[elektro] Halradar
Horvath Janos
winnerbt at fibermail.hu
Tue May 22 16:44:23 CEST 2012
Atyám, majd 100 oldal...lehet ám mindent állítgatni.
Mire ezen átrágom magam...
Köszi, nagyon profinak látszik elsőre!!!
JAni
16:44
> Ja, még valami, mai hasznos lehet neked, vagy egy program, NEMA (Így!)
> Studio (http://www.sailsoft.nl/ais_simulator.html) ezzel mindenféle
> NMEA mondatot lehet generálni, a próbaverzióját 500 mondatonként újra
> kell indítani,de nagyon hasznos tud lenni, ha ilyen cuccokkal játszol.
>
> Szabolcs
>
>
> Horvath Janos<winnerbt at fibermail.hu> írta (2012. május 22. 14:49):
>> Hali!
>>
>> Köszönöm, ma kapok 1 halradart meg egy
>> kijelzőt tapasztalatgyűjtésre.
>>
>>> Szerintem a két legjobb NMEA mondat leírás oldal a
>>> http://www.gpsinformation.org/dale/nmea.htm meg a
>>> http://gpsd.berlios.de/NMEA.txt a gpsd oldaláról. NMEA feldolgozó kód
>>> meg van dögivel, mielőtt magad írnál egyet nézz körül!
>>>
>>> Mellesleg szerintem, ha kifejezetten felakadás ellen akartok belerakni
>>> eszközt, akkor inkább egy ilyen kéne: http://www.echopilot.com/
>>> Előrenéző jeladóval, azt látod, hogy mi van előtted, nem pedig, hogy
>>> mi van alattad.
>>> Ha a jeladó alatt már kevés a víz, akkor mire a sofőr észreveszi a
>>> riasztást, és csinál valamit, már felakadt.
>>
>> A gyártó döntött eddig így, még nem tudom pontosan,
>> mi az oka, de már kezd világosodni az egész.
>>
>> Biztos lesznek még kérdéseim :)
>>
>> JAni
>> 14:49
>>
>>
>>
>>> Szabolcs
>>>
>>>
>>> Horvath Janos<winnerbt at fibermail.hu> írta (2012. május 22. 11:22):
>>>> Hali!
>>>>
>>>>> Ezzel feltaláltátok a multifunkciós kijelzőt (MFD) :-)
>>>> háát ja.. :)
>>>>
>>>>> Ezeken a térképtől kezdve a halradaron és a radaron át minden mért
>>>>> adatot meg lehet jeleníteni. Vannak kisebbek is, kevesebb tudással.
>>>>> Nézz körül nagy gyártóknál: Raymarine, Furuno, Garmin, Navico,
>>>>> Lowrance, Nexus stb. Ezeknek mind komplett integrálható rendszereik
>>>>> vannak, és szerintem kevés olyan van, amit még nem találtak ki. Persze
>>>>> megfelelő áron, de egy olyan cucc, ami bírja ezt a környezetet nem
>>>>> feltétlenül olcsó házi kivitelben sem.
>>>>
>>>> Igen, a vízálló kivitel dob rajta.
>>>> A cucc elbírja árban (Hajdú Piii-ében sem a
>>>> halradar volt a fő költség)
>>>>
>>>>> Egyébként nincs minden hajóban halradar, csak azokban, amit
>>>>> horgászásra használnak. Mert nincsen rá szükség, tök felesleges, ha
>>>>> nem horgászol vagy más dolgot keresel a víz alatt. Egyébként jó nagy
>>>>> látható számokban kell pár alapadat.
>>>>
>>>> Mindegyikbe teszünk, mert nem egészséges, ha felakad
>>>> a motor a kis homokbuckán, szakítja le a fél hátsót.
>>>> Be van kapcsolva a mélységriasztás, főleg ezért van
>>>> mindegyikben.
>>>>
>>>>> Nem lepődnék meg, ha lenne olyan halradar, aminek van NMEA bemenete,
>>>>> és fel tud rakni ilyesmi adatokat. Biztosan érdemes körülnézni.
>>>> Ez jutott eszembe nekem is, hogy hátha valamelyik
>>>> normálisabb fejlesztő hagyott egy ilyen lyukat.
>>>> Azt hiszem, most az NMEA-hoz csinálok egy illesztőt,
>>>> hogy lássam, milyen üzenetek jönnek, azzal máris
>>>> okosodtam egy kicsit.
>>>>
>>>>> Az egymás mögötti dolgokat meg úgy látja, hogy a jel részben áthalad,
>>>>> szóródik, így vissza tud verődni egymás utáni dolgokról is. Persze az
>>>>> értelmezése a kapott képnek néha hozzáértést igényel.
>>>> Néha :)
>>>> Egy kicsit...biztos. Fogalmam sincs, hogyan kezdenék hozzá.
>>>>
>>>> JAni
>>>> 11:21
>>>>
>>>>
>>>>> Szabolcs
>>>>>
>>>>>
>>>>> Horvath Janos<winnerbt at fibermail.hu> írta (2012. május 21. 21:27):
>>>>>> A feladat konkrétan agyalás.
>>>>>> Minden hajóban van halradar de még ezen kívül beépítésre kerül
>>>>>> pár műszer. A gyártónak az ötlött a fejébe, hogy minek külön
>>>>>> műszer, tegyük ki azt a pár értéket (amelyek fontosak) a
>>>>>> halradar kijelzőjére. És itt jött a dilema.
>>>>>> 1. vegyünk egy érzékelőt és az egész display-t
>>>>>> véssük ki mi (ezért kérdeztem, milyen jel jön ki,
>>>>>> analóg futásidőerősítőt meg ilyeneket nem szívesen
>>>>>> szenvednék ki) nulláról.
>>>>>> 2. van a halradar és nyúljunk bele.
>>>>>>
>>>>>> Most beszéltem egy cimborával, hogy mekkora meló CPLD-be megírni
>>>>>> egy TFT overlay funkciót, tehát egyszerűen felülírnánk
>>>>>> a kijelzést. Nem nagyon volt elragadtatva, mondta, hogy azért
>>>>>> az nem olyan egyszerű. Az olcsóbb monokróm LCD-knél
>>>>>> talán könnyebben menne, de ehhez a részéhez Ő ért,
>>>>>> csak ötlet volt részemről.
>>>>>>
>>>>>> Tehát ezért kezdtem beleásni magam a témába.
>>>>>>
>>>>>> -----
>>>>>> Az az NMEA protokol... hát elég faék, tényleg.
>>>>>> Lehet, arra kell gyúrni.
>>>>>>
>>>>>> De nagyon sokat segítettetek, oszladozik a köd.
>>>>>> (hiszem én.)
>>>>>> -----
>>>>>> Csak egy külön kérdés, ha már radar-dolog:
>>>>>> Értem én, hogy gőzgép, de mi hajtja...
>>>>>> Egymás mögötti cuccokat hogyan jelenít meg?
>>>>>> Mert hogy én mindenütt azt látom, hogy forog és
>>>>>> sok pötty a képernyőn, de egymás mögöttivel mi van?
>>>>>> Vagy több radarállomás jeléből számítják?
>>>>>>
>>>>>> Mégegyszer nagyon köszönöm a felvilágosításokat!!!
>>>>>>
>>>>>> JAni
>>>>>> 21:27
>>>>>>
>>>>>>> Ugyanúgy működik mint egy radar. Az adott frekvenciájú jelből kinyom
>>>>>>> egy impulzust, aztán hallgatózik és méri az időt. A frekvencia azt
>>>>>>> befolyásolja, hogy miről verődik vissza a jel, meddig jut el, illetve
>>>>>>> hogy milyen nyalábba lehet "fókuszálni" az impulzust.
>>>>>>>
>>>>>>> De ha jobban körülírod, hogy pontosan mi is a feladat, akkor lehet,
>>>>>>> hogy van már ismert megoldás. Meg persze kérdés, hogy mennyiből kell
>>>>>>> kihozni.
>>>>>>>
>>>>>>> Szabolcs
>>>>>>>
>>>>>>>
>>>>>>> Horvath Janos<winnerbt at fibermail.hu> írta (2012. május 21. 20:32):
>>>>>>>> Hali!
>>>>>>>>
>>>>>>>> Aha...
>>>>>>>> Mondjuk én azt hittem, hogy egy sávot (mint a scanner vagy Ultrahangos
>>>>>>>> vizsgáló embernéző készülék)látok
>>>>>>>> egyszerre, de ahogy nézegetem az olcsóbb cuccok végül
>>>>>>>> is visszaverődést mérnek és ahogy halad a hajó, azt
>>>>>>>> az adatot rotálják a kijelzőn.
>>>>>>>> (no, hát ez van, ha az ember nem horgász beállítottságú)
>>>>>>>> Én meg azt hittem, komplett mélységkép jön, nem is fért
>>>>>>>> a fejembe, hogy 1 adó-vevővel ez hogyan jönne ki.
>>>>>>>> Ami még nem világos, hogy sok készüléknél 125kHz-et írnak.
>>>>>>>> 1450m/s terjedésnél ez kb 1cm hullámhossz.
>>>>>>>> Vagy 125kHz-es burs-ökkel mér?
>>>>>>>> Mi ez a 125kHz?
>>>>>>>>
>>>>>>>> Azért lassan kezdek okosodni...lassan.
>>>>>>>> Na, értelmeznem kell ezt az NMEA dolgot is.
>>>>>>>> Hogy mik vannak...
>>>>>>>>
>>>>>>>> Köszönöm az iránymutatásokat!!!
>>>>>>>> JAni
>>>>>>>> 20:32
>>>>>>>>
>>>>>>>>
>>>>>>>>> Szinte minden rendszerben az érzékelő egy sima analóg dolog, piezó
>>>>>>>>> vagy hasonló adó-vevő, és koax kábelen csatlakozik. És kb. 99
>>>>>>>>> százalék, hogy az Airmar nevű cég gyártmánya. A legtöbb egymással
>>>>>>>>> felcserélhető, ha azonos frekvenciások. Persze vannak mindenféle
>>>>>>>>> furmányos, többsávos, meg hőmérős, meg sebességmérős, de az alapelv
>>>>>>>>> ugyanaz.
>>>>>>>>>
>>>>>>>>> Domborzatot meg ne várjál belőle, mert azt neked kell számolnod,
>>>>>>>>> többek között sebesség/pozíció adatok alapján. Amit kapsz, az a
>>>>>>>>> visszavert jelek időben, ezzel aztán azt csinálsz, amit akarsz.
>>>>>>>>>
>>>>>>>>> De alegtöbb gyártónak van black-box halradarja, amit multifunkciós
>>>>>>>>> dislayühez lehet illeszteni valamilyen több-kevésbé (inkább kevésbé)
>>>>>>>>> szabványos megoldással.
>>>>>>>>>
>>>>>>>>> Ha csak mélységinfó kell esetleg riasztással, akkor a legegyszerűbb
>>>>>>>>> egy sima mélységmérő, aminek van NMEA kimenete (a legtöbb valamire
>>>>>>>>> valónak van). Vannak NMEA out-os halradarok is.
>>>>>>>>>
>>>>>>>>> Szabolcs
>>>>>>>>>
>>>>>>>>>
>>>>>>>>> Horvath Janos<winnerbt at fibermail.hu> írta (2012. május 21. 15:13):
>>>>>>>>>> Sziasztok!
>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>> Mivel sülthal vagyok hozzá:
>>>>>>>>>> A vízben lévő egység az valami intelligens
>>>>>>>>>> cucc (tehát mondjuk soroson lenyomja,
>>>>>>>>>> hogy mit lát, előfeldolgozás ott történik)
>>>>>>>>>> vagy fránya kicsi analóg jelek jönnek
>>>>>>>>>> ki és a feldolgozás a kijelző egységeben
>>>>>>>>>> agyalódik ki?
>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>> JAni
>>>>>>>>>> 15:14
>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>> -----------------------------------------
>>>>>>>>>> elektro[-flame|-etc]
>>>>>>>>>
>>>>>>>>> -----------------------------------------
>>>>>>>>> elektro[-flame|-etc]
>>>>>>>>>
>>>>>>>>
>>>>>>>> -----------------------------------------
>>>>>>>> elektro[-flame|-etc]
>>>>>>>
>>>>>>> -----------------------------------------
>>>>>>> elektro[-flame|-etc]
>>>>>>>
>>>>>>
>>>>>> -----------------------------------------
>>>>>> elektro[-flame|-etc]
>>>>>
>>>>> -----------------------------------------
>>>>> elektro[-flame|-etc]
>>>>>
>>>>
>>>> -----------------------------------------
>>>> elektro[-flame|-etc]
>>>
>>> -----------------------------------------
>>> elektro[-flame|-etc]
>>>
>>
>> -----------------------------------------
>> elektro[-flame|-etc]
>
> -----------------------------------------
> elektro[-flame|-etc]
>
More information about the Elektro
mailing list