[elektro] klima halal

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Mon Jul 10 11:56:20 CEST 2017


Sandor Szali wrote:

> ​azt nem tudom, hogy hogyan lehet az optimalis​, meleg uzemallapotat
> beloni kondival egy motornak, hogy minel erosebb legyen, minel jobb
> hatasfokkal. Persze aztan lehet hogy akkor meg egy rele is kene az
> inditashoz.

Nagyon sajnálom, hogy leeresztettél a töltetből. Lehetőleg most már semennyit ne 
eressz ki belőle. Azzal szerintem nem lesz jobb az ábra. Az induláskori helyzet 
kizárólag attól függ (mármint nyomatékigényben), hogy a két oldal között mekkora 
a nyomáskülönbség. Általában a bamba régi klímáknál ezt úgy oldják meg, hogy 
jelentős időt hagynak az újraindulás előtt, azaz szépen kiegyenlítődik a nyomás.

A kondival nem nagyon érdemes játszani szintén. Az szokott lenni, hogy látszólag 
ott van, de villamosan nincs ott. Meg lehet mérni. Ha nem akar indulni, szinte 
biztosan már töredéke a kapac. Én már többször cseréltem kondikat, már egyik se 
az eredeti. Itt csupa 35uF-osra van szükség, mindig bejött.

Ha mégis kell nagyobb nyomaték bármiért, akkor a fesszel lehet igazán játszani. 
Az aszinkron motoroknál az egész nyomatékgörbe a fesz négyzetével megy fölfelé. 
Tehát a billenőnyomaték is a fesz négyzetével arányos. Elég lehet, ha akár csak 
+10V-ot kap, az (240/230)^2=1,089, majdnem 9%-kal nő a nyomaték, de elvisel 
többet is. Meg kell mérni az üzemi áramot, ha elindul, aztán addig lehet elvileg 
növelni a feszt, míg ez az áram nem nő számottevően. (Telítésközeli állapotig).
A motor működéséből következik, hogy a növelt fesz miatt csökken a szlip, és még 
az is lehet, hogy kevésbé melegszik a növelt feszen.

Ha meg ráadásul kiderül, hogy eleve alacsonyabb a fesz a kelleténél, már meg is 
van a gond forrása.

Ami lehet, hogy problémás: a nyákon szokott lenni egy kisméretű nyákrelé, az 
kapcsolja direktben a kompresszort. Annak kell kibírnia a gyűrődést. Ha nem 
bírná, lehet, hogy kívülről valami bikább relével kell kiváltani, vagy 
belegányolni egy erősebbet.

> kompresszornak. Marad a sima kondicsere, probalgatas 5uF 10uF 20uF

Ha 3,5kW-os, akkor szinte biztosan 35uF-ot kér. 450V-os kellene. Az üzemi fesz 
elvileg kb 350...400V között van. Lehet, hogy 40uF kell inkább. Szimmetrikus 
tekercsnél elvileg kb 40-42uF jön ki, mint igény. (Az egyik klímába fene tudja, 
miért, 50uF-ost raktak. Azt nem szerette, túlmelegedett a motor, és a klixon 
lekapcsolta. Már abban is 35uF van.

hjozsi 



More information about the Elektro mailing list