[elektro] kvarchomokora
Andras Kadinger
bandit at surfnonstop.com
Tue May 15 23:08:48 CEST 2012
2012.05.15. 21:47 keltezéssel, Anonymus írta:
> Szia !
>
> 2012.05.15. 21:32 keltezéssel, Hofferek Attila írta:
>> Enyhe foku szintevesztok miatt van most 3 lampa,
> Elvileg, aki színtévesztő, nem kap jogsit. (főleg, hogy a leggyakoribb a
> piros-zöld tévesztés)
Aki teljesen keveri a pirosat-zöldet, az valóban nem is. De akinél csak
csökkent annak a tengelnyek a felbontása - amit Attila említett fent, és
én is ide tartozom - az kaphat, mert a modern (vö. utóbbi 30 év)
kékeszöld-rubinvörös lámpákkal a legtöbb esetben semmi gondja.
De hogy miattunk lenne sárga is a lámpán, arról nem hallottam még, és
nem is tűnik logikusnak: hiszen a színétől eltekintve az összekeverés
szempontjából legnagyobb veszéllyel járó két jelzéskép, a piros és a
zöld is ugyanúgy csak egyetlen, helyhez nem kötött fénygombóc - nincs
megkülönböztető se alakinformáció (pl. háromgombócos lámpa körvonala,
hogy a helyzetből lehetne látni), se moduláció (pl. villogás), se semmi.
Ehhez képest jelentősen másodlagos kérdés az önálló sárgából álló
jelzéskép szerepe, hiszen átmenetinek szántsága miatt mérsékeltebb a
balesetveszélye, hogy a sárgát zöldnek nézed és "még éppen" átmész, ha
meg a sárgát pirosnak nézed, annak meg még kisebb a balesetveszélye
(hiszen megállsz a kereszteződés előtt, nem tudsz ütközni).
A villogó sárgában pedig ott a villogás - színtévesztés szempontjából
lehetne villogó piros vagy zöld vagy akár hupilila is, tökugyanazt az
információt hordozná; gondolom azért a sárga villog a három közül, mert
ennek legmagasbb a hatásfoka, azaz adott betáp teljesítmény mellett a
három közül az látszik a legmesszebb, vagyis ez teljesíti legjobban
ennek az üzemmódnak ("figyelemfelhívás") a célját.
Az egyedüli jelzéskép, ahol a sárga további szerepet kap, az a
piros-sárga kombináció, ami pedig szintén átmeneti csak, akkor se lenne
nagyobb a balesetveszély, ha a piros rögtön zöldbe váltana - csak néhány
másodperccel később indulnának az autók; ez nem okoz közvetlen
balesetveszélyt. Viszont a városok jelentős latenciájú forgalmában
jelentős teljesítménynövelő tényező: az elindulásra felkészülés
számottevő idő a teljes ciklusidőhöz képest, ezért értemes pipelininget
alkalmazni: egy óraciklussal azelőtt, hogy indulhatsz, megkapod a
jelzést, hogy prefetcheld a sebességet :), hogy minél kevesebb legyen a
latencia amikor indulhatsz.
Szóval nem látom megalapozottnak, hogy a sárga az enyhe színtévesztők
miatt került volna bele a jelzésképekbe, hanem szerintem az
áteresztőképesség növelése volt a fő célja.
> A gyalognak meg maradhat a hagyományos. (vagy működik a szelekció :) )
>> hogy ne csak a szinebol,
>> de a helyzetebol is lehessen latni, hogy lehet-e menni vagy nem. Sot, vannak
>> olyan fenyviszonyok, amikor jomagad sem mondod meg a szint, csak azt, hogy
>> a felso vagy az also eg.
> A hagyományos piláccsal, de ledből már lehet combosat csinálni, este
> max. visszavenni, hogy ne égjen be a retinába. :)
Egyre több helyen van is már - de önmagában a fényerő nem segít; hidd el
vannak olyan látási viszonyok, amik tökéletes színlátású embereknél is
nagyon erősen elnyomják/rontják a színérzékelést.
More information about the Elektro
mailing list