[elektro] 1 - 3 fázis adapter

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Sun Aug 24 13:15:14 CEST 2014


(G)feri wrote:
> Köszönöm, a Ferraris-Arno féle aszinkron fázisváltót ki fogom
> próbálni,akár tartós használatra is, vajon
> a 3 fázisú hegsztőtrafo is beüzemelhető vele?

Azért nem írtam a témában, mert a választ megfelelő volt, amit kaptál.

Ez mindenre jó, de a teljesítmény-viszonyokra figyelni kell.
Na meg hát ha 230-ad van, abból 3x230, azaz 3x400V vonali így nemigen jön össze, 
csak akkor, ha van egy 3f autotrafód is. Magával a motorral csak a 3x230 vonali 
fesz fog összejönni.

(Különben 2 fázist, tehát egymásra merőleges, nem pedig egymástól 120 fokra lévő 
feszeket segédfázisos kondis motorral elő lehet szintén állítani. Sőt, ha ebből 
van elég nagy, aminek egyféle a kitűzött forgásiránya, annak a segédfázis-fesze 
nagyobb, mint a betápfesz. Mondjuk 280V nem ritka. Ekkor ezek egymásra 
merőlegesen állnak, tehát a betáp fázis és a segédfázis közötti fesz 
gyök(230^2+280^2)=360V környéke is lehet, ezt már nem is biztos, hogy meg kell 
toldani autotrafóval. Vagy ha igen, csak azt a kis különbséget kell pótolni egy 
jóval kisebb teljesítményűvel, aminek a pl 24...42V-os szekunder tekercsfeszét 
simán hozzáadod. Akár a 230-cal járatva is, tehát vektorosan adódik hozzá. 24V 
esetén már kijön 378V elvileg. Ha meg 42V-os trafó van, az már 390V-ot jelent.

> Vajon a  kezdő kérdésem a közbenső csatlakozóba kötött segédfázis
> kondival (hirtelenjében csak próbákra) elképzelhető?

Ez csak motorra jó, bármilyen más fogyasztóra, ami kéri a 3 fázist, alkalmatlan. 
A háromfázisú hegesztőtrafó alatt nem tudom, mit kell érteni. Régen volt olyan, 
ami tényleg csak trafó, nem egyenirányító, az úgy volt 3 fázisú, hogy egyfázisú 
trafó ment 2 fázis közé kötve, azaz 400 (380) V-os volt a primerje. Ezt se tudod 
a kondival előállítani. Ha a hegesztőtrafó alatt valami hetra vagy efféle 
beröffentése a cél, ami ilyen 400V-os primerű, akkor megoldás lehet egy 
autotrafó vagy annak kötött valami, ami megemeli a 230-at 400-ra. De jókora 
trafó kell legyen, mert a hegesztőtrafó pl valami 100A-es állást nézve a 
400V-ból simán felvesz akár 15A-t is. Nem elég, ha az autotrafó nem ég le ettől, 
hanem az is kellene, hogy tartsa is valamelyest ezt a közel 400V-ot. Ha lekonyul 
260-ra mondjuk, azzal nem sokra mész.

hjozsi 



More information about the Elektro mailing list