[elektro] Érdekes...
Anonymus
szondilaszlo at gmail.com
Wed Aug 5 14:56:56 CEST 2015
2015.08.05. 12:16 keltezéssel, jhidvegi írta:
> Van olyan röpsúlyos is, ami direktben stabilizál, sokkal jobban, mint a levegős.
> A súlyok pl valami dob felületére (mint a dobfék, úgy értem) kifekszenek, és ha
> nőne a fordulatszám, nő a surlódási erő is. A belőtt fordulatszám alatt
> gravitáció vagy rugó ellenében nem érnek hozzá a dobhoz. Meglehetősen keményen
> tud stabilizálni.
Gőzgépeknél pedig a röpsúly elmozdulása szelepet mozgat, szabályozza a
beömlő gőzt. A pontos mechanikai kialakítással nagyon pöpec szabályzót
tudtak létrehozni .
(jobbára a generátorok hajtására kellett a pontos fordulatszám,
mozdonyoknál ez nem kellett)
Nagyon régen, még kötős koromban, egy amerikai gépparkkal kezdtem. Nem
pont szabályzásra, hanem rugalmas indításra (valójában egy kuplung)
volt egy nagyon elmés, vallójában röpsúlyos) szerkezet:
A 3F motor tengelyén egy üreges, diszkosz alakú szerkezet volt. A
közepén az üregnek egy hullámos szélű tárcsa (acéllemez), amire a gépet
hajtó ékszíjtárcsa volt csavarozva. Az üregben kb. 1 mm-es acélsörét
volt. (nem tele) Amikor a motor megkapta a villanyt, a "diszkosz" is
vele kezdett forogni. A sörét a centrifugális erő hatására a perem
közelébe préselődött és a belső tárcsát magával vitte. Az indítás
"rugalmasságát" a sörét mennyiségével lehetett szabályozni. A motor
névleges fordulatszámán (pár mp után) már nem volt csúszás, leállás után
pedig kézzel simán lehetett a gépet forgatni, fordított irányban
valójában "oldott" a tengelykapcsolat Csak példaként a röpsúly
felhasználási lehetőségeire ( vagy Pl. Babetta hajtása)
Üdv.:
Anonymus
More information about the Elektro
mailing list