[elektro] Nagyáramú dióda bikázóhoz

Cser Tamas maguspr53 at gmail.com
Fri Apr 26 11:22:17 CEST 2013


ha arra gondolok, hogy egy lemerült akksis autóra  "rosszul" rakja
valaki a bikakábelt, és úgy kap a "fedélzeti computer" (amiben
szerintem nincs áramirányérzékenység védelmére dióda a táp felöl)
akár el is szállhat

" És valóban, ha megnézzük a GM gépkocsik világháború előtti listáját,
csak a Cadillac lógott ki hosszú évek óta polaritás-testelés
szempontjából a többi márka közül. Talán ilyen módon is mutatni akarta
a GM a másik két nagy amerikai gyártótól (Ford, Chrysler) való
különbözőségét, akik még bőven a háború után is pozitívan testeltek
A Ford például csak 1956-ban tért át (jobban mondva 1928 óta vissza) a
negatív testelésre.
"

"Ezt támasztja alá, az is, hogy az 1945. novemberi javítási
kézikönyvben külön foglalkoztak ezzel a változással, és a GM mérnökök
ott is a General Motors többi márkájának autóiba szerelt elektromos
rendszerhez történő igazodást említették indokként. "

Nem így azok a készülékek, melyek meghatározott áramirányra készülnek.
Ilyen mindenekelőtt a rádióvevő berendezés, mert a benne lévő
elektrolit-kondenzátorok fordított áramirány esetén tönkremennek.
Ugyanígy nem működhet fordított áramiránnyal olyan készülék sem,
melyben diódák és tranzisztorok vannak, ill. amely az áram vegyi
hatása alapján üzemel, pld. az akkumulátor.

"Az érintkezőpárokat ugyanis úgy készítik, hogy az áram a nehezen
olvadó fémtől a könnyebben olvadó felé haladjon. Fordított áramirány
esetén sokkal jelentősebb lesz a felületi erózió, és gyorsabban
tönkremegy az érintkező. "

mert fordított csatlakoztatás esetén a primer tekercsben megfordul az
áramirány, melynek hatására a gyújtófeszültség polaritása és a
gyújtószikra árama is fordított lesz. Ez viszont a gyújtószikra
szempontjából kedvezőtlen.

"Nem volna jelentősége a polaritásnak, ha az átütés (és az azt követő
kisülési folyamat) azonos hőmérsékletű (és anyagú) elektródák között
jönne létre. Üzemelő motorban azonban a gyújtógyertya két elektródája
(az indítást követő rövid üzemidőtől eltekintve) nem azonos
hőmérsékletű, a középelektróda vége mindig melegebb a
testelektródánál. A középelektróda ugyanis egy rossz hővezető
képességű szigetelőtesttel van körülvéve, míg a testelektróda a
gyertyaházon keresztül egy nagy tömegű, jó hővezető környezethez
csatlakozik."

http://v8cars.hu/mag.php?cikk=cikk0282

potyo <potyo.ada at gmail.com> írta, 2013.04.26.:
> Amerikában voltak régebben tudtommal ilyenek, de én is csak könyvből
> olvastam róla
>
>
> 2013. április 26. 10:34 Kormos Imre írta, <imre.kormos at gmail.com>:
>
>> ..
>> > pl. a leginkább negatív testelésű autóból bikázol egy pozitív testelésű
>> autót (
>> > léteztek/léteznek ilyenek is) "védelmi" okból
>> ...
>>
>> Pozitív testelésű autó??? Na, ilyet még nem hallottam..
>> KI
>>
>> -----------------------------------------
>>           elektro[-flame|-etc]
>>
> -----------------------------------------
>           elektro[-flame|-etc]



More information about the Elektro mailing list