[elektro] OFF - Tesla teszt

Zoltan Szabo 1(BHU) Zoltan.Szabo3 at flextronics.com
Wed Aug 12 06:32:07 CEST 2015


Szerintem ez onnan alakult ki, hogy valaki megpróbálta ezt az automata parkolósegédet (vagy hogy a fenébe hívják) életre kelteni. Megtalálja a parkolóhelyet és be is áll. Na itt álltam le! Nekem ne akarja megmondani (pláne megcsinálni helyettem), hogy mit is akarok. Nem is oda akarok beállni, nem is úgy, meg egyébként is! Hogy jön egy autó ahhoz, hogy helyettem döntsön?!!! Ha ki akarom csúsztatni az autó seggét, akkor ne akadályozzon benne meg!!! Ha valaki meg annyira lusta vagy fakezű, akkor tartson sofőrt! OK! Szedjenek le minden infot, de ne lehessen beavatkozni!, illetve ne így. Álljon meg az autó (az is veszélyes lehet), de ne lehessen irányítani!

Z



-----Original Message-----
From: elektro-bounces at tesla.hu [mailto:elektro-bounces at tesla.hu] On Behalf Of jhidvegi
Sent: 2015. augusztus 11. 14:04
To: elektro at tesla.hu
Subject: Re: [elektro] OFF - Tesla teszt

Szima Gábor wrote:

>> Na de mibe? A vezetésbe való beavatkozás egy autónál rohadtul durva
>> dolog távolról.
>
> Akkor lesz durva, ha rosszindulattal és a vezető ellenében történik.
> Valahogy nem tudod megérteni, hogy ezek a kütyük nem az ördögtől való
> dolgok és nem azért kerülnek beépítésre, hogy a támadók kiélhessék
> beteges

Na de könyörgöm (könyörgöl, könyörgik), mi a fenéért kell lehetővé tenni a vezetésbe való beavatkkozást? Nem arra gondoltam, hogy mindenféle védelmekkel ki kell egészíteni, hogy csak a jóindulatú, segítő szándékú tudjon beavatkozni, hanem eleve ki se lenne építve semmi az égvilágon, ami erre képessé tesz bárkit és bármit! Addig semmi értelme az egésznek, amíg nem jönnek létre a maguktól közlekedő autók, vagy mittudomén, szóval amikor nem a sofőr vezet. Amíg a sofőr az alapértelmezett, sőt, az egyedüli módi, addig én aszondom, nem kell semmit beépíteni, ami bármilyen szándékkal bele tud avatkozni a vezetésbe.
És végig autóról beszélek. A repülés (legyen az repülőgép, vagy az ISS-t automatán megközelítő űreszköz), hagyjuk ki, más kategória.

Mondj egyetlen értelmét annak, hogy hozzáférhet idegen a kormányhoz, fékhez, gázhoz...!

> Ehhez kell teleaggatni a szekeret érzékelőkkel, amiket lehet logolni.

Ennek van értelme. Utólag kiolvassák, hogy milyen szituban mi hogy viselkedett, hogy alakultak paraméterek. Na de ez nem tesz lehetővé vezetés közbeni beavakozást! Ahhoz ki kell építeni (teljesen értelmetlenül) olyan eszközöket, amik a vezetőtől függetlenül tudnak beavatkozni. Én meg amellett volnék, hogy ilyen eszközöket nem kéne beépíteni.

Egyszerű példa: valaki mondjuk szeret hangosan zenét hallgatni számítógépről. De azt durva dolog lenne beépíteni, hogy egy szerkezet manuálisan fesz alá helyezi a hangrendszert (erősítő...), bekapcsolja a számítógépet, és éjjel 2-kor valami vad zenével felveri a ház lakóit. Mindezt úgy, hogy még csak ki se lehessen kapcsolni. Erre semmiféle ideológia nem adhat magyarázatot, hogy depedig ez milyenkurvajó, ha ... és itt jöhetnek az ötletek. Nem jó, sose lesz jó!
Azt elhiszem, hogy ha be van kapcsolva a gépem, akkor valaki távolról elindíthat akár egy MP3-at, de az nem fog menni neki, hogy az erősítőt is bekapcsolja, ha nem akarom. Pedig ezek nem életveszélyes dolgok.

>> És ha már.., akkor miért tennék lehetővé, hogy létfontosságú dolgokba
>> be lehessen avatkozni?
>
> Pl. mert épp azzal lehet életeket/értéket megmenteni?
> Emlékszel a Helios B737 tragádiájára? Azt pl. le lehetett volna hozni
> távirányítással, ha lenne ilyen a gépekben. Az másik kérdéskör, hogy
> kinek lehet majd ehhez jogot adni.

Mondom, a repülés más tészta. Ott számos dolog indokolt lehet, a repülőgéppel nem lehet meghibásodás esetén félreállni, muszáj leszállni, lehetőleg épségben.

>> És hát ugye a repülőgép más, mint az autó. Ha az autó tönkremegy
>> bármiért, félre lehet vele állni.
>
> Meg lehet vele ámokfutni is.

Mire rájönnek, addigra már sokat ámokfutott az illető. Ekkor meg akár lőni is lehet.
Az ámokfutás miatt lehetővé tenni az autóvezetést átvenni kívülről szerintem fölöslegesen nagy kockázat. Mondhatnám, hogy több nagyságrenddel növeli a kockázatot az ámokfutásos esetek számához képest.

A földkerekségen állandóan úton van milliárd autó, és néha akad 1-1 ámokfutásos hír. Ha meg lenne minden autóban oldva a távvezethetőség, akkor - szerintem - megszaporodnának a táv-ámokfutásos jelenségek. Vagyis a szerencsétlen, aki ül az autóban, nem tud semmit az ellen tenni, hogy a járműve ne ámokfusson más keze által. Annak a másnak ez ráadásul teljesen veszélytelen, otthon a számítógépe előtt ülve csinálhatja.

> Ez csak egy példa volt. Lehet gáz, CO, tűzérzékelőket tenni a
> lakásokba, ami kilövi a gázszolgáltatónál az adott szakaszt. Pl.

Ez sima védelem, az ezerféle van mindenféle témában. Nem táv-beavatkozás, nem kell az esetek többségében semmiféle IT eszköz hozzá.

> Természetesen minden okos kütyüt hülyék használnak arra, hogy
> egyenként legyilkoltassák magukat a "hekkerekkel".

Természetesen az okos kütyüknek nem célja a veszélyokozás, nincs is általában beléjük építve olyan beavatkozási lehetőség. Kivéve ez az autó vezetése téma, ahol átveszik mások a hatalmat a járgány fölött. Az ártatlan hóbort, hogy mondjuk egy golfütő okos, számolja az ütések számát, méri az erejét, ezt kiolvassák belőle, lehet naplózni... Nekem hülyeség az egész, de miért ne lehetne, ha van rá igény? Az már gázosabb lenne, hogy a golfütővel akkor és oda is üthet valaki távvezérelve, ahova az, aki fogja az ütőt, nem akar ütni. Pl valakinek a fejét szétveretni valakivel.

> Nem kell. De nem látod a lényeget: nem az volt a cél, hogy távolról
> lehessen gázt adni a szekérnek, hanem:
>
>   - Távolról lehessen bizonyos dolgokat nézni, esetleg beavatkozni
> (kényelmi, biztonsági, megbízhatósági szempontok miatt)

Onnantól nem értek egyet, hogy "beavatkozni".
Diagnosztizáljon, adatokat gyűjtsön, aztán menjen a gép a szervizbe, és ott avatkozzanak be. Szóval nem kéne beépíteni semmit, ami a beavatkozást lehetővé tenné. Nem programsorokat, hanem a megfelelő hardvert nem kéne beépíteni. Ahhoz, hogy egy fék működtetve legyen, kell valami szerkezet, ami fogadja a parancsot a lábpedálon kívül. Ez a szerkezet ne legyen beépítve. A többi beavatkozás detto.

Persze meg lehet csinálni, előbb-utóbb az autók zömében lesz ilyesmire lehetőség, hacsaknem hoznak ellene valami általánosan elterjedt jogszabályt, hogy az autógyárak nem építhetnek be a járművekbe kívülről vezérelhető beavatkozószerveket.

> belül online küldi a frissítést az összes többibe is. Addig azt
> tanácsolják, mindenki kapcsolja ki a rádiót.

Már, ha ki tudja kapcsolni, mert afölött is átvehető a hatalom. :-) Vagy csak vicces az illető, kánikulában nem engedélyezi az ablakok letekerését, az ajtók kinyitását, a motor leállítását, és a klíma helyett a fűtést kapcsolja be full teljesítménnyel. Akkor is ott döglik meg a szerencsétlen (esetleg család), ha félreáll valahol, de senki nincs, aki segíteni tudna akár egy féltéglával.

hjozsi

-----------------------------------------
          elektro[-flame|-etc]
The information contained in this message may be privileged and confidential. It is intended to be read only by the individual or entity to whom it is addressed or by their designee. If the reader of this message is not the intended recipient, you are on notice that any distribution of this message, in any form, is strictly prohibited. If you have received this message in error, please immediately notify the sender and delete or destroy any copy of this message!



More information about the Elektro mailing list