[elektro] Off: fekete csíkok az autópályán?

Xorn toth.endre at gmail.com
Wed Feb 10 08:58:52 CET 2016


Meg a dolomit az M7-es felújításakor abból a bányából, ami ugyan nem a
legközelebbi volt, de végülis átvitt értelemben a legközelebbi volt,
ugyebár...

"A modern autópálya-építésnél az alsó réteget vulkanikus kôzettel
tömörítik, az M7-es felújításánál azonban dolomitot használták. A
Székesfehérvár körzetében elkészült szakaszhoz a Várpalota X bányából
szállították a követ. Ez a bánya 2001 februárjáig az Orbán család
százszázalékos tulajdonában állt, vezetôje ifj. Orbán Gyôzô volt.
Orbán Viktor miniszterelnök – mint azt nyilvánosság elôtt is közölte –
megkérte édesapját, Orbán Gyôzôt, hogy családi bányavállalat ne
szállítson követ az autópálya-építésekhez. Ezután a Várpalota X bánya
Péter Attila nyugdíjas bányász szakemberre szállt át, aki egyben Orbán
Gyôzô cégének, a Dolomit Kft.-nek a kereskedelmi igazgatója is volt. A
követ a Várpalota X bányából az M7-eshez egy Femol 97 elnevezésû kft.
szállította. Ennek a cégnek Molnár Csaba, a Felcsút SE elnöke volt a
tulajdonosa. E csapat igazolt játékosa Orbán Viktor."

"Szabálytalanul újították fel az M7-est autópályát - nyilatkozta a
Gazdasági Rádiónak Keller László közpénzügyi államtitkár. Mint mondta:
a szabványok ellenére dolomitból építették az M7-es kővázát, a
sztrádán folyamatosan kénsav termelődik, amitől gyorsabban öregedik az
autópálya.

Az államtitkár hangsúlyozta: erre az eddigi autópálya-építésekben nem
volt példa. Hozzátette: a szakértői véleményeket továbbította az
ügyészségre, és kezdeményezte, hogy nemzetközi szakértői cég is
vizsgálja meg ezt a problémát."

A vulkáni kőzet helyett a dolomit használatáról:

"Az út alapját alkotó kőváznak rövid és hosszú távon megfelelő
szilárdságúnak kell lennie.

A rövidtávú szilárdságot terhelésméréssel lehet ellenőrizni. Ezt az
állapotot kis szemcseszilárdságú kőzetekkel is el lehet érni, ilyen
lehet például a dolomit. Ekkor az alapszerkezet terhelhetősége
viszonylag kis szilárdságú kőböl is viszonylag nagy lehet, mert a
szemcsék kiékelik egymást a szerkezetben, igy azok szemcsetörésig
(porlás) terhelhetők. Ez a határállapot rövid távon a dolomitnál is
viszonylag nagy, ezért az alapréteg a kezdeti időszakban megfelelő
szilárdságú.

A hosszútávú szilárdság azonban már nagymértékben függ a szemcsék
időállóságától is, amely a dolomit esetében sajnos már elég
kedvezőtlen, mivel ezek a szemcsék az időjárás hatására és a terhelés
hatására összetörnek(porladnak). A fent említett kőváz ezáltal
összeomlik, és így az alap tovább tömörödik, amely alakváltozást
azonban az út felső szerkezete nem tudja tovább követni és megreped. A
repedésbe víz szívárog, és vagy megfagy és tovább tágít, vagy az
elporlott dolomitot részben kioldja az alapból amely további
térfogatcsökkenéssel jár, és így tovább, és így tovább.

Bizony ezért jó ha az út alapját képező nemes zuzalék vulkanikus
eredetű, vagy legalább tömött mészkő.
A savassodás mechanizmusa pedig inkább az aszfalban levő kénből fakad,
amely a csapadék hatására savat exportál az alapkőzetbe, amely bizony
a dolomitot oldja míg a vulkanikus követ nem."

Best regards,
Andy


L. Pásztor <seasoft at invitel.hu> írta (2016. február 10. 8:38):
> Fáradásos repedésnek hívják.
> Három dolog kell hozzá: a nagy tengelynyomás (kamion) és az aszfalt
> kevés v kevesebb szurok tartalma és a hideg. A kevesebb szuroktól
> hidegben még merevebb az aszfalt és a nagy nyomástól elreped. A többit
> már a víz és a fagy intézi.
>
> A szurok csurgatás csak átmeneti megoldás, a dilatáció és a változó
> terhelés idővel tovább repeszti.
> MO-on az autópálya üzemeltető kötelessége az előírt minőségű útburkolat
> megtartása, állam és unió is ellenőrzi, így egy idő után felmarják az
> egészet és ismét aszfaltozzák.
> A nem autópályákra mindez nem vonatkozik ... ott lehet akár-mekkora
> balkán (és van is ...) legfeljebb kib at ...k egy táblát oszt csá ...
> innentől semmiért sem felel az a rohadék közút kezelő ...
>
> Volt jobb-egy durrdefekttel kombinált alufellni törésem rendőri
> jegyzőkönyvvel ...  volt kint tábla, h kátyús úttest ... és mehettem a
> fenébe a kárommal.
> Ha nem tudtam volna megtartani a vasat és elszálltam volna az árokba v
> egy fának, akkor is max. egy újsághír lettem volna ... jogilag mindenhol
> esélytelen, mert 5km-rel odébb kitettek egy táblát ... a rohadékok.
>
> -----------------
> L. Pásztor
> -----------------
>
>
>
>
>
> 2/10/2016 8:11 AM keltezéssel, Stonie írta:
>> Hello,
>> Mit gondoltok, vajon hogyan keletkeznek, ez valamilyen javítás lenne? Eddig
>> csak autópályán láttam ilyet.
>> Alul, bal oldalt:
>> https://upload.wikimedia.org/wikipedia/hu/6/6a/M3_165._kilom%C3%A9ter.jpg
>> Köszi
>> L
>> -----------------------------------------
>>            elektro[-flame|-etc]
>
> -----------------------------------------
>           elektro[-flame|-etc]



More information about the Elektro mailing list