[elektro] Flyback primer tekercs

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Sun Dec 18 11:44:04 CET 2016


Bali Zoltan wrote:

> Ez gyári FB trafó újratekerése, 0.5mm légrés,
> a cséve fala kb 1mm. Most igy néz ki,
> majdnem 4 menet.
> <http://www.kephost.com/image/vjrN>
> Szóval nem érdemes kísérletezni réz
> lemezzel?  Én úgy olvastam, hogy a szoros
> csatolás is lényeges. De hát, ez ellentmond,
> a mindent a légrés köré pakolunk elvnek.

A csatolás a lényeg. Ez az elv nem tudom, honnan született, abszolút nincs semmi 
relevanciája. A légrés arra való, hogy tárolja a mágneses energiát. A fluxust a 
vas vezeti, és ha arrébb van a tekercs a légréstől, akkor is átmegy benne a 
fluxus.
A jó csatolás a fontos. Ha terhelve van ugyanis, akkor az történik, hogy simán 
tud a rosszul csatolt tekercsek között mágnestér létrejönni, bekúszik a résekbe, 
és el is romlott az egész.

Mekkora feszültségek fordulnak elő ebben a trafóban? Ha nincs ott hálózat, 
tudnék javasolni valamit, amitől piszkosul megjavulna.

A lemezes módi is teljesen jó, mert azzal el lehet érni, hogy ha pl csupa 
lemezből készülnének a tekercsek, akkor kicsi lenne köztük a szigetelésben a 
távolság, aminek nagy a mágneses ellenállása, tehát nehezen tud oda 
bekényszerülni mágnestér, nagy áram kell hozzá.

Ha olyan a fly-back, hogy egyik tekercs tölti be a mágneses energiát, a másik 
meg kiveszi, akkor az a legjobb, ha a két tekercs majdnem pont ugyanott van, 
szinte össze vannak keverve. Ha netán túl kevés menet kell valamelyikből, nem ad 
fedést a másikkal, azt úgy lehet orvosolni, hogy azt a túl keveset meg lehet 
ismételni, és ezeket párhuzamosan lehet kötni. Jellemző pl, ha gyűrűvasra készül 
tekercs. Ha az egyik teljesen körbe megvan a vason, a másik csak kicsi 
szakaszán, az nem lesz jó. De ha az a kicsi szakasz ismételve van annyiszor, 
hogy tele legyen vele körbe a gyűrű, és ezek párhuzamosan vannak kötve, akkor 
egyből jó lesz.

hjozsi 



More information about the Elektro mailing list