[elektro] Halradar

SZIGETI Szabolcs szigiszabolcs at gmail.com
Tue May 22 15:35:10 CEST 2012


Ja, még valami, mai hasznos lehet neked, vagy egy program, NEMA (Így!)
Studio (http://www.sailsoft.nl/ais_simulator.html) ezzel mindenféle
NMEA mondatot lehet generálni, a próbaverzióját 500 mondatonként újra
kell indítani,de nagyon hasznos tud lenni, ha ilyen cuccokkal játszol.

Szabolcs


Horvath Janos <winnerbt at fibermail.hu> írta (2012. május 22. 14:49):
> Hali!
>
> Köszönöm, ma kapok 1 halradart meg egy
> kijelzőt tapasztalatgyűjtésre.
>
>> Szerintem a két legjobb NMEA mondat leírás oldal a
>> http://www.gpsinformation.org/dale/nmea.htm meg a
>> http://gpsd.berlios.de/NMEA.txt a gpsd oldaláról. NMEA feldolgozó kód
>> meg van dögivel, mielőtt magad írnál egyet nézz körül!
>>
>> Mellesleg szerintem, ha kifejezetten felakadás ellen akartok belerakni
>> eszközt, akkor inkább egy ilyen kéne: http://www.echopilot.com/
>> Előrenéző jeladóval, azt látod, hogy mi van előtted, nem pedig, hogy
>> mi van alattad.
>> Ha a jeladó alatt már kevés a víz, akkor mire a sofőr észreveszi a
>> riasztást, és csinál valamit, már felakadt.
>
> A gyártó döntött eddig így, még nem tudom pontosan,
> mi az oka, de már kezd világosodni az egész.
>
> Biztos lesznek még kérdéseim :)
>
> JAni
> 14:49
>
>
>
>> Szabolcs
>>
>>
>> Horvath Janos<winnerbt at fibermail.hu>  írta (2012. május 22. 11:22):
>>> Hali!
>>>
>>>> Ezzel feltaláltátok a multifunkciós kijelzőt (MFD) :-)
>>> háát ja.. :)
>>>
>>>> Ezeken a térképtől kezdve a halradaron és a radaron át minden mért
>>>> adatot meg lehet jeleníteni. Vannak kisebbek is, kevesebb tudással.
>>>> Nézz körül nagy gyártóknál: Raymarine, Furuno, Garmin, Navico,
>>>> Lowrance, Nexus stb. Ezeknek mind komplett integrálható rendszereik
>>>> vannak, és szerintem kevés olyan van, amit még nem találtak ki. Persze
>>>> megfelelő áron, de egy olyan cucc, ami bírja ezt a környezetet nem
>>>> feltétlenül olcsó házi kivitelben sem.
>>>
>>> Igen, a vízálló kivitel dob rajta.
>>> A cucc elbírja árban (Hajdú Piii-ében sem a
>>> halradar volt a fő költség)
>>>
>>>> Egyébként nincs minden hajóban halradar, csak azokban, amit
>>>> horgászásra használnak. Mert nincsen rá szükség, tök felesleges, ha
>>>> nem horgászol vagy más dolgot keresel a víz alatt. Egyébként jó nagy
>>>> látható számokban kell pár alapadat.
>>>
>>> Mindegyikbe teszünk, mert nem egészséges, ha felakad
>>> a motor a kis homokbuckán, szakítja le a fél hátsót.
>>> Be van kapcsolva a mélységriasztás, főleg ezért van
>>> mindegyikben.
>>>
>>>> Nem lepődnék meg, ha lenne olyan halradar, aminek van NMEA bemenete,
>>>> és fel tud rakni ilyesmi adatokat. Biztosan érdemes körülnézni.
>>> Ez jutott eszembe nekem is, hogy hátha valamelyik
>>> normálisabb fejlesztő hagyott egy ilyen lyukat.
>>> Azt hiszem, most az NMEA-hoz csinálok egy illesztőt,
>>> hogy lássam, milyen üzenetek jönnek, azzal máris
>>> okosodtam egy kicsit.
>>>
>>>> Az egymás mögötti dolgokat meg úgy látja, hogy a jel részben áthalad,
>>>> szóródik, így vissza tud verődni egymás utáni dolgokról is. Persze az
>>>> értelmezése a kapott képnek néha hozzáértést igényel.
>>> Néha :)
>>> Egy kicsit...biztos. Fogalmam sincs, hogyan kezdenék hozzá.
>>>
>>> JAni
>>> 11:21
>>>
>>>
>>>> Szabolcs
>>>>
>>>>
>>>> Horvath Janos<winnerbt at fibermail.hu>    írta (2012. május 21. 21:27):
>>>>> A feladat konkrétan agyalás.
>>>>> Minden hajóban van halradar de még ezen kívül beépítésre kerül
>>>>> pár műszer. A gyártónak az ötlött a fejébe, hogy minek külön
>>>>> műszer, tegyük ki azt a pár értéket (amelyek fontosak) a
>>>>> halradar kijelzőjére. És itt jött a dilema.
>>>>> 1. vegyünk egy érzékelőt és az egész display-t
>>>>> véssük ki mi (ezért kérdeztem, milyen jel jön ki,
>>>>> analóg futásidőerősítőt meg ilyeneket nem szívesen
>>>>> szenvednék ki) nulláról.
>>>>> 2. van a halradar és nyúljunk bele.
>>>>>
>>>>> Most beszéltem egy cimborával, hogy mekkora meló CPLD-be megírni
>>>>> egy TFT overlay funkciót, tehát egyszerűen felülírnánk
>>>>> a kijelzést. Nem nagyon volt elragadtatva, mondta, hogy azért
>>>>> az nem olyan egyszerű. Az olcsóbb monokróm LCD-knél
>>>>> talán könnyebben menne, de ehhez a részéhez Ő ért,
>>>>> csak ötlet volt részemről.
>>>>>
>>>>> Tehát ezért kezdtem beleásni magam a témába.
>>>>>
>>>>> -----
>>>>> Az az NMEA protokol... hát elég faék, tényleg.
>>>>> Lehet, arra kell gyúrni.
>>>>>
>>>>> De nagyon sokat segítettetek, oszladozik a köd.
>>>>> (hiszem én.)
>>>>> -----
>>>>> Csak egy külön kérdés, ha már radar-dolog:
>>>>> Értem én, hogy gőzgép, de mi hajtja...
>>>>> Egymás mögötti cuccokat hogyan jelenít meg?
>>>>> Mert hogy én mindenütt azt látom, hogy forog és
>>>>> sok pötty a képernyőn, de egymás mögöttivel mi van?
>>>>> Vagy több radarállomás jeléből számítják?
>>>>>
>>>>> Mégegyszer nagyon köszönöm a felvilágosításokat!!!
>>>>>
>>>>> JAni
>>>>> 21:27
>>>>>
>>>>>> Ugyanúgy működik mint egy radar. Az adott frekvenciájú jelből kinyom
>>>>>> egy impulzust, aztán hallgatózik és méri az időt. A frekvencia azt
>>>>>> befolyásolja, hogy miről verődik vissza a jel, meddig jut el, illetve
>>>>>> hogy milyen nyalábba lehet "fókuszálni" az impulzust.
>>>>>>
>>>>>> De ha jobban körülírod, hogy pontosan mi is a feladat, akkor lehet,
>>>>>> hogy van már ismert megoldás. Meg persze kérdés, hogy mennyiből kell
>>>>>> kihozni.
>>>>>>
>>>>>> Szabolcs
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>> Horvath Janos<winnerbt at fibermail.hu>      írta (2012. május 21. 20:32):
>>>>>>> Hali!
>>>>>>>
>>>>>>> Aha...
>>>>>>> Mondjuk én azt hittem, hogy egy sávot (mint a scanner vagy Ultrahangos
>>>>>>> vizsgáló embernéző készülék)látok
>>>>>>> egyszerre, de ahogy nézegetem az olcsóbb cuccok végül
>>>>>>> is visszaverődést mérnek és ahogy halad a hajó, azt
>>>>>>> az adatot rotálják a kijelzőn.
>>>>>>> (no, hát ez van, ha az ember nem horgász beállítottságú)
>>>>>>> Én meg azt hittem, komplett mélységkép jön, nem is fért
>>>>>>> a fejembe, hogy 1 adó-vevővel ez hogyan jönne ki.
>>>>>>> Ami még nem világos, hogy sok készüléknél 125kHz-et írnak.
>>>>>>> 1450m/s terjedésnél ez kb 1cm hullámhossz.
>>>>>>> Vagy 125kHz-es burs-ökkel mér?
>>>>>>> Mi ez a 125kHz?
>>>>>>>
>>>>>>> Azért lassan kezdek okosodni...lassan.
>>>>>>> Na, értelmeznem kell ezt az NMEA dolgot is.
>>>>>>> Hogy mik vannak...
>>>>>>>
>>>>>>> Köszönöm az iránymutatásokat!!!
>>>>>>> JAni
>>>>>>> 20:32
>>>>>>>
>>>>>>>
>>>>>>>> Szinte minden rendszerben az érzékelő egy sima analóg dolog, piezó
>>>>>>>> vagy hasonló adó-vevő, és koax kábelen csatlakozik. És kb. 99
>>>>>>>> százalék, hogy az Airmar nevű cég gyártmánya. A legtöbb egymással
>>>>>>>> felcserélhető, ha azonos frekvenciások.  Persze vannak mindenféle
>>>>>>>> furmányos, többsávos, meg hőmérős, meg sebességmérős, de az alapelv
>>>>>>>> ugyanaz.
>>>>>>>>
>>>>>>>> Domborzatot meg ne várjál belőle, mert azt neked kell számolnod,
>>>>>>>> többek között sebesség/pozíció adatok alapján. Amit kapsz, az a
>>>>>>>> visszavert jelek időben, ezzel aztán azt csinálsz, amit akarsz.
>>>>>>>>
>>>>>>>> De alegtöbb gyártónak van black-box halradarja, amit multifunkciós
>>>>>>>> dislayühez lehet illeszteni valamilyen több-kevésbé (inkább kevésbé)
>>>>>>>> szabványos megoldással.
>>>>>>>>
>>>>>>>> Ha csak mélységinfó kell esetleg riasztással, akkor a legegyszerűbb
>>>>>>>> egy sima mélységmérő, aminek van NMEA kimenete (a legtöbb valamire
>>>>>>>> valónak van). Vannak NMEA out-os halradarok is.
>>>>>>>>
>>>>>>>> Szabolcs
>>>>>>>>
>>>>>>>>
>>>>>>>> Horvath Janos<winnerbt at fibermail.hu>        írta (2012. május 21. 15:13):
>>>>>>>>> Sziasztok!
>>>>>>>>>
>>>>>>>>> Mivel sülthal vagyok hozzá:
>>>>>>>>> A vízben lévő egység az valami intelligens
>>>>>>>>> cucc (tehát mondjuk soroson lenyomja,
>>>>>>>>> hogy mit lát, előfeldolgozás ott történik)
>>>>>>>>> vagy fránya kicsi analóg jelek jönnek
>>>>>>>>> ki és a feldolgozás a kijelző egységeben
>>>>>>>>> agyalódik ki?
>>>>>>>>>
>>>>>>>>> JAni
>>>>>>>>> 15:14
>>>>>>>>>
>>>>>>>>> -----------------------------------------
>>>>>>>>>              elektro[-flame|-etc]
>>>>>>>>
>>>>>>>> -----------------------------------------
>>>>>>>>               elektro[-flame|-etc]
>>>>>>>>
>>>>>>>
>>>>>>> -----------------------------------------
>>>>>>>             elektro[-flame|-etc]
>>>>>>
>>>>>> -----------------------------------------
>>>>>>              elektro[-flame|-etc]
>>>>>>
>>>>>
>>>>> -----------------------------------------
>>>>>            elektro[-flame|-etc]
>>>>
>>>> -----------------------------------------
>>>>             elektro[-flame|-etc]
>>>>
>>>
>>> -----------------------------------------
>>>           elektro[-flame|-etc]
>>
>> -----------------------------------------
>>            elektro[-flame|-etc]
>>
>
> -----------------------------------------
>          elektro[-flame|-etc]



More information about the Elektro mailing list