[elektro] Flyback primer tekercs
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Sun Dec 18 11:44:04 CET 2016
Bali Zoltan wrote:
> Ez gyári FB trafó újratekerése, 0.5mm légrés,
> a cséve fala kb 1mm. Most igy néz ki,
> majdnem 4 menet.
> <http://www.kephost.com/image/vjrN>
> Szóval nem érdemes kísérletezni réz
> lemezzel? Én úgy olvastam, hogy a szoros
> csatolás is lényeges. De hát, ez ellentmond,
> a mindent a légrés köré pakolunk elvnek.
A csatolás a lényeg. Ez az elv nem tudom, honnan született, abszolút nincs semmi
relevanciája. A légrés arra való, hogy tárolja a mágneses energiát. A fluxust a
vas vezeti, és ha arrébb van a tekercs a légréstől, akkor is átmegy benne a
fluxus.
A jó csatolás a fontos. Ha terhelve van ugyanis, akkor az történik, hogy simán
tud a rosszul csatolt tekercsek között mágnestér létrejönni, bekúszik a résekbe,
és el is romlott az egész.
Mekkora feszültségek fordulnak elő ebben a trafóban? Ha nincs ott hálózat,
tudnék javasolni valamit, amitől piszkosul megjavulna.
A lemezes módi is teljesen jó, mert azzal el lehet érni, hogy ha pl csupa
lemezből készülnének a tekercsek, akkor kicsi lenne köztük a szigetelésben a
távolság, aminek nagy a mágneses ellenállása, tehát nehezen tud oda
bekényszerülni mágnestér, nagy áram kell hozzá.
Ha olyan a fly-back, hogy egyik tekercs tölti be a mágneses energiát, a másik
meg kiveszi, akkor az a legjobb, ha a két tekercs majdnem pont ugyanott van,
szinte össze vannak keverve. Ha netán túl kevés menet kell valamelyikből, nem ad
fedést a másikkal, azt úgy lehet orvosolni, hogy azt a túl keveset meg lehet
ismételni, és ezeket párhuzamosan lehet kötni. Jellemző pl, ha gyűrűvasra készül
tekercs. Ha az egyik teljesen körbe megvan a vason, a másik csak kicsi
szakaszán, az nem lesz jó. De ha az a kicsi szakasz ismételve van annyiszor,
hogy tele legyen vele körbe a gyűrű, és ezek párhuzamosan vannak kötve, akkor
egyből jó lesz.
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list