[elektro] DC PM motor
Király, Gyula
kingkey at t-online.hu
Sun Feb 3 11:27:20 CET 2013
Üdv!
Bocs, hosszú lesz.
Még mindig a mániám, az unortodox hajómodell...:}}
Mivel nem tudok olyan "szélcsatornát" ( vízben, persze) csinálni, ahol pl.
meg tudnám mérni, mekkora tolóerő kell az adott modellnek pl. 15 m/s
tempójú mozgatásához, azt találtam ki, hogy kiviszem a labort a tóra.
Van nekem egy EG&G TORQUE SYSTEMS gyártmányú, MT3305-005 típusú motorom,
amely DC PM motor, a seggére operált tachométerrel.
Ez valaha egy PERTEC magnóban volt, amely a múzeumomban szintén fellelhető
BASF 6250 bpi felírási sűrűséggel irgalmatlan adatmennyiséget tudott.
Ez a motor a szalagtovábbítást végezte, és ugye a seggén levő
tachométerrel lőtték be a ~70 cm/s szalagsebességet.
Namost úgy másfél napja pörgetem ( vadiújan bányásztam) szóval a
kefekopás, ilyesmi nyomán értelemszerűen csökkent az áramfelvétel.
Ugyebár a DC PM motor esetében a nyomaték egyenesen arányos az
áramfelvétellel.
( Legalábbis én úgy tudom).
Tehát, ha én a hajómat húzom damillal, az áramfelvételből ( nameg a
tachométeren megfigyelt feszültségből) a P=M*omega alapon már tudom is ,
amit szeretnék tudni.
Azám, de a motor hidegen startolva reggel 450mA-t vett fel üresben 12 V
esetén, mostanra meg 490-500 mA között vacillál, pedig csak enyhén langyos.
Lehet az, hogy ez az enyhe melegedés a mágnes gyengülését okozza, emiatt
kell nagyobb áramot beletolni?
Nem mérési huba, tegnap is ( bár más számokkal) hasonló volt a jelenség.
Ja, a mérés persze úgy fog festeni, hogy a mentőhajóval betolom a tó
közepére a hajót, aztán meghúzom a kb.50 mm átmérőjű tárcsára csévélődő
damillal, közben a fordulatszámot tartva, az áram mutatja a
teljesítményigényt ( levonva persze az üresjárásit).
Csak most azon egerészek, ennyi langyosodás rongálja ennyire a mágneses
térerőt??Az, hogy a vízhőmérséklet nem mindegy, és mérnem kell, az OK,
nade a motorral is veszkődni kell??
...:}}}
Gyula
More information about the Elektro
mailing list