[elektro] elektronika ventik kesletetett inditasahoz

r3flow nzoltan at freemail.hu
Sat May 11 13:00:00 CEST 2013



On 2013-05-11 11:05, Horvath Janos wrote:
> Na, ez 3 hét volt kb napi 8 óra.
> A benyögött kb 100e-re a megrendelő hanyatt esett és
> elég kényelmetlen cirkuszt rendezett.


Egy 1 hónapos fulltime munkánál főleg ha abban anyagköltség,
nyákgyártás, dobozolás, alvállalkozó gravírozó, munkadíj (tervezés,
fejlesztés, tesztelés, beüzemelés, ezek után még feltételezem a későbbi
support is ingyen) is benne van, ez még számla nélkül is mínusz
eredmény. És ha egyetlen munkán veszteség van, akkor abból hiába lesz
sok, az csak sokszor annyi veszteséget termel.


> Na, akkor most olcsójános legyen az ember vagy normálisan
> kérje meg az árát és arra 20 perc kiakadásra vegyen füldugót?
> Ja, és persze kis darabszámról van szó...


Árat mindig előre kell mondani, azon előre kell vitázni, nem utólag.
Utólag annak jó vége nem lesz. Árat mindig szét kell bontani több részre
és részteljesítésekben kifizettetni, nem utólag egyben. Az utolsó rész
kifizetését jellemző módon egyébként vissza szokták tartani egyedi
fejlesztésnél, mert általában így látják biztosítottnak a garanciát,
hogy ha baj lesz az indulás elején akkor a fejlesztő elérhető marad.
Ezért nagyobb összegű projektnél erre egy külön szerződést érdemes írni,
kisebb összegű egyedi fejlesztésnél meg eleve ennyivel túlárazni a
projektet, hogy ez a visszatartott pénz ne okozzon problémát a napi
működésedben.

Hogy az előre közölt árból menet közben ne csússzon ki a naponta 2x
érkező "csak még ezt a kicsit is tegyük még bele" projekt, ezért előre
szerződést is kell írni a kivitelezésre is, amiben manapság már nem csak
azt érdemes specifikálni, hogy mi a feladat és kinek mi a dolga és dátum
szerint mikor, hanem azt is, hogy kié a szellemi termék és az ahhoz
kapcsolódó jogok.

Erre az egész folyamatra lehet létre kellene hozni egy (illetve projekt
típusonként több) sablont illetve ajánlás gyűjteményt, amit bárki
felhasználhatna a saját projektjei során. Ahogyan a Startup kultúra is
szépen kialakult, minden Startup más, de a gerince a folyamat lényege
ugyanaz és elkezdte mindenki ezt követni mert ez mindkét félnek jó.
Lehet ide az egyedi fejlesztés szegmensbe is kellene ilyen. Akkor a
megrendelő hiába megy másik szakemberhez, ha ott is ugyanazzal a
procedúrával és feltételekkel találkozik, egy idő után beállna a dolog
egy normális szintre/állapotra, ami alapvetően mindkét félnek jó, csak
az izomból nemfizető és mindent ingyen akaró megrendelőknek nem, de
velük meg nem kell foglalkozni.

Az utólag közölt ráadásul egyben nagyobb összegből egyenesen következik
a vita, főleg ha a megrendelő "üzletember" eleve izomból nemfizetéssel
szeret üzleteket kötni típusú, és ha esetleg számla sincs, akkor meg
végképp kiszolgáltatott vagy. Ha meg van számla, akkor eleve máshogy
alakulnak az összegek a sok rárakódó adó miatt.

Azért mert valaki 5 ezerért akar megkapni valamit ami 20x annyiba kerül,
attól még nem kell 10x vagy 20x olcsóbban megcsinálni neki.

Első ránézésre tök jó megoldás, hogy a megrendelő mondja meg a
feladatot, aztán a végén majd összeszámolom mennyibe került és fizesse
ki. Ránézésre ez egyszerűnek tűnik, mert egyrészt nem kell előre
becsülni és a megrendelő is kedvére variálhat a fejlesztés közben. A baj
ott érkezik, hogy a hozzá nem értő átlag megrendelőnek teljesen más
elképzelési vannak az árakról mint ami a valóság, és X összeg felett
lehet, hogy van alternatív megoldása, vagy X összeg felett inkább nem is
kell neki. És ha ez utólag derül ki, akkor jön a füldugó...

Z.



More information about the Elektro mailing list