[elektro] analog technika - DC motor meghajtas
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Fri Jan 20 05:15:53 CET 2012
Info wrote:
>> Lehet viccelődni, de jó, veszem a lapot, és egészen lemegyek kutyába:
>
> Kutya legyek ha értem miért nézek be ennyire egyszerű dolgokat.
> Egyszer csak sikerül már :)
Az lehet mögötte, hogy hídban már sokszor megcsináltad a 4 negyedes hajtányt,
ami persze tud 2 negyedest is, és fel se merült benned, hogy 2 fettel is
lehetséges. Híddal ugye az van, hogy a motor-induktivitás-ellenállás kombót
mindenképpen a tápfeszre kapcsolja, azon négyszögáram alakul ki, aminek a
középértéke egyezik a motoron lévő áram középértékével, míg a kétfetes módban a
tápra csak akkor megy az áram, amikor csökkenő szakban van, a növekvő az rövid
úton záródik.
Már ha így vezérlik a hidat, mert a híddal is megcsinálható a kétfetes mód.
Egyik fetpár az egyik polaritást tudja, a másik fetpár a másikat (és persze
fordulatszámot).
> No ez már tényleg müxik így. Lényege a motor tekercse és a gerjesztett
> feszt soros kapcsolásnak kell tekinteni amikoris F2 bekacsolásakor
> szembepolaritás jelentkezik a tekercsen és a U2-n, majd F2
> kikapcsolásakor csak a tekercs polaritása vált vissza, a feszek
> összeadódnak és így eléri U1 értékét amikoris visszatáplál.
Valahogy így.
> És akkor azért kell valóban a felső fet, mert a sima diódával nem
> alakulhat ki a kezdeti állapot.
Pontosabban amikor normál üzem van, a felső (F1) a fet, F2 helyett schottky van
ugye, ezért csak egy irányú lehet az áram. Ez a normál step-down, vagy ha jól
emléxem, ezt hívják buck konverternek. (jaj, ezek az elnevezések, én mindig
simán choppert mondok. :-) )
> Tehát arra gondolsz ha ketté lehetne vágni U2-t L-től, ami nem
> lehetséges, és akkor L vagy U2-re vagy testre kerülne, gondolom dióda
> testre U2-vel paralell.
Na igen, ezt az apróságot, hogy ha a motor maga képviseli az L-t is, akkor nem
lehet kettévágni (ezt elbénáztam), de azt lehet, hogy egy külön L-t berakunk,
ami nagyobb, mint a motoré akár. Ekkor a motor képviseli az U2 natúr némi
eltéréssel az ideálistól, de ha elég nagy a külön odarakott L, akkor a motorfesz
jóval nagyobb is lehet az akkufesznél, lehet bele vele kontrolláltan táplálni.
Na szóval asszem zöldágra jutottunk. :-) De miért hajnalban? (Hogy én miért, azt
tudom: felébresztett a térdem, mindenfélét kell ilyenkor csinálnom, hogy tovább
alhassak. Az emilezés nem tartozik bele, ez csak kieg. :-) ) Remélem, téged nem
eü problémák ébresztettek fel. Vagy még le se feküdtél szunyálni? :-)
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list