[elektro] Érdekes...

Anonymus szondilaszlo at gmail.com
Wed Aug 5 14:56:56 CEST 2015



2015.08.05. 12:16 keltezéssel, jhidvegi írta:
> Van olyan röpsúlyos is, ami direktben stabilizál, sokkal jobban, mint a levegős.
> A súlyok pl valami dob felületére (mint a dobfék, úgy értem) kifekszenek, és ha
> nőne a fordulatszám, nő a surlódási erő is. A belőtt fordulatszám alatt
> gravitáció vagy rugó ellenében nem érnek hozzá a dobhoz. Meglehetősen keményen
> tud stabilizálni.
Gőzgépeknél pedig a röpsúly elmozdulása szelepet mozgat, szabályozza a 
beömlő gőzt. A pontos mechanikai kialakítással nagyon pöpec szabályzót 
tudtak létrehozni .
(jobbára a generátorok hajtására kellett a pontos fordulatszám, 
mozdonyoknál ez nem kellett)
Nagyon régen, még kötős koromban, egy amerikai gépparkkal kezdtem. Nem 
pont szabályzásra, hanem rugalmas indításra  (valójában egy kuplung) 
volt egy nagyon elmés, vallójában röpsúlyos) szerkezet:
A 3F motor tengelyén egy üreges, diszkosz alakú szerkezet volt. A 
közepén az üregnek egy hullámos szélű tárcsa (acéllemez), amire a gépet 
hajtó ékszíjtárcsa volt csavarozva. Az üregben kb. 1 mm-es acélsörét 
volt. (nem tele) Amikor a motor megkapta a villanyt, a "diszkosz" is 
vele kezdett forogni. A sörét a centrifugális erő hatására a perem 
közelébe préselődött és a belső tárcsát magával vitte. Az indítás 
"rugalmasságát" a sörét mennyiségével lehetett szabályozni. A motor 
névleges fordulatszámán (pár mp után) már nem volt csúszás, leállás után 
pedig kézzel simán lehetett a gépet forgatni, fordított irányban 
valójában "oldott" a tengelykapcsolat   Csak példaként a röpsúly 
felhasználási lehetőségeire ( vagy Pl. Babetta hajtása)


Üdv.:
Anonymus



More information about the Elektro mailing list