[elektro] soros gerjesztésű elektronikus kommutációjú dc motor

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Sun Nov 9 23:10:13 CET 2014


Gabor Ambruzs wrote:
> Nem világos számomra hogy akkor meg már miben lenne ez más?
> Márminthogy ha veszünk egy csúszógyűrűs forgórészű aszinkron motort
> és a csúszógyűrűkre nem csak egy madzagot/ellenállást kötünk hanem
> sorbakötnénk a az épp aktuálisan "helyzetben" levő fázissal (akár
> csak elméleti síkon) akkor mi lenne?

Jó keményen megállna egyhelyben. :-)

A csúszógyűrűs aszinkron motor, ha a forgórészen megtáplálják pl egyenárammal, 
akkor szinkrongépként hajlandó működni a betáp frekivel forogva. Ha más frekivel 
táplálják meg, akkor a frekik különbségével fog forogni. Ha ellenállást tesznek 
rá, akkor az ellenállásokon szlipfrekvenciás 3f áram folyik.

Ha csak dc tekercs van rajta, mint a szinkrongépeknél, akkor "kis 
kiegészítéssel" BLDC motort is lehet belőle csinálni.

Különben a villamosgépek elméletben már rég egy kalap alá vannak vonva. Anno 
létezett egy tantárgy, egységes villamosgép elmélet volt a neve asszem. Végülis 
mindnél az a lényeg, hogy az álló- és forgórész áramai valamilyen mágnesteret 
hoznak létre, amik egymáshoz viszonyítva állnak, és valamilyen szöget szárnak 
be, ezért képes nyomaték létrejönni. Szinkrongépnél a mágnestér a forgórésszel 
együtt forog. Aszinkronnál üzem közben a forgórész kicsit lassabban forog 
(motor) vagy gyorsabban (generátor), illetve nem kicsit, ha csúszógyűrűs. DC 
motornál/generátornál meg áll a mező, hacsaknem hálózati frekis a masina 
(kéziszerszámok pl), de itt nincs jelentősége a tápfesz frekijének, max 
méretezési eltérést okoz (gerjesztés impedanciája).

hjozsi 



More information about the Elektro mailing list