[elektro] winyomagnes
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Mon May 30 23:19:12 CEST 2016
Erdos Zoltan wrote:
> meg kene probalni az egyiket lecsavarozni, a masikat meg felfele
> elhuzni
> de eromerovel.. lehet pontosabb lenne a csavarhuzos, nyomatekosnal..
> minden esetre nem gyenge..
Nem olyan pontatlan ez a feszegetős módi, sok időt-eszközt meg nem akartam rá
fecsérelni.
> azt probaltad utana, hogy a szuz vasba mennyi remanens szorult ? :-)
Nem, de egy ismerőstől hallottam érdekeset:
A tengeralattjárók a föld mágnestere hatására felmágneseződnek. Utána komoly
energiákat fektetnek a lemágnesezésükbe.
Filózatam, mitől lehetséges ez, és egész egyszerű:
A mágnestérből a B-nek a felületre merőleges összetevője megy át levegőből a
vasba változatlanul, a felülettel párhuzamos összetevőből meg a H megy át.
Vagyis, ha van egy homogén mágnestérben egy vasrúd, akkor a végébe a levegőben
érvényes B fog behatolni, vagyis ott jelentéktelen is lehet a mágnesezettség.
Aztán a közepén meg a H, vagyis a B akár 2ezerszerese is felléphet.
Ugye a mágnestér úgy alakul egy ilyen vasrúd közelében, hogy a végén középen
merőlegesen hatolnak be az erővonalak, aztán a végétől a rúd közepe felé ferdén
mennek befelé, vagyis már ott is látványosan érvényesül, hogy a felülettel
párhuzamos összetevőből a H-nak kell kint és bent azonosnak lennie, a B-nek meg
a felületre merőleges összetevőnek. (Ezzel az elvvel akár fel is lehet számtech
módszerekkel rajzolni egy rúd közelében a mágnestér alakját.) A közepénél, ahol
párhuzamosan futnak a vassal az erővonalak, ott bent a B hosszában müszöröse a
kintinek. Persze a kinti térerősség itt kissé lecsökken.
A lényeg, hogy tényleg fel tud egy szivar alakú szerkezet elég komolyan
mágneseződni.
Más kérdés, hogy ezt hogyan érzékelik. Gondolom műholdakról már nem gond,
szóval, ha egy tengeralattjáró kellően inkognitóban akar maradni, mese nincs, le
kell mágnesezni. Ha nem mondják nekem, sose jutott volna eszembe.
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list