[elektro] Vezetek nelkuli toltes

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Sat Dec 16 18:28:00 CET 2017


FuzArn wrote:
> Anno vonatra varva, esoben szelben a fejemre huztam az ernyot, hogy
> ne forduljon ki a szeltol.
> Rendesen csipte a fejborom, es zizegett, a vasuti felsovezetek ~alatt
> allva a peronon. Eleg para volt, persze parszor meg visszahuztam,
> hogy ilyen marpedig nincs. De megis volt...

valami néhány kV/m lehet a térerősság általában. A vezeték körül a legnagyobb, 
de ezúttal valszeg az álló ember kezében lévő, csúcsos fémekkel ellátott esernyő 
fémcsúcsain akár a levegő átütési szilárdsága fölé is mehet, szóval 
koronakisülés. Ezután már persze más az esernyő feszültsége (potenciálja), és 
aki fogja, és az ernyő között is lehet akkora eltérés, hogy áthúz. Az áram 
szerencsére elég kicsi. 25kV-nál nem tudom elképzelni, hogy rendesen fentről 
leig kialakuljon egy ívcsatorna. Amikor a mozdony lehúzza az áramszedőt, akkor 
is csak max valami fél méterig húzza. Szerintem nincs az az eső meg szar idő, 
amikor a lehúzott áramszedőjű mozdony áramszedője és a vezeték között áram 
indulna meg. Pedig az elég közel van a felsővezetékhez. Persze ez az elég közel 
is van legalább másfél méter.

Nyugaton csinálnak néha kísérleteket sebességrekordok céljából. Ekkor akár 40kV 
fölé is felnyomják a vezeték feszkóját, de gondolom figyelnek az időjárásra.

Múltkor érdekeset láttam: hajnal, fagy, minden jeges, a hév ment gondolom az 
adott szakaszon elsőként. Végig világított az áramszedő. :-) Lehet, hogy az első 
nem is tudta így leolvasztani a jeget. Ott asszem 1100V van, és egyenfesz.

hjozsi 



More information about the Elektro mailing list