[elektro] ARM ugrás

hg12345 hg12345 at freemail.hu
Fri Jan 22 09:48:33 CET 2016


Hi
a probléma nagyon egyszerű, csak egy kicsit komplikáltan fogalmaztam,

a legtöbb FLASH elérési sebesség 25-30MHz efelett már wait-ek kellenek a hozzáféréshez (kivéve valamelyik japán gyártóé, ahol ez a sebesség 60MHz). Amikor folyamatosan fut a program egy ennél nagyobb sebességű uC-ben akkor hiába nagy a kontroller sebessége a program lépésre várakozás lassítja az utasítás végrehajtását. Mivel az ARM load/store felépítésű eszköz, azok az utasítások amik a uC "kinyúlnak" mér több óra ciklust igényelnek, ilyen esetekben az a sebesség csökkenés nem lenne jelentős, de a belső utasítás végrehajtásoknál már igen.
Ennek áthidalására találták, ki hogy szélesebb FLASH eléréssel és két soros bufferen keresztül olvassák a memóriát. Így ez a megfogás szinte észrevehetetlen tehető.  A FLASH általában (64)128 bites vagyis egyszerre 4db 32 bites vagy 8db 16 bites utasítást olvas soronként bufferbe. A két buffer esetén az a duplája.... Így elenyésző sebesség csökkenéssel lehet a programot futtatni.  Persze minél nagyobb a különbség a uC és FLASH között annál nagyobb lehet a sebesség csökkenés, azoknál a programoknál ahol ez problémát okozhat, közvetlenül csatolt memóriában (RAM) lehet a programot tölteni és innen futtatni, ez a memória csak töredéke szokott lenni az eszközben találhatónak.
Szerintem egy 8 bites rendszerből fellépő alkalmazásnak ilyenre sohase lehet szükség :-()

Az alkalmazásra több lehetőséged van, 
- elvei erre a címterületre fordítod a programot és induláskor feltöltőd,
- olyan programot írsz ami memória független futású
- ha a rendszer tartalmaz MMU akkor bármely fizikai memória részhez akármilyen címet tudsz rendelni, így ha tudod, hogy a programod milyen címterületre lett fordítva az MMU-val alá rendeled a címeket.

De a legjobban akkor jársz, ha veszel egy CORTEX  M7 ami már 1...4K memória CACHE rendelkezik, és emiatt szinte mindegy milyen területen található az éppen futó program




Moravcsik Szilard <levlista.mszilard at gmail.com> írta:
>Szia!
>
>Azt írod:
>
>"...mivel mindegyik csak RAM-ból képes közvetlen és teljes sebességű 
>utasítás végrehajtásra..."
>
>Ezek szerint ha teljes sebességű utasítás végrehajtást szeretnék, akkor 
>valahogy a lefordított és flash-ben (vagy valami háttér táron) tárolt 
>bináris kódot a RAM-ba kell másolni a boot során?
>
>De a belső RAM azért ehhez sokszor nem elegendő kapacitású.
>Ilyenkor teszel rá valamilyen külső RAM-ot és bootoláskor oda másolod a 
>kódot majd valahogy onnan indítod az utasítás végrehajtást (ez a címbeli 
>ARM ugrás :DDD)? Vagy hogy is van ez? :)
>
>Egyelőre csak a kíváncsiság miatt kérdezem, mert látom, hogy nálam 
>sokkal többet tudsz az ARM-okról. Szóval ha majd lesz időd... :)
>
>Üdv:
>Szilárd
>
>2016.01.22. 8:54 keltezéssel, hg12345 írta:
>> Hi,
>> igen, de LINKER nélkül egyik se működik, közvetlen memóriába fordítású asm-ról nem tudok.
>> Minden C fordítónak  GCC és a KEIL-s van önálló ASM fordítója.
>>
>> Ha kicsit összetettebb programot szeretnél írni, akkor inkább használj C-t!
>>
>> Biztos lehet tömörebb és gyorsabb kódot írni közvetlen programozással, de apró pénzért kapsz nagyobb memóriájú eszközt és hasonlóan gyorsabbat is. De a legtöbb ilyen uC 48Mhz-ről indul...
>> Ha nagyon sebességre hajtasz, akkor itt ez nem olyan egyszerű. mert ugyan az az utasítás címzéstől függően 1...6 óraciklus alatt mehet végbe, arról nem is beszélve, hogy mivel mindegyik csak RAM-ból képes közvetlen és teljes sebességű utasítás végrehajtásra, FLASH-ből csak bufferen keresztül, ezért amire számítasz az akár lassabban is történhet, és még a DMA miatt busz hozzáférés megosztás miatt futási sebesség változásról nem is beszéltünk.
>> Maga az ASM és az gépi kódú utasítások is elég összetettek, és nem homogének, a THUMB utasítás készlet hasonlóan a legtöbb 8 biteshez, két operandusos, míg a normál és THUMB32 bites utasítások 3 operandusossak, a legtöbb operandust még lehet indexelni, és post vagy pre-incrementálni, az növelés csökkentés szinkronban van a hozzáférés szélességével... A blokkos beolvasás és töltésnél regiszterenként lehet állítani, hogy melyik regiszterre legyen érvénye "16 univerziálisból" persze ebből 3 foglalt. A teljes méretű konstans megadás nem létezik (32bites), ezt általában PC relatív címzéssel olvassák be, a program részletek között tárolják.
>>
>> Szóval érdemes a C felé kacsingatni, sokkal gördülékenyebben lehet vele dolgozni.
>>
>> A CORTEX magokat úgy hirdetik, hogy nem kell hozzá ASM betét, és ez tényleg igaz!
>>
>>
>>
>>
>> VFX <info at vfx.hu> írta:
>>> Hali!
>>>
>>>
>>> Engem meg az érdekelne, hogy ARM-re létezik-e önálló assembly fordító?
>>> Van-e olyan, hogy nem kell egy halom valamit feltelepíteni csak 1 vagy 2
>>> db exe és fordul is, hasonlóan, mint avr-hez az avrasm2.exe
>>>
>>> ÜDV. VFX.
>>>
>>>
>>> 2016.01.21. 11:40 keltezéssel, elight írta:
>>>> Sziasztok...
>>>>
>>>> Nemrég írtátok , hogy előbb utóbb megugranátok
>>>> az arm felé.
>>>>
>>>
>>> -----------------------------------------
>>>           elektro[-flame|-etc]
>>>
>>
>> -----------------------------------------
>>            elektro[-flame|-etc]
>>
>
>
>---
>A levél vírus, és rosszindulatú kód mentes, mert az avast! Antivirus védelme ellenőrizte azt.
>https://www.avast.com/antivirus
>
>-----------------------------------------
>          elektro[-flame|-etc]
>



More information about the Elektro mailing list