"
egy pillanatra az izzó. E nélkül a légköri viharok komoly károkat okoznának, mivel szerencsétlen esetben akár a fél ország sötétbe
borulna. Anno volt szerencsém járni az SF6 üzemben, amit (állítólag) a szovjet elvtársak közbenjárására leégettek
(Mikroelektronikai Vállalat detto). Abban az időben a világon talán az usa-ban készítettek SF6 gáztöltésű megszakítót, annyira új
volt a technológia. Zárványmentes öntvényházat kellett hozzá gyártani, tökéletes gázszigeteléssel összeállított alkatrészekkel. A
kisolajterű megszakítóknál ív esetén szenesedés lép fel. Az SF6 lágy ívoltást végez, ezért kis (önindukciós) túlfeszültséget okoz.
A magas hőmérsékleten elbomló SF6 lehülve rekombinálódik.

-zulu



More information about the Elektro mailing list