[elektro] DC PM motor

Király, Gyula kingkey at t-online.hu
Sun Feb 3 11:27:20 CET 2013


Üdv!
Bocs, hosszú lesz.


Még mindig a mániám, az unortodox hajómodell...:}}

Mivel nem tudok olyan "szélcsatornát" ( vízben, persze) csinálni, ahol pl.  
meg tudnám mérni, mekkora tolóerő kell az adott modellnek pl. 15 m/s  
tempójú mozgatásához, azt találtam ki, hogy kiviszem a labort a tóra.

Van nekem egy EG&G TORQUE SYSTEMS gyártmányú, MT3305-005 típusú motorom,  
amely DC PM motor, a seggére operált tachométerrel.
Ez valaha egy PERTEC magnóban volt, amely a múzeumomban szintén fellelhető  
BASF 6250 bpi felírási sűrűséggel irgalmatlan adatmennyiséget tudott.
Ez a motor a szalagtovábbítást végezte, és ugye a seggén levő  
tachométerrel lőtték be a ~70 cm/s szalagsebességet.

Namost úgy másfél napja pörgetem ( vadiújan bányásztam) szóval a  
kefekopás, ilyesmi nyomán értelemszerűen csökkent az áramfelvétel.

Ugyebár a DC PM motor esetében a nyomaték egyenesen arányos az  
áramfelvétellel.
( Legalábbis én úgy tudom).
Tehát, ha én a hajómat húzom damillal, az áramfelvételből ( nameg a  
tachométeren megfigyelt feszültségből) a P=M*omega alapon már tudom is ,  
amit szeretnék tudni.


Azám, de a motor hidegen startolva reggel 450mA-t vett fel üresben 12 V  
esetén, mostanra meg 490-500 mA között vacillál, pedig csak enyhén langyos.

Lehet az, hogy ez az enyhe melegedés a mágnes gyengülését okozza, emiatt  
kell nagyobb áramot beletolni?

Nem mérési huba, tegnap is ( bár más számokkal) hasonló volt a jelenség.

Ja, a mérés persze úgy fog festeni, hogy a mentőhajóval betolom a tó  
közepére a hajót, aztán meghúzom a kb.50 mm átmérőjű tárcsára csévélődő  
damillal, közben a fordulatszámot tartva, az áram mutatja a  
teljesítményigényt ( levonva persze az üresjárásit).

Csak most azon egerészek, ennyi langyosodás rongálja ennyire a mágneses  
térerőt??Az, hogy a vízhőmérséklet nem mindegy, és mérnem kell, az OK,  
nade a motorral is veszkődni kell??

...:}}}

Gyula


More information about the Elektro mailing list