[elektro] soros gerjesztésű elektronikus kommutációjú dc motor
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Sun Nov 9 23:10:13 CET 2014
Gabor Ambruzs wrote:
> Nem világos számomra hogy akkor meg már miben lenne ez más?
> Márminthogy ha veszünk egy csúszógyűrűs forgórészű aszinkron motort
> és a csúszógyűrűkre nem csak egy madzagot/ellenállást kötünk hanem
> sorbakötnénk a az épp aktuálisan "helyzetben" levő fázissal (akár
> csak elméleti síkon) akkor mi lenne?
Jó keményen megállna egyhelyben. :-)
A csúszógyűrűs aszinkron motor, ha a forgórészen megtáplálják pl egyenárammal,
akkor szinkrongépként hajlandó működni a betáp frekivel forogva. Ha más frekivel
táplálják meg, akkor a frekik különbségével fog forogni. Ha ellenállást tesznek
rá, akkor az ellenállásokon szlipfrekvenciás 3f áram folyik.
Ha csak dc tekercs van rajta, mint a szinkrongépeknél, akkor "kis
kiegészítéssel" BLDC motort is lehet belőle csinálni.
Különben a villamosgépek elméletben már rég egy kalap alá vannak vonva. Anno
létezett egy tantárgy, egységes villamosgép elmélet volt a neve asszem. Végülis
mindnél az a lényeg, hogy az álló- és forgórész áramai valamilyen mágnesteret
hoznak létre, amik egymáshoz viszonyítva állnak, és valamilyen szöget szárnak
be, ezért képes nyomaték létrejönni. Szinkrongépnél a mágnestér a forgórésszel
együtt forog. Aszinkronnál üzem közben a forgórész kicsit lassabban forog
(motor) vagy gyorsabban (generátor), illetve nem kicsit, ha csúszógyűrűs. DC
motornál/generátornál meg áll a mező, hacsaknem hálózati frekis a masina
(kéziszerszámok pl), de itt nincs jelentősége a tápfesz frekijének, max
méretezési eltérést okoz (gerjesztés impedanciája).
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list