[elektro] Téli gumi?
Nagy Sándor
nasa at 68.hu
Fri Nov 22 14:43:58 CET 2013
Tapasztalat is, de a logikai is azt kívánja, hogy a 4 évszakos nem jó!
Nekem volt 4 évszakos michelin, nem is olcsó, de nyáron a féktáv egy
melegebb napon kétszeresére nő, csak csikorog nyikorog mint a huzat.
télen, a nagy hidegekben sem ér semmit, a vízen meg úgy csúszik mint a
jégen
Az ilyen négy évszakosakat úgy vehetjük, hogy egy harmadik időszakra jó
például
a nyári optimális +18 és +32 fok között, +-15 foknál még elmegy
a téli optimális -25 és +5 fok között, +-15 foknál még elmegy
a téli nyári meg a kettő közt jó tehát sem télen sem nyáron nem
optimális, viszont a ősszel meg tavasszal igen.
biztonság szempontjából, ugye ez lenne jó, ha ezt a három garnitúrát
váltogatnád évente négyszer.
de ha téli nyárit használsz mindig, az kivehető, hogy sokkal jobban
kopik, mint a másik kettő együtt. tehát gazdaságilag sem éri meg, és
akkor ugye a sokkal nagyobb tét a biztonság.
visszatérve, hogy milyen gumi mikor jó, ott példának a versenytechnika,
ott megpróbálják ezeket az intervallumokat minél kisebbre szorítani!
persze nekünk is optimálisabb lenne, több félét használni, csakhogy az
utcai autózásban a használat folyamán, sokkal nagyobb a hőingadozás,
ezért kell kompromisszumokat tenni. elindulsz dolgozni pl reggel 4 kor
-5 fok van, mész haza délután 2-kor +15 fik van, nagy a különbség, mégis
fura lenne, hogy közben gumikat cserélsz.
persze sokan mondják az ellenkezőjét, ilyen olyan tapasztalatra
hivatkozva. De az átlag autósok több mint kilencven százaléka, észre sem
veszi a téli, nyári gumi közötti különbséget.
és akkor ki kellene elemezni, hogy most akkor a téli nyári széles
legyen, vagy keskeny, a futó felület milyen, hova van optimalizálva.
ebben van a gyártók között a legnagyobb eltérés, mert ki mit talál ki,
melyik a lényegesebb. Itt a lényeg ugye az, hogy a használata során
melyik körülmény áll fenn többször.
Na ezt nem tudják eltalálni, mert a Magyar, éves időjárási viszonyok
teljesen mások, mint a spanyol viszonyok. Viszont a gyárak nem gyártanak
e szempont szerint is különböző gumikat!
Figyelembe kellene venni az avasodást, elöregedést is, mert ha nem sokat
megy valaki évente, akkor nem elkopni fog a gumija, hanem elöregedni.
Bár ez ellen van tűrhető védekezés, a levett gumikat, folpackal be kell
tekerni. nem tudom kémiailag ez mit jelent, de tapasztalat is, hogy
sokat!
Lehetne erről sokat írni, szép grafikonokat rajzolni, de összefoglalva
nem jó választás a téli-nyári vegyes négy évszakos gumik vásárlása.
Biztos található a neten jó összefoglalás erről a témáról, csak óvakodj
a gyártók, és forgalmazók adataitól, mert ott mindig a saját gazdasági
érdek az első szempont, a szerint elemeznek.
---
Üdvözlettel: Nagy Sándor
2013-11-22 14:00 időpontban Varga Zoltán ezt írta:
> Sziasztok!
>
> Tudom, hogy a téma szinte minden ősszel/télen előkerül, de azért
> felvetném újra.
>
> Elnézést kérek mindenkitől, (Leto, különösen!!) amiért nem az etc-re
> teszem, de nemrég iratkoztam le az etc-ről, és csak emiatt a téma miatt
> nem iratkoznék vissza.
>
> Peremfeltételek: Opel F Astra dízel (majd 20 éves, munkaautó). Van egy
> garnitúra 13-as lemez és egy garnitúra 14-es alufelnim. (Elsőn még éppen
> használható nyári gumik, másikon pedig _nagyon_ kopott téli gumik.) A
> gumiméretek: 175/70x13 vagy 185/60x14. ezek váltóméretek.
>
> Napi 2x40 km bejárás kis bihari mellékutakon. Az egész kezdődik
> decemberben vagy januárban tehát bőven a télen. _Nagyon_ szűkösek az
> anyagiak, tehát jobb lenne hosszú távon minél kevesebből megúszni.
>
> Lehetőségek:
> -Téli gumi, és majd a nyáron a másik felnigarnitúrára nyári. Melyikre
> melyiket?
>
> -Négy évszakos gumi. Melyik felnire?
>
> Használt, 70-80 %-os téli gumi a 14-es alufelnire. Kb. féláron megkapom.
> (13-as használt a világon sincs.)
>
> Kérdésem: négy évszakost, vagy téligumit?
>
> Várom a véleményeket. Ki mit javasol?
>
> Én inkább a négy évszakos felé hajlanék költségkímélés okán.
>
> -----------------------------------------
> elektro[-flame|-etc]
More information about the Elektro
mailing list