[elektro] Tervezett avultatás

SZIGETI Szabolcs szigiszabolcs at gmail.com
Wed Oct 29 16:56:39 CET 2014


Hogy is van a mondás? Az optimista szerint félig tele van  a pohár, a
pesszimista szerint félig üres, a mérnök szerint meg pont kétszer akkora,
mint kellene.
Ráadásul a köznép nagy része nem érti az élettartamra tervezést. Mert ugye
van különbség, hogy 100 ezer km-nél biztosan tönkre menjen, meg 100 ezer
km-ig biztosan elmenjen. (Nyilván statisztikailag nézve, valamilyen
szórással).
Ha a gyártó szempontjából az derül ki, hogy 100 ezernél a user eldobja az
autót, akkor nyilván az a szempont, hogy addig biztosan elmenjen. Hogy
aztán utána még hányan veszik meg nemdohányzósvájcinyugdíjasorvorstól, az
mér nem az ő dolga, hiszen annak az embernek az igényét, aki tőle veszi,
tökéletesen kielégíti. Hogy lehetne-e 10x annyi ideig működő autót
csinálni? Lehetne, csak minek, ha úgyis eladja akkor az ember, mert új kell
neki, mert szebb, mert jobb, mert kényelmesebb. Nálunk szerencsésebb
történelmű országokban autót nem azért cserélnek, mert széthullott, hanem
mert az újban olyan újdonságok vannak, ami kell a embereknek.
A legenda szerint a T modellnél is megnézték, hogy a roncstelepre
kidobottak közül minek jó még egy alkatrésze, és azt az alkatrészt
gyengébbre-olcsóbbra tervezték át, hiszen pazarlás jobbra tervezni, ha
úgysem kell már.

Szabolcs


2014. október 29. 15:49 Pataki István írta, <pataki.istvan at freemail.hu>:

> Tiszta gumi, és sületlenség. A cikk írója egyébként sem ismeri a logikai
> szabályokat:
> "A gyártók ugyanakkor tagadják, hogy rövid távra terveznének. A Miele
> állítása szerint 20 éves, míg a Bosch és a Siemens 15 éves élettartamra
> tervezik a háztartási berendezéseiket. A fogyasztók pedig ennek
> ellenkezőjét eddig egyelőre nehezen tudták megcáfolni."
>
> Egyébként meg rossz a megközelítés. Bárminek akkor kell fizikailag is
> elavulnia, amikor műszakilag elavult lesz. És a készülékek ennek sokkal
> inkább megfelelnek, mint ahogy azt az r=0 juzer gondolja. Ha meg
> (sokkal) tovább tart, akkor gátja lesz a fejlődésnek. Kíválóan
> működhetnek még például 10-15 éves alaplapok is, de csak az akkori
> technikai színvonalon, értelmetlen számonkérni hogy a mostani szoftverek
> nem futnak rajtuk. Ja, a gőzmozdonyok is ugyanúgy működhetnének, munkát
> is adnának sok embernek, de a nosztalgia nem viszi előbbre a világot.
>
> Üdv
> pi
>
>
> ----- Original Message -----
> From: "Kormos Imre" <imre.kormos at gmail.com>
> To: <elektro at tesla.hu>
> Sent: Wednesday, October 29, 2014 8:39 AM
> Subject: Re: [elektro] Tervezett avultatás
>
>
> >" hogy egy adott termék korábban romlik el, mert eleve úgy építették
> >meg, hogy lerövidítették az élettartamát,"
> >
> > Ez azért egy elég gumi megfogalmazás. Mihez képest korábban? És ezt
> > hogy bizonyítom? Minden kiégett izzót szakértőhöz viszek? Az hogy
> > bizonyítja, hogy nem túlfeszültség miatt égett ki?
> > Nem egyszerű játék ez.. Még ott sem, ahol egyértelműen látszik a
> > szándék. Mert magyarázható, hogy költségtakarékossági okból műanyag az
> > a fogaskerék..
> > KI
> >
> >
> >
> >>
> >> Nemrég sokan még erősen tiltakoztak ... összeesküvés elméletet
> >> emlegettek.
> >> Most meg:
> >>
> http://sg.hu/cikkek/108564/franciaorszagban-torvenyt-hoznak-a-tervezett-avulas-ellen
> >>
> >> ------------------
> >> L. Pásztor
> >> ------------------
>
> -----------------------------------------
>           elektro[-flame|-etc]
>


More information about the Elektro mailing list