[elektro] kvarchomokora

Andras Kadinger bandit at surfnonstop.com
Tue May 15 23:08:48 CEST 2012


2012.05.15. 21:47 keltezéssel, Anonymus írta:
> Szia !
>
> 2012.05.15. 21:32 keltezéssel, Hofferek Attila írta:
>> Enyhe foku szintevesztok miatt van most 3 lampa,
> Elvileg, aki színtévesztő, nem kap jogsit. (főleg, hogy a leggyakoribb a
> piros-zöld tévesztés)
Aki teljesen keveri a pirosat-zöldet, az valóban nem is. De akinél csak 
csökkent annak a tengelnyek a felbontása - amit Attila említett fent, és 
én is ide tartozom - az kaphat, mert a modern (vö. utóbbi 30 év) 
kékeszöld-rubinvörös lámpákkal a legtöbb esetben semmi gondja.

De hogy miattunk lenne sárga is a lámpán, arról nem hallottam még, és 
nem is tűnik logikusnak: hiszen a színétől eltekintve az összekeverés 
szempontjából legnagyobb veszéllyel járó két jelzéskép, a piros és a 
zöld is ugyanúgy csak egyetlen, helyhez nem kötött fénygombóc - nincs 
megkülönböztető se alakinformáció (pl. háromgombócos lámpa körvonala, 
hogy a helyzetből lehetne látni), se moduláció (pl. villogás), se semmi. 
Ehhez képest jelentősen másodlagos kérdés az önálló sárgából álló 
jelzéskép szerepe, hiszen átmenetinek szántsága miatt mérsékeltebb a 
balesetveszélye, hogy a sárgát zöldnek nézed és "még éppen" átmész, ha 
meg a sárgát pirosnak nézed, annak meg még kisebb a balesetveszélye 
(hiszen megállsz a kereszteződés előtt, nem tudsz ütközni).

A villogó sárgában pedig ott a villogás - színtévesztés szempontjából 
lehetne villogó piros vagy zöld vagy akár hupilila is, tökugyanazt az 
információt hordozná; gondolom azért a sárga villog a három közül, mert 
ennek legmagasbb a hatásfoka, azaz adott betáp teljesítmény mellett a 
három közül az látszik a legmesszebb, vagyis ez teljesíti legjobban 
ennek az üzemmódnak ("figyelemfelhívás") a célját.

Az egyedüli jelzéskép, ahol a sárga további szerepet kap, az a 
piros-sárga kombináció, ami pedig szintén átmeneti csak, akkor se lenne 
nagyobb a balesetveszély, ha a piros rögtön zöldbe váltana - csak néhány 
másodperccel később indulnának az autók; ez nem okoz közvetlen 
balesetveszélyt. Viszont a városok jelentős latenciájú forgalmában 
jelentős teljesítménynövelő tényező: az elindulásra felkészülés 
számottevő idő a teljes ciklusidőhöz képest, ezért értemes pipelininget 
alkalmazni: egy óraciklussal azelőtt, hogy indulhatsz, megkapod a 
jelzést, hogy prefetcheld a sebességet :), hogy minél kevesebb legyen a 
latencia amikor indulhatsz.

Szóval nem látom megalapozottnak, hogy a sárga az enyhe színtévesztők 
miatt került volna bele a jelzésképekbe, hanem szerintem az 
áteresztőképesség növelése volt a fő célja.

> A gyalognak meg maradhat a hagyományos. (vagy működik a szelekció :) )
>>    hogy ne csak a szinebol,
>> de a helyzetebol is lehessen latni, hogy lehet-e menni vagy nem. Sot, vannak
>> olyan fenyviszonyok, amikor jomagad sem mondod meg a szint, csak azt, hogy
>> a felso vagy az also eg.
> A hagyományos piláccsal, de ledből már lehet combosat csinálni, este
> max. visszavenni, hogy ne égjen be a retinába. :)
Egyre több helyen van is már - de önmagában a fényerő nem segít; hidd el 
vannak olyan látási viszonyok, amik tökéletes színlátású embereknél is 
nagyon erősen elnyomják/rontják a színérzékelést.



More information about the Elektro mailing list