[elektro] trafo nyugalmi arama

potyo potyo.ada at gmail.com
Wed Jul 16 23:13:02 CEST 2014


Én kötnék vele sorba egy vasalót, ha nincs kéznél toroid, és úgy mérnék
rajta feszültséget és áramot. Ha csak a feszültséggel egyenes arányban
csökken az áram, akkor nincs túlgerjesztve a vas 235-ről sem. Egyébként is
220V+-10% volt tudtommal a méretezési alap, ami 242V-ot is megenged,
kétlem, hogy a fritzek ezt ne vették volna figyelembe akkoriban (ma már ki
tudja...), ezen pedig még mindig belül vagy.

440mA nem tűnik nekem okvetlenül soknak egy ekkora trafótól, hiszen ennek
nagy része induktív komponens üresjáratban. Jó lenne lemérni a hatásos
komponensét, nincs kéznél véletlenül egy teljesítménymérő?


2014. július 16. 22:50 njjano írta, <njjano at firegate.hdsnet.hu>:

> Udv az uraknak,
>
> van itten egy kis dilemma. Elesztek egy 1981-es gyartasu masinat, amiben
> van
> egy baratsagos meretu, kb 600VA-es trafo. Hogy arnyaljam a kepet, a
> berendezes
> amerikai gyartmanyu, es a halozati trafot bizony kicsereltek benne egy
> nemet
> gyartmanyu, eleg profi kivitelu darabra (gondolom import utan, vagy az is
> lehet anno igy oldottak meg a nemet disztribuciot, ok maguk tettek/tetettek
> bele a trafot utolag). Az utolagos beepites abbol is valoszinusitheto,
> hogy a
> gyari ventilatort nem is csereltek, szimplan csinaltak egy leagazast a
> trafo
> primeren, es arrol jar minden valtoztatas nelkul. A ventire 115V vagyon
> irva,
> es a nemet precizitasra jellemzoen ez a bizonyos leagazas nem is feluton
> van a
> primeren, mert ugy ugye anno a 220-as korszakban 110-re jott volna ki a
> fesz,
> hat az meg nem jo! :)
>
> Namost, amit most tudunk az alanyrol: EI120-as mag, 73mm paketvastagsag, a
> kozepso oszlop 40mm szeles, van tehat 7.3x4=29.2cm^2 vaskeresztmetszetunk,
> ebbol ki is jon az az uszkve 600VA. Amit a primeren merek: most epp 235V a
> halozati fesz, a leagazashoz kepes 121V es 114V-ot merek(gondolom ez az
> arany
> adta ki valamikor a 115-ot). A szekunder feszultsegek rendben levonek
> latszanak, de most jon a nagy DE.
>
> A gond az keremszepen, hogy ez a dog uresjarasban is alaposan melegszik, es
> van neki egy baratsagos 440mA uresjarasi primer arama... Mindazmellett bar
> gyonyoruen impregnalt, zug is, es az az igazsag hogy tapintasra a vas
> melegszik konkretan, nem a tekercseles.
>
> Dilemma: lehet hogy tul van gerjesztve a vas?? Anno a fritzek kiszamoltak
> 220-
> ra spitzre, aztan most hogy mar 235 a 220, kicsit beleszaladunk a piros
> mezobe? :) Mert azt elkepzelhetetlennek latom, hogy ezen menetzarlat
> legyen,
> kulserelmi nyom semmi, egesnyom fustszag satobbi semmi. Mindket
> szimmetrikus
> szekunder tizedvoltra szimmetrikus (2x39.5 ill. 2x15.4V)
>
> Hogyan lehetne kideriteni hogy mi a tenyallas? Szervaljak egy varialhato
> toroidot es menjek lejjebb, figyelven hogy valtozik a nyugalmi aram?? Vagy
> valami teljesitmenyellenallatot sorba, aztan meglatjuk mennyit vesz magara?
> Vagy akar valami tokosebb kisfesz izzot?
>
> Aztan ugye adodik majd a kerdes, hogy mit is kene vele kezdeni? Semmit,
> mondvan ugyis melegedni fog a hasznalattol, vagy valami utonmodon, akar a
> szekunder fole kivulrol feltekerni meg valamennyi primert?? Raadasul ez egy
> olyan cucc ami nem igazan szakaszos mukodesu, ha bekapcsoljak jopar orat
> tutira menni fog, lehet akar egesz napot is. Mondjuk van a venti a dobozban
> ami kavar valamennyi levegot, de az szvsz lepkefing ennek.
>
> Otleteket elore is kosz, udv
>
> Jano
>
> -----------------------------------------
>           elektro[-flame|-etc]
>


More information about the Elektro mailing list