[elektro] Teljesítményszámítás

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Fri Feb 3 17:19:04 CET 2017


> Eddig egy kis 50 ccm-es robogómotor hajtotta, csak az szétesett.
> Szerintem egy 5 mp-es gyorsulás használható érték.

a=v/t=1,4m/s / 5s =0,28m/s2
Fmax=m*a=500kg*028m/s2=140N
Pmax=Fmax*v(vég)=140N * 1,4m/s = 196W tisztán.
Szóval a gyorsításhoz elég egy 20A körüli áramkorlát 12V-os aksiról.

> Ami viszont érdekes, hogy van egy 4 m hosszú, 70 cm magas emelkedő a
> behajtásnál, ezen fel kell tudnia menni.

Tegyük fel, hogy ez is 5m/s.
Lejtő irányú erő kb: 0,7/4/5000=875N
P=F*v=875*1,4=1225W.
Tehát a felmenés a lényeg. Itt az áramszükséglet 12V esetén ugye kb 100A, de 
csak pár másodpercig.
Aztán lehet, hogy nem kell 5m/s sebességgel felmennie, akkor csak a motoráram 
kell egyen az áttételtől függően ilyen 100A körüli, az akkuáram lehet a fele 
vagy még kevesebb. Felmegy az simán 200W-tal is, csak sokkal lassabban, 1km/h 
sebességgel.

Az egyenletes haladáshoz, ha tényleg tudja könnyedén tolni egy ember, akkor 
tutira 100W-nál kisebb teljesítmény kell. Szóval valami egészen törpös, gagyi 
kis xarral is meg lehet oldani, aminek csak azt kell max tudnia, hogy feltolja 
az emelkedőn. (Lassan: 200W, gyorsan: 1200W körül)

Amit csinálni kéne: áramkorlát kb 120A, fesz: 0--maxig, de úgy, hogy az 
5km/h-hoz kb 10V elég legyen.
Termikusan szerintem elég, ha csak 20A-t tud, ha van hővédelem. (Valami barom a 
lejtőn izomból megállítja, vagyis folyamatosan tartania kell a bő 100A-t, vagy 
még rá is ül, és ezzel szórakozik.)

Ha termikusan tudja a 120A-t folyamatosan, akkor nem kell különösebb hővédelem.

Viszont kellhet akku alacsonyfesz-védelem az akku miatt.
Az akku mérete attól függ, mennyi ideig kell köröznie.
A teljesítmény jó kicsi lesz, ha
- kemények a kerekek,
- jól van beállítva a kerékösszetartás,
- sima, kemény a pálya, nincs rajta latyak vagy nem földút, uram bocsá homok.
- nem szórakozik senki azzal, hogy húzatja magát pl sílécen. :-)

hjozsi 



More information about the Elektro mailing list