[elektro] Háztáji mobil

joe- jozsig at gmail.com
Sun Jan 27 23:57:21 CET 2013


2013-01-27 05:06 keltezéssel, Info írta:
>> A Trabant tirisztoros  gyujtása:
>> http://kepfeltoltes.hu/view/130125/IMGP3041_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
>> http://kepfeltoltes.hu/view/130125/IMGP3044_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
>
> Ennek megvan a rajza ? :)
> Érdekelne.
>
>
Valoszinu,hogy megvan, de a sok papir között még meg is kell keresni :-)

Elsö lépésben csak gyujtás volt, majd késöbb tranzverter is lett
belöle, egy 40-60W teljesitményu erösitönek.

Amig csak gyujtás volt, multivibrátor jelére, komparált fokozat és
meghajtok BD 249 vagy BD250 tranzisztorok hajtották a trafot.
  A hagyományos kapcsolás kollektor ellenállása nagyra lett választva,
és a kondenzátorok visszatöltödésének görbéje(i) voltak komparálva
ugy hogy az a trafo segédtekercsén keletkezö feszültséget stabilan
tartotta.
  Késöbb a zaj miatt a végfok és tápja teljesen önállo egység lett, és
a kétszerezéssel (kb.:450V) vagy graetz-el (250V) sem lett különösebben
stabilizálva.
  Két tirisztor volt. Egy ferrit csatolotrafo a primer tekercse két
végén került a megszakitokalapácsokra, és ugyanide még 1-1 db.
felhuzo ellenállás is került. A trafo két szekundere felváltva gyujtotta
be a tirisztorokat.
  A fentebb emlitett nagyfeszültséget 8uF olajpapir-kondenzátor szürte
(elektrolit nem szerette télen), kétpolusként volt kezelve, és két
1uF (2x500nF/500V) volt sorbakötve rajta, közepuk az akkumulátor
12V-jára kötve.
  A (végsö kialakitásban) tirisztorok szemben-diodávak (BY286) 
sorbakötve gyujtotranszformátorokkal, amiknek (primer) másik kivezetése
maradt a +12V-on.
  A tirisztorokat vezérlö trafo impulzusának megfelelöen, az aktuális 
tekercsre kapcsolt feszültség csillapodo rezgéssel gyujtássorozatot
adott a gyertyának. A tirisztor kialvásakor, a marado energiák (szemben 
diodáikon) másik irányu tirisztor feszültségét tovább emelték, ennek
rovására.
  A fentebb emlitett kb.:250V feszültségre azért kellett visszamenni,
mert a gyertyához tartozo 8-10KOhm ellenállás mindig leégett, és az
egyik trafo (Marelli) kivezetése is átégett.
Ezek fejböl irodtak, az elv biztos, de a konkrét kapcsolás elmondása
tartalmazhat hibákat. Ha elvi müködésképtelenség jelentkezne, megnézem
a példányon,mert sokat vacakoltam a tirisztoros kapcsolás végkifejletén.
joe-



More information about the Elektro mailing list