[elektro] analog technika - DC motor meghajtas

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Fri Jan 20 05:15:53 CET 2012


Info wrote:
>> Lehet viccelődni, de jó, veszem a lapot, és egészen lemegyek kutyába:
>
> Kutya legyek ha értem miért nézek be ennyire egyszerű dolgokat.
> Egyszer csak sikerül már :)

Az lehet mögötte, hogy hídban már sokszor megcsináltad a 4 negyedes hajtányt, 
ami persze tud 2 negyedest is, és fel se merült benned, hogy 2 fettel is 
lehetséges. Híddal ugye az van, hogy a motor-induktivitás-ellenállás kombót 
mindenképpen a tápfeszre kapcsolja, azon négyszögáram alakul ki, aminek a 
középértéke egyezik a motoron lévő áram középértékével, míg a kétfetes módban a 
tápra csak akkor megy az áram, amikor csökkenő szakban van, a növekvő az rövid 
úton záródik.
Már ha így vezérlik a hidat, mert a híddal is megcsinálható a kétfetes mód. 
Egyik fetpár az egyik polaritást tudja, a másik fetpár a másikat (és persze 
fordulatszámot).

> No ez már tényleg müxik így. Lényege a motor tekercse és a gerjesztett
> feszt soros kapcsolásnak kell tekinteni amikoris F2 bekacsolásakor
> szembepolaritás jelentkezik a tekercsen és a U2-n, majd F2
> kikapcsolásakor csak a tekercs polaritása vált vissza, a feszek
> összeadódnak és így eléri U1 értékét amikoris visszatáplál.

Valahogy így.

> És akkor azért kell valóban a felső fet, mert a sima diódával nem
> alakulhat ki a kezdeti állapot.

Pontosabban amikor normál üzem van, a felső (F1) a fet, F2 helyett schottky van 
ugye, ezért csak egy irányú lehet az áram. Ez a normál step-down, vagy ha jól 
emléxem, ezt hívják buck konverternek. (jaj, ezek az elnevezések, én mindig 
simán choppert mondok. :-) )

> Tehát arra gondolsz ha ketté lehetne vágni U2-t L-től, ami nem
> lehetséges, és akkor L vagy U2-re vagy testre kerülne, gondolom dióda
> testre U2-vel paralell.

Na igen, ezt az apróságot, hogy ha a motor maga képviseli az L-t is, akkor nem 
lehet kettévágni (ezt elbénáztam), de azt lehet, hogy egy külön L-t berakunk, 
ami nagyobb, mint a motoré akár. Ekkor a motor képviseli az U2 natúr némi 
eltéréssel az ideálistól, de ha elég nagy a külön odarakott L, akkor a motorfesz 
jóval nagyobb is lehet az akkufesznél, lehet bele vele kontrolláltan táplálni.

Na szóval asszem zöldágra jutottunk. :-) De miért hajnalban? (Hogy én miért, azt 
tudom: felébresztett a térdem, mindenfélét kell ilyenkor csinálnom, hogy tovább 
alhassak. Az emilezés nem tartozik bele, ez csak kieg. :-) ) Remélem, téged nem 
eü problémák ébresztettek fel. Vagy még le se feküdtél szunyálni? :-)

hjozsi 



More information about the Elektro mailing list