[elektro] winyomagnes

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Mon May 30 23:19:12 CEST 2016


Erdos Zoltan wrote:
> meg kene probalni az egyiket lecsavarozni, a masikat meg felfele
> elhuzni
> de eromerovel..  lehet pontosabb lenne a csavarhuzos, nyomatekosnal..
> minden esetre nem gyenge..

Nem olyan pontatlan ez a feszegetős módi, sok időt-eszközt meg nem akartam rá 
fecsérelni.

> azt probaltad utana, hogy a szuz vasba mennyi remanens szorult ? :-)

Nem, de egy ismerőstől hallottam érdekeset:

A tengeralattjárók a föld mágnestere hatására felmágneseződnek. Utána komoly 
energiákat fektetnek a lemágnesezésükbe.

Filózatam, mitől lehetséges ez, és egész egyszerű:

A mágnestérből a B-nek a felületre merőleges összetevője megy át levegőből a 
vasba változatlanul, a felülettel párhuzamos összetevőből meg a H megy át.

Vagyis, ha van egy homogén mágnestérben egy vasrúd, akkor a végébe a levegőben 
érvényes B fog behatolni, vagyis ott jelentéktelen is lehet a mágnesezettség. 
Aztán a közepén meg a H, vagyis a B akár 2ezerszerese is felléphet.

Ugye a mágnestér úgy alakul egy ilyen vasrúd közelében, hogy a végén középen 
merőlegesen hatolnak be az erővonalak, aztán a végétől a rúd közepe felé ferdén 
mennek befelé, vagyis már ott is látványosan érvényesül, hogy a felülettel 
párhuzamos összetevőből a H-nak kell kint és bent azonosnak lennie, a B-nek meg 
a felületre merőleges összetevőnek. (Ezzel az elvvel akár fel is lehet számtech 
módszerekkel rajzolni egy rúd közelében a mágnestér alakját.) A közepénél, ahol 
párhuzamosan futnak a vassal az erővonalak, ott bent a B hosszában müszöröse a 
kintinek. Persze a kinti térerősség itt kissé lecsökken.

A lényeg, hogy tényleg fel tud egy szivar alakú szerkezet elég komolyan 
mágneseződni.

Más kérdés, hogy ezt hogyan érzékelik. Gondolom műholdakról már nem gond, 
szóval, ha egy tengeralattjáró kellően inkognitóban akar maradni, mese nincs, le 
kell mágnesezni. Ha nem mondják nekem, sose jutott volna eszembe.

hjozsi 



More information about the Elektro mailing list